Kutbah Eidil Fitri 1433/2012
Tarikh : 01 Syawal 1433 - 19 Ogos 2012
Tempat : Masjid Pak Da Nur, Kubang Palas, Pasir Mas,
Kel.
Masa : 09:00 pagi
Khatib : Fauzi Amir Gus Abdan Syakuura
Tajuk : Menjadi
Hamba AlLah SWT Satu Kewajipan
AlLahu Akbar AlLahu Akbar AlLahu
Akbar
AlLahu Akbar AlLahu Akbar AlLahu
Akbar
AlLahu Akbar AlLahu Akbar AlLahu
Akbar
Al-HamdullilLah........
Sidang Raya yang Menjadi Tetamu AlLah SWT
sekalian
Al-HamdullilLah ala nikmatilLah, kulla yaumin
wa lailah, fi rahmatilLah, kamilah, zahiiran wa baatinah
Saya pasti 1 Syawal hari ini bukan kali
pertama kita berhari raya. Boleh jadi untuk kali yang kepuluhan kali. Saya juga
pasti pagi ini bukan kali pertama kita mendengar khutbah. Mungkin kutbah yang
kita dengar pada pagi ini yang keseribu kalinya mungkin lebih daripada itu.
Yang pasti apa bila kita mendengar kutbah kita akan mendengar kalimah
IttaqulLah, kerana kalimat tersebut walaupun hanya sepatah kata tetapi
merupakan rukun kutbah, kegagalan menyebut perkataan tersebut akan menyebabkan
kutbah tidak sah & jika pada hari jumaat solat jumaat tidak sah. Penting
sangatkah kalimat tersebut? Mustahakkah kalimah IttaqulLah itu? Ya memang
benar, kalimat tersebut amat mustahak, kalimat tersebut amat penting &
menjadi penentu arah kepada perjalanan hidup manusia di dunia ini. Kalimah IttaqulLah tersebut mengundang & menjemput makna agar semua
manusia tanpa mengira di mana tempat lahirnya, Kalimah IttaqulLah tersebut
mengundang & menjemput makna agar semua manusia tanpa mengira apa warna
bangsanya, Kalimah IttaqulLah tersebut mengundang & menjemput makna agar
semua manusia tanpa mengira bahasa apa yang dituturkannya, Kalimah IttaqulLah
tersebut mengundang & menjemput makna agar semua manusia tanpa mengira
makanan & minuman apa yang digemari, sifat kata dia manusia dia
berkewajipan untuk menjadi hamba kepada AlLah SWT sahaja. Kerana apa manusia
berkewajipan untuk menjadi hamba kepada-NYA? Untuk memudahkan jawapannya ialah
kerana membalas budi & sebagai tanda ucap terima kasih kepada AlLah SWT.
Kenapa pula kita kena & perlu berterima kasih kepada AlLah SWT? Apa jasa
AlLah SWT kepada kita? Ada satu ceriat yang boleh kita fikirkan bersama
kebenarannya sebelum kita menjawap kenapa kita berkewajipan membalas jasa &
budi AlLah SWT ini. Di dunia ini dalam sebuah negara Entah Berentah namanya;
setelah negara berkenaan 55 tahun, kerajaan negera tersebut telah membahagikan
duit kepada rakyatnya sebanyak 500 & rakyat di negara Entah Berentah tadi
diminta supaya ingat jasa & budi kerajaan yang telah memberikan 500 itu.
Pada hal jika 500 itu dibahagikan dengan 55 tahun merdeka, setahun hanyalah
berjumlah 9.10 sen sahaja & jika dibahagi dengan sehari mengikut kalendar
tahun hijri; 254 hari setahun, sumbangan kerajaan tadi hanya berjumlah 2.5 sen
sahaja. Jika dibahagi dengan jumlah hari dalam tahun masehi; 365 hari setahun,
jumlahnya sebanyak 2.49 sen. Itupun
sebelum dibahagi-bahagi duit itu, dipaksa mendengar ceramah berjam-jam lamanya
dahulu yang penuh dengan caci-maki, fitnah berhelah, & umpat-mengumpat
terlebih dahulu. Wal hal sumbangan yang dihulurkan kepada rakyat itu sebenarnya
duit cukai yang diambil daripada rakyat, apabila rakyat membeli setiap barang,
maka kerajaan akan mengenakan sedikit cukai, daripada cukai-cukai itulah dikumpulkan
& akhirnya diberikan semula kepada rakyat.
