About Me

My photo
saya guru di maahad al-sabirin,ayer lanas, kelantan memberi kuliah/ceramah/tazkirah/khutbah / bengkel dsb secara percuma berminat hubungi saya di 0199923418 atau fauziamirgus@gmail.com atau fauzi15766@yahoo.com

Followers

Monday, August 13, 2012

Antara tujuan Nuzul al-Qur'an


Antara Tujuan Nuzul Al-Qur’an
(Seperti Yang Dicatat oleh al-Qur’an)
       
        Benar sekali al-Qur’an merupakan makhluk ciptaan AlLah antara yang termulia selepas Junjungan Akhir Zaman; Nabi Muhammad SAW & kitalah umat yang hyperbertuah itu kerana Nabi Muhammad SAW & al-Qur’an terpeta diprogramkan AlLah SWT untuk kita, sebagai umat penghuni & pemakmur dunia akhir zaman. Al-Qur’an merupakan makhluk ciptaan AlLah antara yang termulia; adakah ini hanya omongan kosong yang menerawan di angkasa & tidak berpijak pada bumi yang nyata? Atau dakwaan ini ada asal & asasnya yang boleh diyakini dengan sepenuh jiwa & raga? Aksara al-Qur’an jika ditulis & disimpan dalam catatan hanya memakan ratusan halaman sahaja tetapi dimasukkan ke dalam cd atau dvd atau pelbagai ragam ddd yang lain, muatannya hanya berukuran sejengkal cuma. Masih terlalu banyak makhluk AlLah SWT yang jauh lebih besar dari segi fizikalnya seperti matahari, bulan, bintang, lautan, gunungan, bukitan, sungaian, bumi, langit, dan lain-lain yang turut mempunyai nama yang pelmacam.

Walaupun al-Quran hanya memakan beberapa ratusan halaman sahaja jika dicatatkan, kemuliannya tidak ada sesiapa yang boleh apalagi berani untuk menafikannya. Keberadaan al-Qur’an, matahari, bulan, bintang, lautan, gunungan, bukitan, sungaian, bumi, langit, dan lain-lain yang turut mempunyai nama yang pelmacam hatta manusia yang gah serta angkuhnya menghuni maya, semua itu tidak mampu ternafi dicipta oleh AlLah SWT only. Oleh sebab DIA penjadi & pencipta segala, DIA jugalah yang memproklamirkan ciptaan-NYA yang satu itu iaitu al-Qur’an punyai kelebihan dibanding dengan bekas ciptaan-NYA yang lain. Sempena dengan kehadiran bulan Ramadhan yang juga bulan ulang tahun penurunan al-Qur’an, rujuklah dalam surah al-Hijr ayat 9 untuk mengukuhkan hujah & alibi serta pembuktian.
“Sesungguhnya KAMI-lah yang menurunkan zikr (al-Qur’an ) ini & sesungguhnya KAMI akan forever menjaganya”

Pemeliharaan serta penjagaan terhadap al-Qur’an ini bukanlah dengan cara AlLah SWT ‘turun’ ke bumi ini untuk berbuat apa-apa yang patut dengan al-Qur’an tersebut. Bukan juga dengan diarahkan para malaikat-NYA untuk berbuat demikian. Tetapi melalui lidah para manusia yang ada di maya. Pada setiap pusingan masa pada setiap engsotan zaman pada setiap peredaran ketika ada-ada sahaja manusia yang sudi untuk menghafal al-Qur’an. Para kanak-kanak akan menghafal al-Qur’an sesuai dengan tahap & taraf kekanak-kanakannya, para iman akan menghafal surah-surah tertentu daripada catatan al-Qur’an sesuai pula dengan tahap & tarap keimamamnya, para hafiz & hafizah pula akan tidak jemu-jemu untuk menghafal sesuai pula dengan gelar yang mereka miliki. Kita juga khalayak biasa orang awam juga tidak ketinggalan menghafal surah-surah tertentu daripada al-Qur’an; setidak-tidaknya al-Fatihah & surah-surah yang pendek seperti Surah al-Kauthar(only 3 ayat). SubhanalLah, janji-NYA sentiasa benar, janji-NYA pasti berlaku & berlangsung setiap waktu. 




Muqadimah
        Seringkali masuk ke pendengaran ini suara-suara penuh ikhlas lemak & lunak yang bertanyakan , tidak terjumlah juga suara-suara garau yang berbuat bising dengan nada yang mempersenda memuntahkan pertanyaan apakah Antara Tujuan Nuzul Al-Qur’an? Tidak cukupkah dnegan kepelbagaian undang-undang yang direkakan oleh parlimen yang bersidang oleh para cendekiawan?

Ya, Al-Qur’an yang menjadi kitab suci AlLah SWT yang terakhir diturunkan  yang tentunya dari sisi-NYA, bukan untuk dikubur & ditalqimkan atau untuk dipersenda atau untuk diremeh-remehkan  atau dengan kata lain untuk dijadikan bahan jenaka. Sudah tentu al-Qur’an memiliki status & peranan untuk hidup ini. Amat mustahil DIA menurunkan al-Qur’an yang memakan masa di sekitar 23 tahun ini sia-sia sahaja & tanpa status & tidak berperanan. Pasti ada sebab & musabab mengapa DIA menurunkannya kepada manusia ini.  Untuk melihat apakah status & peranan tersebut, elok kita membelek-belek di sela-sela al-Qur’an itu sendiri, sama ada ada atau tidak ada apa yang kita hajati.
Al-Qur’an yang tersusun dalam  juzuk-juzuknya itu yang dibahagikan kepada 114 surah dengan wajaran 6236 ayat memang unik serta amat hebat. Pendek kata al-Qur’an merupakan kertas kerja AlLah SWT untuk mentadbir dunia dengan lengkap & beradab.  Apa yang sudah berlaku, apa yang sedang terjadi & apa-apa lagi penemuan yang bakal dijumpai manusia, semuanya al-Qur’an telah rakam dengan kejap.

Oleh sebab lengkapnya al-Qur’an ini, status & peranan al-Qur’an seperti yang dinyatakan dapat kita sedut & angkat dari kandungan al-Qur’an itu sendiri. Apabila kita meneliti & membacanya dengan teliti, akan kita dapati ada banyak surah yang bermula dengan huruf potong= muqataah, disebut akronim dalam bahasa Melayu, menjelaskan status & peranan al-Qur’an ini. Surah tersebut memulakan ayat dengan huruf-huruf seperti; Aliif Laam Miim, Yaa Siin, Thaa Haa, Qaaf, Haa Miim, Thaa Siin Miim, Aliif Laam Raa, dsb.

Surah yang seumpama ini dalam al-Qur’an terdapat sebanyak 30 buah. Surah-surah itu ialah;
1.     Surah  ke-2. Al-Baqoorah. 286 Ayat
2.     Surah  ke-3. Ali-Imran. 200 Ayat
3.     Surah  ke-7. Al- A’raf. 206 Ayat
4.     Surah  ke-10. Yunus. 109 Ayat
5.     Surah  ke-11. Hud. 123 Ayat
6.     Surah  ke-12. Yusoff. 111 Ayat
7.     Surah  ke-13. Ar-Ra’d. 43 Ayat
8.     Surah  ke-14. Ibrahim. 52 Ayat
9.     Surah  ke-15. Al-Hijr. 99 Ayat
10.   Surah  ke-19. Maryam. 98 Ayat
11.   Surah  ke-20. Thaahaa. 135 Ayat
12.   Surah  ke-26. As-Syuaara. 227 Ayat
13.   Surah  ke-27. An-Naml.93 Ayat
14.   Surah  ke-28. Al-Qasas. 88 Ayat
15.   Surah  ke-29. Al-Ankabut. 69 Ayat
16.   Surah  ke-30. Ar-Rum. 60 Ayat
17.   Surah  ke-31. Luqman. 34 Ayat
18.   Surah  ke-32. As-Sajdah. 30 Ayat
19.   Surah  ke-36. Yasin. 83 Ayat
20.   Surah  ke-38. Sad. 88 Ayat
21.   Surah  ke-39. Az-Zumar. 75 Ayat
22.   Surah  ke-40. Al-Ghafir/ Mukmin. 85 Ayat
23.   Surah  ke-41. Fushshilat. 54 Ayat
24.   Surah  ke-42. As-Syura-53 Ayat
25.   Surah  ke-43. Az-Zukruf. 89 Ayat
26.   Surah  ke-44. Ad-Dukhan. 59 Ayat                                                                          27.   Surah  ke-45. Al-Jaathiyah. 37 Ayatü
28.   Surah  ke-46. Al-Ahqaf. 36 Ayat
29.   Surah  ke-50.Qaf.45 ayat
30.   Surah  ke-68. Nun. 52 Ayat

