About Me

My photo
saya guru di maahad al-sabirin,ayer lanas, kelantan memberi kuliah/ceramah/tazkirah/khutbah / bengkel dsb secara percuma berminat hubungi saya di 0199923418 atau fauziamirgus@gmail.com atau fauzi15766@yahoo.com

Followers

Friday, May 20, 2011

Kiamat Tahun 2012?

Sebaik sahaja selesai daripada penyampaikan tazkirah mingguan di Masjid Wak Dir, kg Telok Kemunting Timur pada malam Jumaat yang lalu 16 Jamadil Akhir 1432 bersamaan 20 Mei 2011, ana dihampiri oleh salah seorang ahli jemaah dan dengan pancaran wajah yang cemas dia bertanya: ustaz, betulkah apa yang saya baca dalam facebook ni? Untuk kepastian ana bertanya apa dia? Begini ustaz, dalam facebook saya masuk maklumat yang memberitahukan pada tahun 2012 akan berlaku kiamat, iaitu pada 15 Ramadhan, boleh dipercayai ke? Sebab banyak sangat masuk dalam fb saya?

Yang peliknya kenapa ahli jemaah ini tidak bertanya semasa sesi tazkirah? Alangkah baiknya jika dia berkongsi masalah ini dengan para jemaah yang lain. Tetapi kenapa dia hanya memilih untuk mengetahui perkara itu(Hari Kiamat) seorang diri? Ana membuat kesimpulan sendiri; banyak orang banyak ragam! Mungkin dia malu untuk bertanya di khalayak, lalu dia mengambil keputusan untuk bertanya secara berdepan 4 mata dengan ana. alHamdullilLah dia mengambil keputusan yang bijak iaitu dengan bertanya, tidak terus mempercayai apa yang dibaca.

Secara ringkas ana jelaskan kepadanya; beriman kepada hari Kiamat berupa kewajipan asas & fardhu ain atas setiap jiwa yang sudi melafazkan dua kalimah syahadah. Beriman terhadap kewujudan Hari Kiamat merupakan salah satu sari Rukun Iman. Ragu-ragu terhadap keberadaannya (Hari Kiamat) boleh menjadikan kita seolah-olah telah mengucapkan selamat tinggal kepada Islam!

Beriman kepada Hari Kiamat bermaksud meyakini sesuatu yang ghaib yakni meyakini sesuatu yang dapat dapat dilihat mata atau dirasa pancaindera. Sebagaimana kita juga meyakini AlLah SWT pencipta alam semester. AlLah SWT yang telah mencipta alam ini dari tiada kepada ada, AlLah SWT itulah juga yang memberitahu suatu masa nanti akan adanya Hari Kiamat.

Setiap makhluk ciptaan-NYA, AlLah SWT telah menetapkan kadar umurnya; pokok-pokok ada had umur hidupnya, binatang-binatang ada had umurnya, manusia ada had umur hidupnya, pendek kata semua yang berada di sekeliling kita ini ada had umur hidupnya. Para Malaikat pun ada had umur hidupnya, ibis and the gang pun ada had umur hidupnya.had umur ini ada yang DIA panjangkan dan ada yang DIA pendekkan sekehendak-NYA. Kadar had umur ini ditentukan-NYA. Begitulah dengan umur dunia ini, ada had umurnya yang tersendiri. Tidak ada seorangpun daripada kalangan manusia, tidak ada seekorpun dari kalangan binatang, tiada sebatang pohon pun dari kalangan pokok, tiada satu pun dari kalangan para Malaikat, tiada seekor pun juga dari kalangan iblis, hantu, jin, setan, toyol, mambang-mambang, nenek kebayan, jeblos, cucu bentong, atau lain-lain yang sejahat dengannya, AlLah SWT memberitahukan bilakah tarikh berlangsungnya Kiamat tersebut.
Akan terjadi Kiamat itu;Tahun ini kah, tahun depan kah, 10 tahun lagi kah, 100 atau 1000 tahun lagikah, hanya DIA only yang tahu!

Lemahnya kemampuan diri kita, lemahnya kemampuan otak & akal kita, lemahnya kudarat yang ada, usahkan untuk mengetahui bilakah berlakunya tarikh Kiamat itu, kita nak tahu dengan tepat jam berapakah kita mula lena malam tadi pun tak mampu! Kita hanya boleh kata kita masuk tidur jam 11 malam, jam berapa kita mula lena; jam 11(jam);11(minit);11(saat) ke, jam 11;15;15 ke, jam 11;30;40 ke tiada ada seorang pun antara kita yang mengetahuinya. Hanya DIA only yang tahu. Begitu juga sehebat manapun alat yang kita miliki, kita tidak mampu memberitahu dengan tepat bilakah seorang bayi yang ada dalam kandungan itu akan dilahirkan bondanya. Kita hanya bisa menjangka kelahiran sahaja, tetapi tekaan & jangkaan yang kita buat tidak pernah tepat! Begitu juga dengan fenomena meramal cuaca.