Hal
ini tentunya berbeza 1000% dengan AlLah SWT yang meminta kita menjadi
hamba-NYA, kerana DIA tidak pernah meminta daripada kita sedikitpun. Tiada
cukai yang AlLah SWT kutib daripada kita & kutipan cukai itu dikumpul lalu
diberi kembali kepada kita. Lihat, baca, & tolong fahamlah penjelasan AlLah
SWT ini;
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ
مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ [٢:٢١]
الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنزَلَ
مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ ۖ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَأَنتُمْ
تَعْلَمُونَ [٢:٢٢]
Wahai sekalian manusia! Jadilah hamba kepada
RABB (AlLah SWT) kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang
terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertakwa.
DIA-lah yang menjadikan bumi ini untuk kamu
sebagai hamparan dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina
dengan kukuhnya) dan diturunkan-NYA air hujan dari langit, lalu dikeluarkan-NYA
dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka
janganlah kamu mengadakan bagi AlLah SWT, sebarang sekutu, padahal kamu semua
mengetahui.
Sidang raya yang berbahagia;
Sehebat itu ‘budi & jasa’ AlLah SWT
kepada kita, sebesar itu pula ‘susah payah’ AlLah SWT kepada kita, cuba
bayangkan seandainya kita kena bayar bil upah DIA cipta kita, dengan reka
bentuk yang terlalu unik ini & tak ada satupun manusia yang yang sama
dengan kita, hanya kita satu-satunya seperti ini, agak-agak berapa juta billion
ya? Manusia yang tidak mahu menyembah AlLah SWT, sebaliknya menyembah patung,
berhala, kayu, pusu keramat, salib, manusia, bulan, bintang, dsb, adakah yang
mereka sembah itu yang mencipta mereka? Tidak yang pasti pencipta hanya AlLah
SWT. Lalu kenapa benda-benda lain pula yang disembah? Berapa billion
pula bayaran bil nyawa yang kita sedut 24 jam sehari ini? Berapa billion pula
bil yang mesti kita bayar untuk kos penglihatan ini yang kita nikmati melalui
kanta mata? Berapa
billion pula kos pendegaran yang perlu kita jelaskan yang kita nikmati melalui
kedua-kedua daun telinga ini?
Berapa biliion pula bil untuk kos bau yang
kita sedut melalui kedua-dua lubang hidung setiap hari ini?
Berapa billion pula kos bil untuk kita
bayar rasa manis, pahit, masam, masin, pedas, tawar yang singgah ke lidah kita?
Terlalu banyak. Pasti terlalu banyak kosnya, tetapi DIA tidak minta kita bayar
atau jelaskan bil yang kalau dikira-kirakan habis berbillion-billion itu, yang
DIA pohon & pinta hanya satu kita semua menjadi hamba-NYA.
Justeru, menjadi hamba AlLah SWT merupakan
satu kewajipan, bukan satu hobi, bukan kerja masa lapang, bukan satu pilihan.
AlLah Akhbar. AlLah Akhbar. AlLah Akhbar .
Sidang raya yang berbahagia;
Kita
baharu sahaja menamatkan perjuangan kita menentang segala hawa & nafsu yang
jahat, kelmarin. Soalnya adakah selama sebulan kita bertarung dengan sengit
itu, kemenangan berpihak kepada kita atau bagaimana? Apakah kayu ukur yang
boleh ita jadikan sukatan untuk menentukan piala Taqwa yang disediakan AlLah
SWT itu ada dalam tangan kita? Mudah sahaja kayu ukurnya, cuba lihat ke dalam
diri sendiri, seandainya kita menjadi semakin gemar kepada amal yang soleh, misalnya
kita semakin seronok membaca al-Qur’an, jika tak tengok atau baca al-Qur’an
dalam masa sehari dirasakan hidupnya tidak cukup atau ada sesuatu yang tidak
kena, & semakin membenci amalan yang membawa kepada perkara yang sia-sia
& berdosa, misalnya menghabiskan berjam-jam masa di hadapan tv, kita
dirasakan tv banyak menyumbang kepada anasir maksiat & mengajar banyak
perkara yang mungkar, bermakna pertarungan kita selama sebulan dalam bulan
Ramadhan itu, Piala Taqwa & kemenangan berpihak kepada kita,
al-HamdullilLah.
Tetapi seandainya tidak ada apa-apa
perubahan ke arah kebaikan yang terjadi & melekat pada diri atau lebih
teruk daripada tahun-tahun yang lalu, misalnya dirasakan menonton tv atau
membaca suratkhabar lebih seronok & menarik daripada membaca al-Qur’an atau
buku-buku agama, atau cd-cd lagu & cerita hindu, cerita kristian lebih suka
kita beli berbanding dengan kaset atau dvd yang bertemakan agama, bermakna kita
tewas dalam menetang hawa & nafsu kita yang jahat itu. Kita tewas, setewas,
tewasnya. Masya-AlLah.