Daripada 30 surah tersebut, hanya 3 surah sahaja yang tidak membincangkan status al-Qur’an & peranannya. Ketiga-tiga surah tersebut ialah;
1.     Surah  ke-19. Maryam. 98 Ayat
2.     Surah  ke-29. Al-Ankabut. 69 Ayat
3.     Surah  ke-30. Ar-Rum. 60 Ayat

Amat malang & ketinggalan iman kerana umumnya tanggapan masyarakat Melayu terhadap al-Qur’an itu terbahagi 4;
1. Dibacakan di rumah-rumah yang baru berlaku kematian. Dengan kepercayaan al-Qur’an itu dibacakan untuk orang mati; mungkin untuk orang mati tadi mendengarnya. Walaupun si mati sewaktu hidupnya tak pernah menjamah al-Qur’an,  Walaupun si mati sewaktu hidupnya tak pernah mendengarkan al-Qur’an sewaktu hidupnya, Walaupun si mati sewaktu hidupnya tak pernah kenal huruf & abjad al-Qur’an, Walaupun si mati sewaktu hidupnya menjadi penentang kepada titah perintah AlLah SWT yang termuat dalam al-Qur’an. Walaupun simati pada waktu hayatnya tak pernah tahu wujudnya sebuah kitab bernama al-Qur’an. Justeru, ada suara-suara  yang bernada gurau daripada sahabat untuk menghalau penat katanya; kalau simati tu semasa hayatnya hanya gemar membaca suratkhabar sahaja, jadi bila dia mati kita berpakat ramai-ramai datang ke rumahnya atau ke  kuburnya, kita tolong bacakan suratkhabar kegemarannya, barulah jadi macam pulut digaul dengan kelapa’

2. Dibacakan pada bulan Ramadhan untuk mendapat pahala. Lantaran itu dapat dilihat di mana-mana dalam dunia ini, apabila masuk sahaja Ramadhan umat ini berebut-rebut untuk menghabiskan 30 juzuk al-Qur’an, sehingga ada yang sanggup ponteng kerja dengan alasan hendak membaca al-Qur’an. Tetapi apabila Ramadhan berlalu, membawa sama & menghilangkan sama sekali minat mereka untuk membaca al-Qur’an. Mereka hanya menunggu  & terus menunju kedatangan Ramadhan yang lain pula untuk melazimi bacaan al-Qu’ran. Mereka membacanya kerana resam & adat yang dilihat berlaku zaman-berzaman. Mereka bukan membacanya untuk dijadikan bahan mentah ibadat & panduan  atau rujukan hidup seharian.

3. Dibacakan untuk menghalau pelesit, hantu, polong, & yang senama dengannya yang mengganggu pesakit. Bacaan al-Qur’an ini pula hanya dibuat & dilakukan atas permintaan bomoh yang memberi rawatan, bukan dibaca sejak dari awal. Seandainya bomoh & pawang ini tidak meminta, nescaya al-Qur’an tidak dibaca juga.

4. ada juga terdapat segelintir manusia yang memetik & menyalin beberapa potong ayat al-Qur’an utuk dijadikan azimat melariskan jualan; adapun ayat al-Qur’an yang kerapjadi mangsa kepada pekedai ini ialah ayat Qudsi & ayat Seribu Dinar.
Satu kisah benar.
Sewaktu masih bertugas di Pulau Pinang di SMKA Al-Mashoor Lelaki, hamba menyewa  di 22-14-28  Eastern Court- sebuah apatement yang jauhnya kira-kira 3 km dari sekolah. SMKA al-Mashoor (L) terletak berhampiran dengan Masjid Negeri di jalan Ayer Itam, sementara Eastern Court berada di sempadan Batu Lanchang –Jelutong. Di Eastern Court ada sebuah surau yang dipanggil Surau Al-Hidayah di tingkat satu. Al-HamdullilLah hamba juga sempat menyumbangkan suara untuk menyampaikan tazkirah seminggu sekali, iaitu pada hari Rabu malam Khamis dengan membacakan Kitab Mukhtarul Ahadis & Tafsir Pimpinan ar Rahman. Satu malam setelah selesai  bertazkirah, hamba didekati oleh seorang jemaah.
Jemaah; Ustaz, boleh tak tolong tuliskan untuk saya ayat Seribu Dinar?
Hamba; Insya-AlLah boleh, tapi untuk dibuat apa?
Jemaah; Saya nak letak di kedai saya ustaz, orang kata Ayat Seribu Dinar ni ayat pelaris.
Hamba; tuan biasa pergi ke Tesco?
Jemaah; Biasa benar ustaz, semua keperluan saya beli di situ.
Hamba; Laris tak Tesco tu?
Jemaah: Laris ustaz, amatlah laris. Orang penuh setiap masa.
Hamba: Ada tak tuan melihat di Tesco tu ayat Seribu Dinar di mana-mana?
Jemaah; Tak ada ustaz
Hamba: Kenapa laris juga walaupun tak ada Ayat Seribu Dinar & dipunyai oleh orang kafir pula?
Jemaah; Barang-barang di situ dijual murah ustaz
Hamba; Kalau begitu itulah antara petua untuk melariskan jualan; jual dengan harga lebih murah, mengamalkan konsep mesra pelanggan atau dengan erti kata lain pelangganlah yang betul, jangan bergaduh dengan pelanggan, beralahlah, & bukannya dengan menampal ayat Seribu Dinar tapi barang-barang dijual mahal & buat macam-macam kerenah dengan pelanggan  sehingga sanggup berbalah  & bermusuh dengan pelanggan.
Jemaah; Terima kasih ustaz, ana faham.


Antara Tujuan Nuzul Al-Qur’an
(Seperti Yang Dicatat oleh al-Qur’an)
2. Al-Baqoorah. 286 Ayat
1. Alif, Laam, Miim.
2. Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari AlLah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa;

Tujuannya;
agar orang-orang yang bertaqwa menjadikan al-Qur’an sebagai cerminan (panduan) hidupnya. Nak buat apa-apa tengok atau bertanyakan al-Qur’an dahulu. Jika perkara tersebut dibenarkan oleh al-Qur’an, segera diamalkan walaupun tidak sesuai dengan selera atau perut pedal sendiri. Haq al-Qur’an diutamakan, kemahuan sendiri dianaktirikan. Apa-apa yang tidak disukai oleh al-Qur’an segara ditinggalkan tanpa banyak persoalan demi persoalan. Orang-orang yang bertaqwa juga dilarang ada atau mengundang perasaan syak wasangka terhadap kandungan al-Qur’an, kerana semua yang tercatat dalam al-Qur’an; semuanya datang daripada AlLah SWT yang juga turut mencipta kita manusia.


3. Ali-Imran. 200 Ayat
1. Alif, Laam, Miim.
2. Allah tiada ILAH (yang berhak disembah) melainkan DIA,                           Yang tetap hidup, Yang kekal selama-lamanya mentadbirkan sekalian makhluk-NYA.
3. Ia menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab suci (Al-Quran) dengan mengandungi kebenaran, untuk  mengesahkan isi Kitab-kitab suci yang telah diturunkan dahulu daripadanya, dan IA juga yang menurunkan Kitab-kitab Taurat dan Injil.
4. Sebelum (Al-Quran diturunkan), menjadi petunjuk bagi umat manusia. dan IA juga Yang menurunkan Al-Furqaan (yang membezakan antara yang benar dengan yang batil/salah). Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah itu, bagi mereka azab seksa yang amat berat. dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi berhak membalas dengan azab seksa (kepada golongan yang bersalah).

Tujuannya;
Memperjelas kepada manusia semua sekali isi kandungan al-Qur’an itu mengandung kebenaran yang mutlak; masa dahulu ia benar, masa hari ini juga ia benar, & pada masa-masa yang akan datang juga tetap benar. Tetap tidak berganjak kebenarannya! Al-Qur’an bukan teori yang direka oleh kepala otak manusia, sekejap begini manusia berfikir esok lusa lain pula corak fikirannya. Kebetulan apa yang didapati oleh manusia melalui uji kaji hanyalah bersifat kebenaran fiktif(kebenaran yang boleh jadi). Kajian & hasil penyelidikan manusia sebenarnya tidak pernah benar. Kebenaran kajian manusia hanya pada masih peringkat kajian sahaja, selesai sahaja kajian, dapatannya sudah berbeza sehingga 100%. Misalnya kajian tentang ramai atau banyaknya penduduk di sesuatu negara. Selesai sahaja kajian tersebut, kajian itu sudah tidak benar lagi, kerana sudah ada manusia yang mati akibat pelbagai sebab & tidak kurang pula ada yang baharu melahirkan.