Di sepanjang sejarah alam ini, hanya ada seorang insan yang paling dikasihi, disayangi , dirahmati, diberkahi AlLah SWT! Insan itu bernama Muhammad bin AbdulLah bin Abdul Muttalib.....bin Adam AS. Kepada insan yang paling disayangi-NYA tidak diberitakan tarikh Kiamat itu, inikan pula kepada penjahat-penjahat lain di muka bumi ini.

Walau bagaimanapun Baginda Nabi Muhammad SAW ada memberitahukan waktu yang terdekat akan terjadinya Kiamat itu. Dalam satu sabdanya Baginda SAW menukilkan ‘ Tidak akan berlaku Kiamat, sehinggalah orang Islam akan membunuh kesemua orang yahudi, (pada waktu itu) orang yahudi akan menyorok di sebalik batu-batu & pokok-pokok tetapi batu & pokok akan memberitahu “wahai orang Islam, ini dia yahudi bersembunyi di belakangku bunuhlah dia”,(kesemua pokok akan memberitahu situasi ini) kecuali pokok ghar-ghar, kerana pokok itu barua yahudi’


Hari Kiamat itu Apa Pengisian atau Tentatifnya?

Sama ke pengisian atau tentatif pada Hari Kiamat itu dengan sambutan hari merdeka? Dengan sambutan hari belia negara? Dengan sambutan hari peladang & petani? Dengan sambutan hari buruh? Dengan sambutan hari lahir orang tertentu? Jiwa yang waras dengan tuntas akan berkata selama-lamanya tidak sama; bezanya lebih jauh dari langit & bumi. Sambutan hari apa-apa sahaja yang kita reka semasa kita masih disambung nyawa ini, kita boleh ponteng, kita boleh ambil mc, kita boleh buat tidak peduli!
Tetapi pada Hari Akhirat nanti semua kita WAJIB beraksi, dengan aksi yang real, yang wajib dilakukan sendiri! Kita hidup ini di dunia ini, hakikat sebetulnya ialah tempat kita berlatih aksi untuk kita pertontonkan di Hari Akhirat nanti. Kita diberi 24 jam sehari, 7 hari seminggu, 30 hari sebulan, 12 bulan setahun untuk membaiki mutu aksi diri agar lebih bererti dari sehari ke sehari. Hari Akhirat itu nanti hari yang benar-benar akhir tiada lagi hari selepas itu walaupun separuh hari!

Baginda Nabi SAW telah lama menciri secara terperinci apa yang bakal berlaku nanti pada Hari Akhirat yang sama-sama kita yakini. Begitulah mendalamnya kasih Baginda Nabi kepada seluruh umatnya ini. dengan gugus informasi yang diberi mudah-mudahan kita dapat dan sempat membekali diri dengan pelbagai menu & resipi, untuk dipersembahkan kepada AlLah SWT nanti. Agar kita tidak sesekali menyesal nanti pada hari yang tidak lagi memberi, timbunan harta yang dimiliki, atau deretan anak yang dilahiri @ belai. Kecuali kita hadir menemui Rabbi dengan keislaman yang teguh & tetap nun jauh di hati.

Terima kasih wahai Baginda Nabi SAW kerana informasi dari Nabi kami dapat memahami & terus mengimani tanpa menyoal itu & ini.
pertama sekali kita dibangkitkan dari tanah kubur di mana kita ditanami setelah tiupan sangkala dari Malaikat Israfeil didengari
kita pun berkejaran ke Padang Mahsyar tempat kita akan dikumpuli
lalu rekod catatan diri selama hidup ini akan dibahagi-bahagi
penerima dengan tangan kanan akan senyum tanda puas hati
penerima dengan tangan kiri akan masam tidak terperi
timbangan amal pula dilangsungkan kini
penternak aksi soleh & solehah semasa di dunia ini
gugus pahalanya memberat pada neraca diri
pengusaha maksiat & mungkar sewaktu hidup yang sebentar ini
runtuhan dosanya ditimbang menakutkan hati
atur cara rasmi untuk diri disambung lagi & lagi
dibawa pula untuk meniti Titian Siraq nama dikenali
terlalu panjang & jauh kilometernya tak bisa dijumlahi
di hujung sana ada syurga sedang menanti
di bawah pula ada panggilan jahannam digeruni
siapa yang tenang & girang dengan Islam yang diamali
persis kilat layunya sewaktu dia menyeberangi
sesiapa yang berasa Islam tidak sesuai diamali
kerana kita ini masyarakat majmuk yang mendiami bumi
silalah gigit berlatih untuk terjun ke neraka ini

No comments:

Post a Comment

Tetamu