AlLah Akhbar. AlLah Akhbar. AlLah Akhbar .
Sidang raya yang berbahagia;
Beza
Islam yang datangnya dari AlLah SWT ini dengan agama atau peraturan yang direka-reka manusia cukup ketara &
berbeza adanya. Islam yang datangnya dari AlLah SWT ini sempurna, semua
dijelaskan secara terperinci dalam semua aspek & lapangan kehidupan. Sementara
peraturan yang direka manusia di sepanjang jalan terdapat macam-macam cacat
& macam-macam celanya. Hindu, budha, kristian, toisme, sikh, qadiani,
bahaii dll hanya menjelaskan bagaimana cara untuk kononnya beribadat kepada
tuhan sahaja, itupun tidak jelas & samar-samar. Misalnya dalam anutan
tersebut diajar, untuk mendekatkan diri dengan tuhan seseorang itu tidak boleh
kahwin sedangkan pada masa yang sama mereka memiliki alat kelamin yang boleh
berfungsi dengan cemerlang. Lalu tidak hairanlah jika di biara, gereja, ketik,
gudwara, dll terdapat pusat asuhan kanak-kanak. Kanak-kanak manakah yang diasuh
di sini? Sebahagian kanak-kanak yang
diasuh di sini merupakan anak-anak luar nikah kepada pemuka-pemuka agama mereka
yang berbuat hubungan terlarang sesama mereka. Sementara nasionalisme,
sosialisme, libralisme, demokrasi, komunisme, pragmatisme, dll yang sejenis
dengannya hanyalah mengajar untuk mengatur & menyusun hidup sesama manusia
sahaja, itupun juga penuh dalam kesamaran & kepalsuan. Misalnya apa yang
berlaku dalam demokrasi kini, kononnya dengar-dengar khabarnya, mengikut anutan
dalam amalan demokrasi suara ramai dikira menang dalam menentukan keputusan.
Lihatlah apa yang berlaku pada HAMAS di Palestin, kemenangan mereka melalui
demokrasi yang bersih tidak diakui malah parti fatah yang kalah diberi hak
memerintah menyebabkan HAMAS hanya mentadbir bumi GAZZA sahaja. Kerana apa
HAMAS tidak diberi hak yang layak? Sebabnya hanya satu kerana HAMAS ingin
mengembalikan cara hidup masyarakat seperti yang terdapat dalam al-Qur’an.
Meletakkan al-Qur’an sebagai sumber rujukan ulung & tertinggi,
menyelesaikan segala pertikaian & salah faham dengan petunjuk al-Qur’an.
Situasi & kondisi ini bukan hanya berlaku di luar negara sana, malah turut
menjadi barah di negara kita, apabila melalui demokrasi rakyat Kelantan memilih
seorang Tok Guru sebagai Menteri Besarnya, apa yang berlaku kepada Kelantan?
Kelantan dinafikan haknya untuk mendapatkan royalti minyak berpuluh-puluh tahun
lamanya. Sehingga ke hari ini 1 Syawal 1433- 19 Ogos 2012 royalti itu tidak
diberikan, bukan setakat itu sahaja, hasil petrolium Kelantan yang berupa
minyak & gas dilarikan ke bumi Terengganu & bumi Siam. Kenapa hal ini
berlaku? Tidak lain & tidak bukan kerana Tok Guru yang dipilih rakyat Kelantan
dengan jelas menyatakan dia mahu membangunkan dengan Islam.
AlLah Akhbar. AlLah Akhbar. AlLah Akhbar .