DIA juga memaklumkan kepada kita bahawa bukan hanya al-Qur’an yang IA pernah turunkan kepada manusia ini sejak daripada zaman manusia yang pertama iaitu Adam AS hingga kini, tapi sudah banyak kitab yang diturunkan-NYA tetapi DIA hanya memaklumkan beberapa buah sahaja seperti Taurat, Injil, Zabur, & suhuf-suhuf sahaja. Sama sahaja fungsi semua kitab tersebut untuk membimbing manusia ke jalan yang disukai-NYA menghindari jalan-jalan yang dimurka-NYA. Tidak ada percanggahan antara satu kitab dengan kitab yang lain dari sudut aqidahnya. Dengan adanya kitab-kitab tersebut umat pada zaman tersebut dapat menggunakannya sebagai panduan untuk mengenal halal & haram. Ya sama seperti kita dengan adanya al-Qur’an kita juga dapat mengenal dengan jelas mana satu yang halal & mana satu pula yang haram.


7. Al- A’raf. 206 Ayat
1. Alif, Laam, Miim, Saad.
2. (Al-Quran ini) sebuah Kitab yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad dari Tuhanmu). oleh sebab itu, janganlah ada perasaan bimbang dalam dadamu mengenainya, supaya engkau memberi ancaman & amaran dengan Al-Quran  itu (kepada orang-orang yang ingkar), dan supaya menjadi peringatan bagi  orang-orang yang beriman.

Tujuannya;
Al-Qur’an ini digunakan untuk menakut-nakutkan orang yang sedia jahat atau mereka yang cuba nak belajar jadi jahat. Tak usahlah teruskan kejahatan itu kerana tidak ada badan atau jasad diri yang mampu untuk untuk menahan panasnya bakaran dari api yang telah lama tersedia. Kerana DIA hanya menyediakan satu balasan sahaja untuk penderhaka atau pembangkang terhadap titah perintah-NYA iaitu dimasukkan ke dalam api. Tidak ada denda berupa ringgit atau mata benda dunia seperti hukuman manusia pada hari ini. Boleh memilih untuk dipenjarakan atau dibayar denda atau boleh dirundingkan melalui peguam-peguam tertentu. Hukuman dari AlLah SWT hanya satu hukuman mandatori; iaitu ke masukkan ke dalam api only.
Tidak sama seperti hukuman di dunia ini, iaitu hanya orang yang jahat sahaja yang dibalas orang yang tidak pernah disabitkan kesalahannya di mahkamah tidak ada yang mendapat ganjaran yang istimewa. Hal ini berbeza dengan AlLah SWT, kepada sesiapa yang cuba menghindar dosa atau tidak merancang 7 sengaja berbuat bebal dosa DIA juga telah sediakan ganjaran yang amat istimewa iaitu berupa taman-taman yang beraneka warna bunga-bunga & buah-buahannya. Bukan itu sahaja tapi ada pula pelayan-pelayan yang setia yang bersedia untuk berkhidmat sepanjang saat & masa. Perhiasan di sana kelak paling murah dibina daripada emas sahaja. SubhanalLah. Tiada Rabb selain DIA! Tapi manusia tidak dipaksa untuk masuk ke taman-taman idaman jiwa, malah diberi akal & fikiran untuk menentukan pilihannya secara matang. Masuk ke dalam api pun dengan pilihan sendiri, berseronok dalam kenikmatan juga melalui pilihan sendiri.



10. Yunus. 109 Ayat 
1. Alif, Laam Raa' ini ialah ayat-ayat Kitab (Al-Quran) yang mengandungi hikmat-hikmat dan kebenaran yang tetap teguh.

Tujuannya;
Supaya semua manusia menjadi cerdik dengan butiran hikmat yang termuat dalam al-Qur’an di samping manusia mendakap kebenaran yang paling hakiki untuk selama-lamaanya. Untuk sampai ke tahap ini, mesrailah al-Qur’an, bercintalah dengan al-Qur’an, kerana al-Qur’anlah yang paling memahami jiwa kita semua. Al-Qur’anlah jantung hati kita selain Nabi Muhammad SAW.


11. Hud. 123 Ayat
1. Alif, Laam, Raa'. Al-Quran sebuah Kitab yang tersusun ayat-ayatnya dengan tetap teguh, kemudian dijelaskan pula kandungannya satu persatu. (Susunan dan penjelasan itu) adalah dari sisi AlLah Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya.

Tujuannya;
Menjadikan manusia orang bijaksana & bijaksini. Bijaksana  iaitu bijak di sana yakni bijak di akhirat kerana berjaya menempatkan diri ke taman-taman idaman yang dipanggil dalbentar Cuma am bahasa sangsekerta syurga. Bijaksini iaitu bijak sewaktu hidup di dunia yang sebentar cuma ini tidak terpedaya dengan musuh nombor 1 dulu, kini, & selama-lamanya iaitu setan & kroni-kroninya  sama ada kroni dari kalangan jin atau kroni setan dari kalangan manusia juga. Oleh sebab al-Qur’an datangnya dari AlLah SWT Yang Maha Dalam ilmu-NYA maka kita juga dengan membaca al-Qur’an akan dibuka-NYA ilmu & kita juga akan memiliki ilmu yang mendalam dalam satu-satu bidang.



12. Yusoff. 111 Ayat
1. Alif, Laam, Raa'. ini ialah ayat-ayat Kitab Al-Quran Yang menyatakan kebenaran.
2. Sesungguhnya KAMI menurunkan Kitab itu sebagai Quran yang dibaca dengan bahasa Arab, supaya kamu                                                     (menggunakan akal untuk) memahaminya.

Tujuannya;
Supaya kita sudi-sudikanlah untuk belajar bahasa Arab yang menjadi bahasa rasmi al-Qur’an. Why bahasa Arab, bukan bahasa injiliziah ke, bukan bahasa melayuwiyah ke, bukan bahasa jepuniyah ke, bukan bahasa englaniyah ke, tetapi bahasa Arab. Yang pertamanya kerana bahasa Arab merupakan bahasa yang paling kaya dengan perbendaharaan katanya. Yang kedua pula bahasa tersebut tidak mengalami susut perkataan. Tidak seperti bahasa Melayu umpamanya kosa kata yang dituturkan oleh gemulah hang tuah tidak terpakai lagi sekarang, sudah sust nilainya. Sebab itulah bila kita baca teks-teks klasik ini kita menjadi keliru & bukan sahaja sukar nak faham malah sesekali tak faham terus.



13. Ar-Ra’d. 43 Ayat
1. Alif, Laam, Miim, Raa'. ini ialah ayat-ayat Kitab (Al-Quran); dan apa Yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad) dari RABBmu dengan haq; tetapi kebanyakan manusia tidak (mahu) beriman.

Tujuannya;
Agar manusia terbiasa lidahnya untuk berbicara apa yang benar sahaja. Adapun yang karut & marut cuba sedaya mungkin dihindari dari kamus hidup ini. Kerana tiada yang bermanfaat kecuali yang benar sahaja. Adapun yang benar-benarnya benar itu hanya bersumber daripada AlLah SWT only.




14. Ibrahim. 52 Ayat
1. Alif, Laam, Raa'. ini ialah Kitab (Al-Quran) KAMI turunkan dia kepadamu (Wahai Muhammad), supaya engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman - Dengan izin RABB mereka -                                                                             ke jalan Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji.

Tujuannya;
Menggunakan al-Qur’an ini sebagai suluhan untuk menerangi & menyedarkan manusia seterusnya mengeluarkan mereka yang selama ini berada dalam pelbagai jenis kegelapan; gelap jahil, gelap kufur, gelap syirik, gelap munafik, gelap mulhid, gelap nasionalis, gelap sosialis, gelap demokrasi, gelap kapitalis, gelap libralis, gelap komunis, gelap maxis, & segala yang gelap bawaan iblis kepada cahaya yakni iman hanya kepada AlLah SWT & tidak boleh dibahagi-bahagi. Ya hanya al-Qur’an yang mampu untuk mencerahkan hati & nurani manusia, kerana al-Qur’an itu datangnya dari AlLah SWT yang sememangnya diprogramkan untuk hati-hati manusia sahaja. Al-Qur’an tidak diprogram untuk kegunaan luaran yang bersifat fizikal manusia tetapi al-Qur’an bersifat membaiki dalaman manusia iaitu jiwa-jiwa manusia.





15. Al-Hijr. 99 Ayat
1. Alif, Laam, Raa'. ini ialah ayat-ayat Kitab (yang lengkap sempurna) dan Al-Quran yang memberi penjelasan.

Tujuannya;
Untuk memberitahukan kepada umum bahawa tiada sebuahpun karya yang sempurna di dunia ini kecuali al-Qur’an. Ketidaksempurnaan karya rekaan manusia berpunca daripada terhadnya kemampuan ilmu yang mampu dimiliki manusia. Dalam masa yang sama segala memori & ingatan manusia juga kerap kali dihinggapi oleh gangguan lupa & tidak ingat. Justeru tiada yang sempurna dalam penghasilan dari benar manusia. Tetapi al-Qur’an datangnya dari AlLah SWT Yang Maha Sempurna tiada sebarang cacat & cela. DIA yang tidak pernah dilintasi belitan rasa mengantuk apatah lagi untuk tidur, bukan seperti kita yang bukan sahaja mengantuk tetapi jika tidur tentu berjam-jam pula lamanya.




20. Thaahaa. 135 Ayat
1. Taa' Haa.
2. KAMI tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (Wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan.
3. Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang kyusuk- takut melanggar perintah.

Tujuannya;
AlLah SWT tidak berhasrat untuk menyusahkan manusia dengan segala titah yang ada dalam al-Qur’an. Sama ada titah perintah yang diwajibkan atau titah perintah-NYA yang diminta kita menjauhi. Sebetulnya & kini diakui oleh semua pakar yang berkaitan semua titah perintah AlLah SWT mengandung kebaikan yang banyak sehingga tidak terhingga kepada si pelakunya. Sementara semua yang diharamkan-NYA, sememangnya tidak bermanfaaat untuk diri, misalnya DIA mengharamkan apa juga yang memabukkan, ternyata tidak ada manfaat sekecil anak kuman kurus pun apabila seseorang itu mabuk.  Adakah sang pemabuk yang sedang berada dalam alam mabuknya itu dapat menyumbangkan sesuatu yang bermanfaat untuk mempertahankan  kedaulatan agamanya? Bisa mempertahankan  diri, Bisa mempertahankan  keluarganya, Bisa mempertahankan  bangsanya, Bisa mempertahankan  negaranya? 100% tentu tidak, tak usah tanya mana-mana pakar, tanya yang tak pernah huruf & angka pun mereka faham & tahu orang yang mabuk hanya menyusahkan semua. Lalu agama melarang yang memabukkan sesuatu yang amat tepat & kita yang sepatutnya merakam berbilion terima kasih, kerana titah perintah AlLah SWT melangkaui pelbagai sempadan ujikaji manusia.

Sekaligus al-Qur’an bertindak & merangka tindak untuk mereka yang rendah hatinya terhadap segala titah AlLah SWT  kerana untuk mereka tersedia sebuah tempat yang hyperistimewa, dengan berniat sahaja apa yang dihajati terjadi serta merta di hadapan mata; jannah disebut dalam bahasa Arabnya, orang di sebelah sini menyebutnya dengan sebutan syurga sebuah istilah yang dipinjam daripada bahasa sangsekerta namanya.




26. As-Syuaara. 227 Ayat
1. Taa, Siin, Miim.
2. Ini ialah ayat-ayat Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata.

Tujuannya;
Oleh sebab apa juga yang ada dalam al-Qur’an sifatya jelas & nyata. Kita sebagai pencandu ajaran al-Qur’an mesti berdiri teguh mempertahankan sesuatu yang memangnya jelas & nyata kebenarannya & hanya satu sahaja di dunia ini dari dahulu, kini, & selamanya yang bersifat jelas & nyata; iaitu ajaran agama AlLah SWT ini yang dikenali dengan nama Islam. Kejelasan Islam ini bersifat hakiki! Kejelasan Islam tak mampu dipertikai oleh sesiapa juga; sama yang bergelar cendekiawan atau pun orang yang  tak tahu apa-apa. Adapun yang selain daripada Islam ini semuanya amat kabur, rapuh, & meneka atau berjalan menerpa dalam kesamaran yang jelas adanya, sama dahulu, atau masa kini atau selama-lamanya. Adapun yang selain daripada Islam ini boleh dipertikaian sepanjang jalan atau sepanjang sejarah keberadaannya di maya.




27. An-Naml.93 Ayat
1. Taa, siin. ini ialah ayat-ayat Al-Quran, juga Kitab yang jelas nyata (kandungannya dan kebenarannya),
2. Menjadi hidayah petunjuk dan berita gembira bagi orang-orang Yang beriman,

Tujuannya;
Untuk orang-orang yang beriman mengambil atau menggali manfaat sebanyak mungkin apa yang tersimpan dalam khazanah al-Qur’an. Ya, khazanah itu hanya diizinkan AlLah SWT tersimpan dalam al-Qur’an  DIA mempelawa semua kita yang beriman agar memanfaatkannya. Rangkaian khazanah yang dimaksudkan ialah hidayah. Ya walaupun keberadaan hidayah tidak kelihatan tetapi kewujudannya amat menentukan. Anata kandungan berita gembira ialah orang yang beriman mereka mengenali siapa penciptanya. Mereka tahu tujuan apa mereka diciptakan, selama mana mereka mampu bertahan untuk hidup di dunia ini, ke mana mereka selepas mati. Mereka cukup faham & mengerti bahawa matinya manusia tidak sama dengan berakhirnya riwayat hidup haiwan, kayu, batu & sebagainya. Kerena erti & makna kematian bagi manusia ialah perjalanan atau langkah pertama untuk mengadap AlLah SWT sebagai Sang Pencipta Yang Agung adanya. Bukan untuk berjumpa seadanya tetapi bakal ditanyai semua yang sempat dipunyai semasa hidup yang sebentar ini. Dari mana sumber dapatannya ke mana pula dilaburi nikmat yang diberi; ke jalan yang menjadi redha Rabbi atau dibelanjai ke jalan yang simurkai.




28. Al-Qasas. 88 Ayat
1. Taa, Siin, Miim.
2. Inilah ayat-ayat Kitab - Al-Quran - yang memberi penjelasan.

Tujuannya’
Oleh sebab al-Qur’an merupakan sebuah kitab yang menjelaskan, maka kita sebagai umat Islam juga perlu & patut mengambil tugas untuk menjelaskan. Soalnya apa yang hendak dijelaskan? Kita jadilah penjelas kepada tuntutan & tiath perintah AlLah SWT kepada semua umat manusia. Menjelaskan kepada umat orang ini siapa AlLah SWT,  apa pula jenis & status hubungan kita dengan-NYA?   Ya hanyalah hamba kepada-NYA, lalu hiduplah di muka dunia ini sebagai hamba sahaja . jangan lebih atau kurang daripada garis panduan sebagai seorang hamba! Sebagai hamba kita bertugas tidak mengira had masa bila berdepan dengan titah & perintah AlLah SWT. Yang wajib didahulukan ialah titah perintah AlLah kemahuan diri ditolak sejauh-jauhnya ke tepi, kerana kita hanyalah berstatus hamba!




31. Luqman. 34 Ayat
1. Alif, Laam, Miim.
2. Ini ialah ayat-ayat Kitab (Al-Quran) yang mengandungi hikmat-hikmat dan kebenaran yang tetap kukuh,
3. Menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang sedia mengerjakan amal-amal yang baik

Tujuannya;
Memasakkan ke dalam lubuk hati yang paling dalam bahawa kebenaran yang diwara-warakan oleh al-Qur’an merupakan kebenaran yang tetap utuh & kukuh tak mampu diganggu gugat & dinafi sesiapa pada sepanjang masa, semenjak kewujudannya hinggalah  ke selama-lamanya. Justeru, sebagai umat Islam kita janganlah berasa malas untuk memperkatakan kebenaran tersebut, kerana deretan ganjaran yang disediakan terlalu lumayan.




32. As-Sajdah. 30 Ayat
1. Alif, Laam Miim.
2. Diturunkan Al-Quran ini, Dengan tidak ada sebarang syak padanya, dari RABB pemelihara dan pentadbirkan sekalian alam.

Tujuannya;
Usahlah kita diganggu rasa ragu akan kandungan & muatan yang ada dalam al-Qur’an, kerana semua isinya itu datangnya dari AlLah SWT. Kemahahebatan AlLah SWT itu dapat dilihat sendiri dengan mata  & kepala kita, apa yang berada di atas kepala kita berupa langit, bulan , bintang, matahari, & segala cakrawala yang berpusing & beredar pada setiap saat adalah daripada urus tadbir-NYA. Semua tetap utuh dari dulu hingga kini sehinggalah waktu yang dijanjikan-NYA untuk diqiyamatkan-NYA. Walaupun matahari & sebagainya yang ada di atas kepala kita ini sentiasa berpusing & beredar tak pernah berhenti walaupun sesaat, tetapi dia tidak terbakar. Apa kata kalau kita on kan suiz kipas di rumah kita & biarkan kipas itu berpusing, agak-agaknya berapa lama kipas itu boleh tahan & tidak terbakar kerana kepanasan. Setahun? Dua tahun? Tiga tahun? 10 tahun? 100 tahun? 1000 tahun? Ya matahari yang sedia panas di atas kepala kita ini usianya lebih dari 1000 tahun, subhanalLah.