Sidang raya yang berbahagia;
Semua manusia percaya akan adanya apa yang
dipanggil setan, iblis, jin atau makhluk yang jahat yang selalu mencuba
menyesatkan manusia 24 jam sehari, sama ada mereka beragama atau tidak. Kita
sebagai orang Islam percaya akan kewujudan & peranan makhluk yang jahat
itu, sementara orang yang belum Islam juga demikian. Yang membezakan
kepercayaan antara kita dengan orang yang bukan berhubung dengan setan &
the gang ialah, kepercayaan kita terhadap setan, jin, iblis ini selari &
selaras dengan apa yang diberitahu oleh AlLah SWT Sang Pencipta; pencipta
segala apa yang ada di dunia. Adapun orang yang bukan Islam mereka reka-reka
sendiri, menggunakan kemampuan otak mereka yang terhad untuk menyatakan tentang
makhluk tersebut. AlLah SWT sebagai Tuan Punya atau arkited yang mencipta iblis,
jin, setan, manusia dsb, DIA lah yang terlebih tahu tentang kelemahan semua
yang dicipta-NYA. Lantas AlLah SWT
memberitahukan untuk menghalau iblis,
jin, setan, hantu, putar ranggas, anak nyi, toyol, dsb ialah dengan cara
membaca AuuzubilLahhi minal syaitonni rajiim. Sedangkan kepala otak manusia lepas fikir-fikir, akhirnya membuat agakan
iaitu untuk menghalau setan & sebangsanya dari mengacau kita mestilah
dinyalakan mercun biar mengeluarkan bunyi bising, kononnya setan takut akan bunyi
bising. Dalam masa yang sama mereka bersiap-siap menjadi penjual & pedagang
mercun dalam pelbagai nama. Ketahuilah wahai sidang raya yang berbahagia, setan
tidak pernah takut walaupun setengah kali mendengar pelmacam bunyi mercun yang
ada di bumi. Bahkan iblis, jin,
setan, akan bertambah gembira sangat-sangat dengan
bunyi mercun atau bunga apa kerana pada masa tersebut kita membanyakkan
kelahiran mereka.
AlLah Akhbar. AlLah Akhbar. AlLah Akhbar .
Sidang raya yang berbahagia;
Walaupun
hari ini kita diminta bergembira,
sehinggakan kita diharamkan berpuasa, walaupun puasa merupakan antara ibadat
yang disukai AlLah SWT. Tanda kita berhari raya seperti yang diajar oleh AlLah
SWT ialah seperti apa yang tercatat dalam surah al-Baqorah 185;
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ
وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ
مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ
سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ
وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ
وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Dalam bulan Ramadhan diturunkan al Quran
sebagai petunjuk kepada manusia dan keterangan yang menjelaskan petunjuk serta
perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Sesiapa antara kamu menyaksikan
anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya) maka hendaklah dia berpuasa pada bulan
itu. Sesiapa yang sakit atau musafir (diharuskan berbuka) hendaklah menggantikannya
pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagi kamu dan tidak
menghendaki kamu menanggung kesusahan. Hendaklah kamu cukupkan bilangan
puasa dan hendaklah kamu bertakbir (mengagungkan AlLah SWT) kerana memberi
petunjuk kepada kamu, semoga kamu bersyukur.
AlLah
SWT mengajar tatacara berhari raya untuk kita iaitu 2 sahaja muatannya iaitu;
1- Mencukupkan
bilangan hari untuk menyempurnakan puasa sama ada 29 ataupun 30 hari mengikut
kiraan tahun hijrah dengan cara melihat anak bulan.
2- Membanyakkan
takbir setelah jatuh sahaja matahari Ramadhan sehingga selesai solat Idil
Fitri.
Tetapi kesucian Idil Fitri yang diaturkan
agendanya telah kita cemari, kita nodai,
& kita kotori dengan adab & resam yang kita reka sendiri.
Masya-AlLah. Sebaik sahaja berakhir Ramadhan kita cemari Idil Fitri dengan
mercun & bunga api di halaman rumah sementara di atas rumah pula kita nodai
Idil Fitri dengan alunan lagu-lagu raya & siaran-siaran tv yang pelbagai
serta melalaikan. Takbir yang disuruh AlLah SWT entah ke mana, entah berapa
kali kita bertakbir, entah berapa minit masa yang kita gunakan untuk
bertakbir. Itulah & inilah ragam serta kelakuan kita sejak
dulu sehingga sekarang, tak berubah-ubah sedangkan kita setiap tahun semakin
dekat, & semakin hampir untuk bertemu dengan AlLah SWT. Kita hanya berani
membuka mulut untuk bertakbir hanya apabila berada di masjid sahaja. Siapa lagi
yang akan mengubah kekarutan ini jika bukan kita. Adakah kita nak tunggu datang
& turunnya malaikat untuk mengubahnya. Janganlah bermimpi pada siang hari
kerena AlLah SWT tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, sehinggalah kaum
itu sendiri sehinggalah kaum itu sendiri mahu mengubah kekarutan yang berlaku
di depan mata & kepala mereka.
AlLah Akhbar. AlLah Akhbar. AlLah Akhbar .