36. Yasin. 83 Ayat
1. Yaa, siin.
2. Demi Al-Quran Yang mengandungi hikmat-hikmat dan kebenaran Yang tetap kukuh,
3. Sesungguhnya engkau (Wahai Muhammad adalah seorang Rasul) dari Rasul-rasul Yang telah diutus,
4. Yang tetap di atas jalan yang lurus (agama Islam).
5. Al-Quran itu, diturunkan oleh AlLah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani,

Tujuannya;
Memberitahukan bahawa semua manusia yang dipilioh AlLah SWT sebagai nabi atau rasul hanyalah manusia. Statusnya tidak boleh lebih daripada hanya seorang nabi atau rasul. Status mereka tidak mungkin dinaikkan taraf kepada anak AlLah SWT atau kawan  AlLah SWT, atau sanak-saudara Allah SWT. Manusia yang diutus itu hanyalah sebagai nabi  atau rasul sahaja ataupun kedua-duanya. Mereka mendakwahkan  manusia untuk menyembah & mengabdikan diri kepada AlLah SWT only. Tidak ada para nabi atau rasul yang meminta dari umat yang didakwahnya agar dirinya disembah sebagai AlLah SWT. Penyembahan sesama manusia ini hanyalaha rekaan kepala otak manusia yang sewel sahaja, tetapi golongan ini ada pada sepanjang masa & mereka sebenarnya mahu diri mereka disembah seumpama AlLah SWT.




38. Sad. 88 Ayat
1. Saad; Demi Al-Quran yang mempunyai kemuliaan serta mengandungi peringatan dan pengajaran.


Tujuannya;
Agar manusia menjadi mulia dengan dengan cara memuliakan al-Qur’an. Ya manusia pasti mulia dengan mendaulatkan segala titah & perintah al-Qur’an. & manusia pasti hina dina sehina-hinanya apabila tidak mempedulikan ajaran yang termuat dalam ak-Qur’an yang penuh berkat itu.
Untuk jadi mulia bukan dengan pelbagai cara yang pelik & aneh-aneh tapi dengan ajaran al-Qur’an, dengan ajaran Islam. Justeru tidak hairanlah jika Syaidina Umar al-Khattab RA pernah memeta kata ‘ kita merupakan umat yang dimuliakan AlLah SWT dengan Islam. Seandainya kita cuba mencari kemuliaan lain selain dari Islam atau dengan cara yang dimurkai AlLah SWT, kita akan dihina oleh AlLah SWT”




39. Az-Zumar. 75 Ayat
1. Turunnya Kitab Al-Quran ini dari Allah, Yang Maha Kuasa,  lagi Maha Bijaksana.
2. Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Quran ini kepadamu (Wahai Muhammad) dengan membawa kebenaran; oleh sebab itu hendaklah engkau menyembah AlLah dengan mengikhlaskan segala ibadat dan bawaanmu kepada-NYA.

Tujuannya
Dengan berpandukan al-Qur’an kita seharusnya mendepankan  benih-benih ikhlas bila beradbi kepada AlLah SWT. Kerana amalk yang dilaksana tanpa timbunan ikhlas tidak akan mendapat apa-apa ganjaran dari sisi-NYA. Gugus ikhlas merupakan syarat mutlak untuk mendapat ganjaran istimewa dari-NYA.




40. Al-Ghafir/ Mukmin. 85 Ayat  
1. Haa, Miim.
2. Turunnya Al-Quran ini dari Allah Yang Maha Kuasa,                              lagi Maha mengetahui;

Tujuannya;
Menjadikan umat Islam sebagai umat yang bermaklumat & serba tahu kerana al-Qur’an datangnya dari AlLah SWT Yang Maha Tahu segala. Umat Islam tidak harus menjadi umat yang bodoh & boleh diperbodoh & untuk mengelakkan diri dari diperbodoh umat Islam perlulah mambaca al-Qur’an, memahami maksud segala titah & perintah AlLah SWT yang ada, menjelmakan semua titah & perintah tersebut menjadi realiti dalam diri. Selepas itu sedaya uapaya yang ada cuba menyebarkan ajaran Islam ini ke merata-rata  bermula dengan insan terdekat isteri, anak-anak, sanak waris, orang kampung dan seterusnya. Kemudian berhujah dengan baik & berilmu apabila timbul persoalan atau rasa tidak puas hati dilontarkan kepada ajaran agama AlLah SWT ini. Apabila melihat sebarang wajah kemungkaran segera diteguri sesuai dengan status diri, menggunakan segala keupayaan yang diberi; kuasa, teguran melalui lisan, atau membencinya dari dalam hati.




41. Fushshilat. 54 Ayat
1. Haa, Miim
2. Turunnya Kitab ini dari Allah Yang Maha Pemurah,                         lagi Maha Mengasihani.
3. Sebuah Kitab yang dijelaskan ayat-ayatnya satu persatu; Iaitu Al-Quran yang diturunkan dalam bahasa Arab bagi faedah orang-orang yang mengambil tahu dan memahami kandungannya.
4. Ia membawa berita yang mengembirakan (bagi orang-orang yang beriman) dan membawa amaran (kepada orang-orang yang ingkar); Dalam pada itu kebanyakan mereka berpaling ingkar (tidak mahu mengetahui dan memahaminya), maka dengan sebab itu mereka pura-pura tidak mendengar.

Tujuannya
Menambah zat keyakinan kepada orang yang beriman tentang adanya suatu hari yang bernama Hari Qiyamat. Kedatangan hari ini kan membezakan antara 2 golongan secara jelas & telus; iaitu golongan penderhaka terhadap AlLah SWT & golongan yang taat setia dengan segala titah & perintah AlLah SWT,



42. As-Syura-53 Ayat
1. Taa, Siin, Miim.
2. Ini ialah ayat-ayat Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata.

Tujuannya:
Memberitahukan bahawa semua ayat al-Qur’an itu jelas & nyata. Tidak ada yang berbelit-belit yang dapat memeningkan kepala untuk memahamnya. Hal ini kerana DIA yang mewahyukan al-Qur’an sudah menyukat sejauh mana kemampuan otak manusia lalu DIA mengilhamkan al-Qur’an yang sesuai dengan tahap & pemikiran umat manusia. Yang mengundang masalahnya, walaupun sejelas mana al-Qur’an sekalipun, khalayak manusia ini yang malas untuk membacanya, malas untuk cuba memahami maknanya, apa lagi untuk beramal dengan titah & perintah yang kandungnya.



43. Az-Zukruf. 89 Ayat
1. Haa, Miim.
2. Demi Kitab Al-Quran Yang menyatakan kebenaran.
3. Sesungguhnya KAMI jadikan kitab itu sebagai al-Qur’an yang diturunkan dengan bahasa Arab, supaya kamu    (menggunakan akal) memahaminya.
4. Dan sesungguhnya Al-Qur’an itu dalam Ummi Kitab di sisi KAMI - sangat tinggi (kemuliaannya), lagi amat banyak mengandungi hikmat-hikmat dan kebenaran yang tetap kukuh.

Tujuannya;
Memberitahukan hanyalah al-Qur’an satu-satunya karya yang mengandungi kebenaran 100%. Hal ini disebabkan al-Qur’an bukan dikarang oleh manusia yang hidupnya diseliputi dengan pelbagai kepentingan diri. Tetapi al-Qur’an  datangnya dari AlLah SWT yang tidak ada apa-apa kepentinganya dengan manusia. DIA menetapkan segala aturan untuk memudahkan manusia berurusan & menyempurnakan urusan hidupnya. Walau bagaimanapun AlLah SWT meminta kita menggunakan kewarasan akal untuk mengkaji al-Qur’an sebagai rujukan agung. Rujukan no satu rujukan yang tiada tolok bandingnya lagi.

Dengan mengkaji al-Qur’an banyak hikmat yang akan menjelma buat manusia untuk kegunaan manusia memakmurkan maya.  Apabila menusia menjadikan al-Qur’an sebagai sumber rujukannya maka apa-apa sahaja tindakan yang dibuat sudah pasti berlandaskan kebenaran yang hakiki yang tidak mampu ternafi atau dinafi. Dengan kebenaran itulah akan menetap & menegakkan kehebatan manusia di bumi ini.




44. Ad-Dukhan. 59 Ayat
1. Haa, Miim.
2. Demi Al-Quran Kitab yang menerangkan kebenaran.
3. Sesungguhnya KAMI telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat;  kerana sesungguhnya KAMI sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba KAMI ditimpa azab).

Tujuannya;
Memberitahukan bahawasanya  al-Qur’an ini kitab yang mulia & untuk menyerlahkan kemuliannya al-Qur’an itu AlLah SWT sengaja memilih malam yang penuh mulia untuk menuzulkan petunjuk-NYA ini untuk umat akhir zaman ini. Bukan sahaja malam yang dipilihnya sebagai malam yang mulia, bahkan bulan juga dipilihnya bulan yang mulia. Malam yang penuh mulia yang lebih baik daripada seribu bulann itu digelari Lailatul Qadar sementara bulan yang hypermulia yang menjadi ketua segala bulan pula dipanggil bulan Ramadhan.

Penurunan al-Qur’an juga agar manusia jangan berasa pelahab untuk terjun ke neraka, kerana di sana bukan tempat tinggal yang selesa buat manusia, bahkan di neraka sana tersedia pelbagai azab yang tak mampu ditanggung oleh besar atau hebatnya bentuk & warna fizikal diri manusia. Walau bagaimanapun neraka sama sekali tidak diperlukan oleh manusia sebagai tempat kediamannya, AlLah SWT tetap mewartakan neraka tersebut sebagai ada. Hal ini untuk memperingat manusia agar jangan jadi atau terdiri  dari mereka yang suka mengumpul bebal dosa dalam kanvas usia.


45. Al-Jaathiyah. 37 Ayat
1. Haa, Miim.
2. Turunnya Al-Quran ini, dari Allah Yang Maha Kuasa,                                 lagi Maha Bijaksana.

46. Al-Ahqaf. 36 Ayat
1. Haa, Miim.
2. Diturunkan Al-Qur’an ini, dari Allah Yang Maha Kuasa,  lagi Maha Bijaksana.


Tujuannya;
Memberitahukan seluruh warga maya bahawasanya al-Qur’an ini bukan sebarangan karya tapi datngnya dari Pencipta Alam Maya yang Maha Berkuasa. Bukan sekadar mempunyai kuasa yang tidak terbatas pula, tetapi DIA juga Maha Bijaksana. Bijaksananya DIA bukan kerana melalui proses pembelajaran atau menghadiri mana-mana kuliah, tapi semula asalnya begitu. Tidak seperti semua manusia yang perlu belajar dahulu, yang perlu berguru dahulu, yang perlu menuntut ilmu dahulu untuk menjadi bijak, kerana semua manusia dilahirkan dalam keadaan bodoh & boleh dibodohkan. Begitu juga manusia ini selepas cerdik atau bijak dia juga akan menjadi bodoh kembali setelah beberapa masa; misalnya setelah mereka beransur tua, ingatannya menjadi semakin melemah & akhirnya menjadi bodoh kembali. Hal ini tidak pernah & tidak akan terjadi kepada DIA, ALLah SWT.






50.Qaf.45 ayat
1. Qaaf. Demi Al-Qur’an Yang melimpah-limpah kemuliaan dan kebaikannya (bahawa Sesungguhnya Muhammad adalah Rasul yang diutus memberi peringatan dan amaran).

Tujuannya;
Memberitahukan bahawa pengutusan para nabi & rasul bukan untuk membahagikan projek-projek fizikal kepada manusia. Kerana projek tersebut manusia mampu berfikir sendiri untuk membinanya misalnya untuk membina jalan raya, jamban, longkang, dsb tak payah ada nabi & rasul. Tetapi apa yang cuba disampaikan oleh para nabi & rasul ini ialah peringatan tentang tujuan & tugas hidup mereka di bumi sebelum mereka mati atau dimatikan apabila sampai saatnya. Kematian pula bukan pengakhiran perjalanan sebuah kehidupan tetapi kematian merupakan langkah atau alam pertama untuk menuju atau bertemu dengan Sang Pencipta iaitu AlLah SWT. Pertemuan atau perjumpaan dengan ALLah SWt berlaku bukan sebagai antara sahabat dengan sahabat, atau kerabat dengan kerabat, atau dalam erti kata jejak kasih! Tetapi pertemuan dengan ALLAH SWT untuk dibalas setiap apa yang sempat terbuat secara sukarela semasa hidupnya. Itulah antara ingatan yang disampaikan oleh para anbiya agar manusia tidak melupainya & selalu ingat & juga siap sedia dengan pelbagai bekal yang sesuai.

68. al-Qalam. 52 Ayat
1. Nuun. Demi pena dan apa yang mereka tulis, -
2. Engkau (Wahai Muhammad) - Dengan sebab nikmat pemberian RABBmu (al-Qur’an) - bukanlah seorang gila (sebagaimana ang dituduh oleh kaum musyrik, bahkan engkau adalah seorang yang bijaksana).

Tujuannya;
Memberitahukan bahawa semua para anbiya bukanlah orang yang tidak siuman kerana berdakwah membasmi & menyongsong kepalsuan yang bermahajaralela di maya.  Ya, di tengah-tengah manusia menjadi penyembah berhala yang tegar dengan pelbagai nama yang direka-reka, para anbiya pula mengajak manusia agar menyembah AlLah SWT yang tidak apat dilihat  oleh dua mata. Baginda SAW memberitahu manusia akan dibangkitkan semula selepas mati, sedang manusia tahu & melihat tidak ada seorang pun manusia yang mati sejak sekian lama kembali ke rumah mereka. Ajakan yang sedemikian mendatangkan tuduhan dari dalam  lubuh hati mereka  yang dibimbing setan agar menyatakan para nabi & rasul itu orang gila. Padahal Baginda SAW hanya membetulkan keadaan & mengajak manusia agar kembali ke fitrah asal manusia. AlLah SWT yang menciptakan manusia dengan kehendak-NYA, mematikan manusia dengan sesuka-NYA, DIA juga akan menghidupkan manusia untuk kali-kali yang berikutnya. Baginda SAW tidak pernah mendakwa bahawa dia yang akan menghidupkan mausia tetapi ALLAH SWT. Hal ini gagal difahami oleh sebahagian besar umat manusia sama ada yang hiduppada zaman RasullulLah SAW atau manusia yang hidup pada zaman moden ini.

Pautan Lain


Surat Al-Qadr (The Power) - سورة القدر

بسم الله الرحمن الرحيم

إنا أنزلناه في ليلة القدر

Sahih International
Indeed, We sent the Qur'an down during the Night of Decree.

Muhsin Khan
Verily! We have sent it (this Quran) down in the night of Al-Qadr (Decree)

Pickthall
Lo! We revealed it on the Night of Predestination.

Yusuf Ali
We have indeed revealed this (Message) in the Night of Power:

Shakir
Surely We revealed it on the grand night.

Dr. Ghali
Surely We sent it down on the Night of Determination;

Albanian
Ne e zbritëm atë (Kur’anin) në natën e Kadrit.

Azerbaijani
Həqiqətən, Biz onu (Qur’anı) Qədr gecəsi (lövhi-məhfuzda dünya səmasına) nazil etdik!

Bosnian
Mi smo ga počeli objavljivati u Noći Kadr –

Chinese
我在那高貴的夜間確已降示它 ,

Czech
Vskutku jsme jej seslali v noci Úradku.

Dutch
Waarlijk, wij hebben den Koran in den nacht van al Kadr nedergezonden.

Farsi
ما آن [= قرآن‌] را در شب قدر نازل کردیم!

Finnish
Totisesti olemme ilmaissut sen siunattuna yönä.

French
Nous l'avons certes, fait descendre (le Coran) pendant la nuit d'Al-Qadr.

German
Wir sandten ihn (den Koran) in der Nacht der Herrlichkeit herab.

Hausa
Lalle ne Mũ, Mun saukar da shi (Alƙur'ãni) a cikin Lailatul ƙadari (daren daraja)

Indonesian
Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan.

Italian
Invero lo abbiamo fatto scendere nella Notte del Destino.

Japanese
本当にわれは,みいつの夜に,この(クルアーン)を下した。

Korean
선실로 하나님은 거룩한 밤에이 계시를 내리나니

Malay
Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam
Lailatul-Qadar,

Malayalam
തീര്‍ച്ചയായും നാം ഇതിനെ ( ഖുര്‍ആനിനെ ) നിര്‍ണയത്തിന്‍റെ രാത്രിയില്‍ അവതരിപ്പിച്ചിരിക്കുന്നു.

Maranao
Mataan! a Skami na initoron Ami (a Qor´an aya) sii ko gagawii a sslaan.

Norwegian
Vi har sendt den ned i skjebnenatten.

Polish
Zaprawdę, zesłaliśmy go w Noc Przeznaczenia!

Portuguese
Sabei que o revelamos (o Alcorão), na Noite do Decreto.

Romanian
Noi l-am pogorât în Noaptea Sorţii!

Russian
Воистину, Мы ниспослали его (Коран) в ночь предопределения (или величия).

Somali
Annagaa soo dajinnay Quraanka Habeenka LaylatulQadarka ah (sharafta leh).

Spanish
Lo hemos revelado en la noche del Destino.

Swahili
Hakika Sisi tumeiteremsha Qur'ani katika Laylatul Qadri, Usiku wa Cheo Kitukufu.

Swedish
SE, VI har uppenbarat denna [heliga Skrift] under Allmaktens Natt.

Tatar
Тәхкыйк Без Коръәнне иңдердек кадер кичендә.

Thai
แท้จริงเราได้ประทานอัลกุรอานลงมาในคืนอัลก็อดรฺ

Turkish
Biz o (Kur'ân)nu Kadir gecesinde indirdik.

Urdu
ہم نے اس( قرآن) کو شب قدر میں نازل (کرنا شروع) کیا

Uzbek
Албатта, Биз у(Қуръон)ни Лайлатул Қадр да туширдик.

Bangla
আমি একে নাযিল করেছি শবে-কদরে।

Tamil
நிச்சயமாக நாம் அதை (குர்ஆனை) கண்ணியமிக்க (லைலத்துல் கத்ர்) என்ற இரவில் இறக்கினோம்.




وما أدراك ما ليلة القدر

Sahih International
And what can make you know what is the Night of Decree?

Muhsin Khan
And what will make you know what the night of Al-Qadr (Decree) is?

Pickthall
Ah, what will convey unto thee what the Night of Power is!

Yusuf Ali
And what will explain to thee what the night of power is?

Shakir
And what will make you comprehend what the grand night

Dr. Ghali
And what makes you realize what the Night of Determination is?

Albanian
E ç’të bëri ty të dijsh se ç’është nata e Kadrit?

Azerbaijani
(Ya Peyğəmbər!) Sən nə bilirsən (haradan bilirsən) ki, Qədr gecəsi nədir?!

Bosnian
a šta ti misliš šta je Noć Kadr?

Chinese
你怎能知道那高貴的夜間是什麼?

Czech
Víš ty vůbec, co je to noc Úradku?

Dutch
En wat zal u doen begrijpen, hoe uitstekend de nacht van al Kadr is?

Farsi
و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟!

Finnish
Mistäpä tietäisit, mikä Voiman yö on !

French
Et qui te dira ce qu'est la nuit d'Al-Qadr ?

German
Woher kannst du wissen, was die Nacht der Herrlichkeit ist?

Hausa
To, me ya sanar da kai abin da ake cewa Lailatul ¡adari?

Indonesian
Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?

Italian
E chi potrà farti comprendere cos'é la Notte del Destino?

Japanese
みいつの夜が何であるかを,あなたに理解させるものは何か。

Korean
거죽한 밤이 무엇인지 무엇이 그대에게 설명하여 주리요

Malay
Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?

Malayalam
നിര്‍ണയത്തിന്‍റെ രാത്രി എന്നാല്‍ എന്താണെന്ന്‌ നിനക്കറിയാമോ?

Maranao
Na antawaa i miyakandao rka o antonaa so gagawii a sslaan?

Norwegian
Hvordan kan du vel vite hva skjebnenatten er?

Polish                                                                                                                             A co cię pouczy, co to jest Noc Przeznaczenia?

Portuguese
E o que te fará entender o que é a Noite do Decreto?

Romanian
Cum vei ştii tu oare care este Noaptea Sorţii?

Russian
Откуда ты мог знать, что такое ночь предопределения (или величия)?

Somali
Ma taqaanna LaylatulQadarka.

Spanish
Y ¿cómo sabrás qué es la noche del Destino?

Swahili
Na nini kitacho kujuulisha nini Laylatul Qadri?

Swedish
Och vad kan låta dig förstå vad Allmaktens Natt betyder

Tatar
Сиңа кадер кичнең Шәрафәтен вә аның хикмәтен нәрсә белдерде?

Thai
และอะไรเล่าจะทำให้เจ้ารู้ได้ว่าคืนอัลก็อดรฺนั้นคืออะไร

Turkish
Kadir gecesinin ne oldugunu sen nereden bileceksin?

Urdu
اور تمہیں کیا معلوم کہ شب قدر کیا ہے؟

Uzbek
Лайлатул Қадр қандоқ нарса эканини сенга нима билдирди?

Bangla NEW
শবে-কদর সমন্ধে আপনি কি জানেন?

Tamil NEW
மேலும் கண்ணியமிக்க இரவு என்ன என்பதை உமக்கு அறிவித்தது எது?


ليلة القدر خير من ألف شهر

Sahih International
The Night of Decree is better than a thousand months.

Muhsin Khan
The night of Al-Qadr (Decree) is better than a thousand months (i.e. worshipping Allah in that night is better than worshipping Him a thousand months, (i.e. 83 years and 4 months).

Pickthall
The Night of Power is better than a thousand months.

Yusuf Ali
The Night of Power is better than a thousand months.

Shakir
The grand night is better than a thousand months.

Dr. Ghali
The Night of Determination is more charitable (i.e., better) than a thousand months.

Albanian
Nata e Kadrit është më e rëndësishme se një mijë muaj!

Azerbaijani
Qədr gecəsi (savab cəhətdən) min aydan daha xeyirlidir! (O, ramazan ayının on doqquzuna, iyirmi birinə, iyirmi üçünə, iyirmi beşinə, bir rəvayətə görə isə iyirmi yeddisinə təsadüf edir).

Bosnian
Noć Kadr je bolja od hiljadu mjeseci –

Chinese
那高貴的夜間 ,勝過一千個月 ,

Czech
Noc Úradku než tisíc měsíců je lepší,

Dutch
Beter dan duizend maanden.

Farsi
شب قدر بهتر از هزار ماه است!

Finnish
Siunattu yö on arvokkaampi kuin tuhat kuukautta.

French
La nuit d'Al-Qadr est meilleure que mille mois.

German
Die Nacht der Herrlichkeit ist besser als tausend Monate.

Hausa
Lailatul ¡adari mafi alheri ne daga wasu watanni dubu.

Indonesian
Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.

Italian
La NoNotte del Destino è migliore di mille mesi.

Japanese
みいつの夜は,千月よりも優る。

Korean
거룩한 밤은 천개월보다 훌륭한 밤으로

Malay
Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.

Malayalam
നിര്‍ണയത്തിന്‍റെ രാത്രി ആയിരം മാസത്തെക്കാള്‍ ഉത്തമമാകുന്നു.

Maranao
So gagawii a sslaan na thomo a di so sanggibo a olanolan.

Norwegian
Skjebnenatten er mer verdt enn tusen måneder!

Polish
Noc Przeznaczenia - lepsza niż tysiąc miesięcy!

Portuguese
A Noite do Decreto é melhor do que mil meses.

Romanian
Noaptea Sorţii este mai bună decât o mie de luni!

Russian
Ночь предопределения (или величия) лучше тысячи месяцев.

Somali
Waa Habeen ka khayr badan Kun Bilood (oo kale).

Spanish
La noche del Destino vale más de mil meses.

Swahili
Laylatul Qadri ni bora kuliko miezi elfu.

Swedish
Allmaktens Natt är mera värd än tusen månader;

Tatar
Кадер киче, мең айдан да хәерлерәк сәвабы, мең ай кылган гыйбадәттән артыгырактыр.

Thai
คืนอัลก็อดรฺนั้นดียิ่งกว่าหนึ่งพันเดือน

Turkish
Kadir gecesi bin aydan daha hayirlidir.

Urdu
شب قدر ہزار مہینے سے بہتر ہے

Uzbek
Лайлатул Қадр минг ойдин яхшироқдир.

Bangla
শবে-কদর হল এক হাজার মাস অপেক্ষা শ্রেষ্ঠ।

Tamil
கண்ணியமிக்க (அந்த) இரவு ஆயிரம் மாதங்களை விட மிக மேலானதாகும்.




تنزل الملائكة والروح فيها بإذن ربهم من كل أمر

Sahih International
The angels and the Spirit descend therein by permission of their Lord for every matter.

Muhsin Khan
Therein descend the angels and the Ruh [Jibrael (Gabriel)] by Allah's Permission with all Decrees,

Pickthall
The angels and the Spirit descend therein, by the permission of their Lord, with all decrees.

Yusuf Ali
Therein come down the angels and the Spirit by Allah's permission, on every errand:

Shakir
The angels and Gibreel descend in it by the permission of their Lord for every affair,

Dr. Ghali
The Angels and the Spirit keep coming down therein, by the permission of their Lord, with (Literally: from) every Command.

Albanian
Me lejen e Zotit të tyre në (atë natë) të zbresin engjëj dhe shpirti (Xhibrili) për secilën çështje.

Azerbaijani
O gecə mələklər və ruh (Cəbrail) Rəbbinin izni ilə (həmin gündən gələn ilin Qədr gecəsinədək dünyada baş verəcək) hər bir işdən dolayı (Allah dərgahından əmrlər alaraq) yerə enərlər.

Bosnian
meleki i Džibril, s dozvolom Gospodara svoga, spuštaju se u njoj zbog odluke svake,

Chinese
眾天神和精神 ,奉他們的主的命令 ,為一切事務而在那夜間降臨 ,

Czech
v ní podle Pána svého dovolení andělé a duch sestupují kvůli každému zjevení.

Dutch
In dien nacht dalen de engelen en de geest Gabriëls door Gods bevel neder, met Zijne besluiten omtrent alles.

Farsi
فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می‌شوند.

Finnish
Silloin laskeutuvat enkelit ja suuri henki Herransa käskyn mukaan kaikenlaisiin tehtäviin.

French
Durant celle-ci descendent les Anges ainsi que l'Esprit , par permission de leur Seigneur pour tout ordre.

German
Die Engel kommen mit Gabriel auf die Erde hinunter mit Gottes Befehl und
Befugnis.

Hausa
Mala'iku da Rũhi suna sauka a cikinsa da iznin Ubangijinsu sabõda kowane umurni.

Indonesian
Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan.

Italian
In essa discendono gli angeli e lo Spirito, con il permesso del loro Signore, per [fissare] ogni decreto.

Japanese
(その夜)天使たちと聖霊は,主の許しのもとに,凡ての神命を(?)して下る。

Korean
밤에 천사들과 가브리엘 천사가 주님의 명령을 받아 강림 하여

Malay
Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);

Malayalam
മലക്കുകളും ആത്മാവും അവരുടെ രക്ഷിതാവിന്‍റെ എല്ലാകാര്യത്തെ സംബന്ധിച്ചുമുള്ള ഉത്തരവുമായി ആ രാത്രിയില്‍ ഇറങ്ങി വരുന്നു.

Maranao
Pthoron roo so manga malaikat, ago so Roh, sabap sa idin o Kadnan iran, makapantag ko oman i sogoan:

Norwegian
I den stiger englene og Ånden ned, på sin Herres bud, med verv av alle slag.

Polish
Aniołowie i Duch zstępują tej Nocy, za pozwoleniem swego Pana, dla wypełnienia wszelkich rozkazów.

Portuguese
Nela descem os anjos e o Espírito (Anjo Gabriel), com a anuência do seu Senhor, para executar todas as Suas ordens.

Romanian
Îngerii vor pogorî în ea cu Duhul, cu îngăduinţa Domnului lor, asupra fiecărui lucru.

Russian
В эту ночь ангелы и Дух (Джибриль) нисходят с дозволения их Господа по всем Его повелениям.

Somali
Waxaana soo daga Malaa'igta (kale) iyo Malaku Jibriil habecnkaas idanka Eebe dartiis iyo amarkiisa.

Spanish
Los ángeles y el Espíritu descienden en ella, con permiso de su Señor, para fijarlo todo.

Swahili
Huteremka Malaika na Roho katika usiku huo kwa idhini ya Mola wao Mlezi kwa kila jambo.

Swedish
då stiger änglarnas härskaror och Anden ned med sin Herres tillstånd för [att utföra] alla [Hans] uppdrag.

Tatar
Кадер кичендә Җәбраил һәм башка фәрештәләр иңәрләр Раббыларының теләге илә һәр кешегә билгеләнгән бер еллык тәкъдир белән.

Thai
บรรดามะลาอิกะฮฺและอัลรูฮฺ (ญิบริล) จะลงมาในคืนนั้น โดยอนุมัติแห่งพระเจ้าของพวกเขาเนื่องจากกิจการ-ทุกสิ่ง

Turkish
Melekler ve Ruh (Cebrail veya Ruh adindaki melek) o gece Rablerinin izniyle, her is için inerler.

Urdu
اس میں روح (الامین) اور فرشتے ہر کام کے (انتظام کے) لیے اپنے پروردگار کے حکم سے اترتے ہیں

Uzbek
Унда фаришталар ва Руҳ Роббилари изни билан барча ишлар учун тушадир.

Bangla
এতে প্রত্যেক কাজের জন্যে ফেরেশতাগণ ও রূহ অবতীর্ণ হয় তাদের পালনকর্তার নির্দেশক্রমে।

Tamil
அதில் மலக்குகளும், ஆன்மாவும் (ஜிப்ரயீலும்) தம் இறைவனின் கட்டளையின் படி (நடைபெற வேண்டிய) சகல காரியங்களுடன் இறங்குகின்றனர்.



سلام هي حتى مطلع الفجر

Sahih International
Peace it is until the emergence of dawn.

Muhsin Khan
Peace! (All that night, there is Peace and Goodness from Allah to His believing slaves) until the appearance of dawn.

Pickthall
(The night is) Peace until the rising of the dawn.

Yusuf Ali
Peace!...This until the rise of morn!

Shakir
Peace! it is till the break of the morning.

Dr. Ghali
Peace it is, till the rising of the dawn.

Albanian
Ajo (që përcakton Zoti) është paqe deri në agim të mëngjesit.

Azerbaijani
O gecə dan yeri sökülənə kimi (büsbütün) salamatlıqdır! (əmin-amanlıqdır) (Qədr gecəsi heç bir bəla nazil olmaz, o, bütünlüklə xeyir-bərəkətdən ibarətdir. O gecə mələklər yer üzündə gəzib Allahın müxlis bəndələrinə salam verərlər. Buna görə də Qədr gecəsi səhərə qədər oyaq qalıb ibadət etmək lazımdır!)

Bosnian
sigurnost je u njoj sve dok zora ne svane.

Chinese
那夜間全是平安的 ,直到黎明顯著的時侯。

Czech
A až do východu jitřních červánků je mír v ní.

Dutch
Het is vrede, tot het rijzen van den dageraad.

Farsi
شبی است سرشار از سلامت (و برکت و رحمت) تا طلوع سپیده!

Finnish
Silloin vallitsee rauha ja kestää aamunkoittoon saakka.

French
Elle est paix et salut jusqu'à l'apparition de l'aube.

German
Sie ist voller Frieden bis zum Anbruch der Morgenröte.

Hausa
Sallama ne shi daren, har fitar alfijiri.

Indonesian
Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.

Italian
E' pace, fino al levarsi dell'alba.

Japanese
暁の明けるまで,(それは)平安である。

Korean
아침 동녘까지 머무르며 평안 하소서 라고 인사하더라

Malay
Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

Malayalam
പ്രഭാതോദയം വരെ അത്‌ സമാധാനമത്രെ.

Maranao
Kalilintad skaniyan taman ko kasbang o Fajr!

Norwegian
Den er fred til morgenrøden stiger frem.

Polish
Ona to pokój aż do pojawienia się żony porannej

Portuguese
(Ela) é paz, até ao romper da aurora!

Romanian
Şi Pace va fi până la revărsat de zori!

Russian
Она благополучна вплоть до наступления зари.

Somali
Waana Habeen nabadgalyo inta waagu ka haryi.

Spanish
¡Es una noche de paz, hasta el rayar del alba!

Swahili
Amani usiku huo mpaka mapambazuko ya alfajiri.

Swedish
Den [Natten andas] fred till dess dagen gryr!

Tatar
Кадер кичендә намаз, Коръән укып рузә тоткан мөэминнәргә фәрештәләр Аллаһудан сәлам укырлар. Кадер киченең дәвамы кояш баеганнан башлап таң атканга чаклыдыр. (Коръән рамадан аенда кадер кичендә бердән дөнья күгенә Җәбраил фәрештәгә иңдерелде. Аннары Җәбраил г-м кирәк саен аять-аять пәйгамбәргә китереп торды.)

Thai
คืนนั้นมีความศานติจนกระทั่งรุ่งอรุณ

Turkish
O gece, tanyeri agarincaya kadar süren bir selâmettir.

Urdu
یہ( رات) طلوع صبح تک (امان اور) سلامتی ہے

Uzbek
У то тонг отгунча салом бўлиб турадир.

Bangla
এটা নিরাপত্তা, যা ফজরের উদয় পর্যন্ত অব্যাহত থাকে।

Tamil
சாந்தி (நிலவியிருக்கும்) அது விடியற்காலை உதயமாகும் வரை இருக்கும்.






No comments:

Post a Comment

Tetamu