Sidang raya yang berbahagia;
Dalam takbir raya kita menyebut tentang
perang, iaitu Perang Ahzab. Walaupun pada kesempatan berhari raya AlLah SWT
memperingatkan kita tentang musuh yang sentiasa mengintai peluang untuk
menghancurkan umat Islam daripada pelbagai segi. Memperingatkan kita bahawa
umat Islam ini sentiasa dimusuhi. Ahzab bermakna barisan internasional,
mengingatkan kita musuh kepada Islam ini bukan terhad kepada barisan nasional
sahaja iaitu musuh di peringkat dalam negara sahaja bahkan musuh Islam ini
ada di peringkat seluruh dunia. Kekuatan musuh daripada seluruh dunia ini
sentiasa bersatu untuk menghancurkan umat Islam. Kita juga sebagai umat Islam
perlu tahu & perlu mengambil tahu keadaan saudara seislam kita yang
sedang ditindas kini di merata-rata dunia. Tahukah kita di manakah letaknya
negara-negara ini CHECHNYA,
PALESTIN, KASHMIR, TURKESTAN TIMUR, BOSNIA, KOSOVO DAN MACEDONIA, ALGERIA,
TUNISIA, ERITREA – ETHIOPIA, SOMALIA, DJIBOUTI, SUDAN, UZBEKISTAN,
AFGHANISTAN, IRAQ, SYRIA, Myanmar, Filipina, Kemboja dan Thailand? Kekejaman
yang berlaku di negara-negara tersebut secara umumnya adalah lebih dahsyat
dan buas berbanding di tempat-tempat lain. Mereka tidak mampu untuk membolehkan
suara mereka didengari oleh dunia luar, dan mereka terus bergelut untuk meneruskan
penghidupan walaupun sebenarnya bagi kebanyakan kes, mereka sudah mati akal,
manakala tanah dan harta benda pula telah dirampas. Usaha yang hebat telah
dijalankan bagi menghalang mereka dari hidup berlandaskan kepada agama yang
dianuti, dan pihak berkuasa sedang berusaha untuk mengasimilasi mereka
dengan mengenakan tekanan dan sistem pemerintahan yang zalim.
Dalam kesempatan pada pagi ini marilah kita selami nasib saudara seislam kita
di Myanmar (Burma).
MYANMAR, Penduduk yang Berhadapan Dengan Kezaliman Penganut Budda
Myanmar
(sebelum ini dikenali sebagai Burma) mempunyai rakyat seramai 48 juta orang,
15 peratus daripadanya beragama Islam. Bakinya kebanyakan beragama Budda.
Umat Islam tinggal di kawasan Arakan yang terletak di negara tersebut.
Arakan
merupakan sebuah kawasan yang paling kaya dari segi simpanan minyak dan gas
asli, dan penduduknya telah memeluk Islam melalui pedagang-pedagang Arab.
Perubahan ke arah Islam memuncak dengan penubuhan kerajaan Islam pada
tahun 1430. Negara ini telah bertahan selama 350 tahun, sehinggalah penganut
Budda menamatkannya dengan menakluki Arakan.
Serta-merta
selepas umat Islam kehilangan kuasa politiknya pada tahun 1783, penganut
Budda Burma telah memulakan polisi menindas dan malah secara fizikal cuba
menghapuskan umat Islam. Negara ini kemudian dikoloni oleh British sehingga
akhir abad ke-19.
Kempen
anti-Islam yang dilancarkan oleh penganut Budda semakin rancak pada abad
ke-20, dan terjadilah peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Arakan pada
tahun 1942 yang mengakibatkan kematian kira-kira 100,000 umat Islam.
Beratus-ratus ribu yang lain pula sama ada lumpuh atau dihalau dari tanah
mereka sendiri.
Burma
mendapat kemerdekaan pada tahun 1948 dengan berakhirnya pemerintahan British.
Namun, pemerintah yang baru telah menjadikan kehidupan umat Islam lebih
huru-hara. Jeneral komunis Ne Win, yang mendapat kuasa melalui rampasan kuasa
ketenteraan pada tahun 1948, telah menggerakkan kesemua pasukan bagi
menghapuskan seluruh umat Islam. "Program Parti Sosialis Burma"
telah menggunakan segala macam cara untuk memesongkan umat Islam dari agama
mereka.
Ini
bermakna umat Islam telah kehilangan semua hak-hak politik. Semua kemudahan
pendidikan Islam, masjid-masjid dan tempat yang serupa telah ditutup.
Masjid-masjid telah ditukar menjadi pusat hiburan ataupun kuil Budda.
Mengerjakan haji, berkorban di bulan Haji, solat berjemaah dan segala macam
bentuk ibadah yang lain telah diharamkan. Kesan daripada tekanan-tekanan yang
dilakukan, sesetengah rakyat yang beragama Islam lari meninggalkan negara
itu. Walaupun berlakunya perpindahan, majoriti rakyat di Arakan masih
beragama Islam. Jeneral Ne Win dengan itu meningkatkan lagi tekanan, dan
melakukan tangkapan-tangkapan yang tidak sah dan seterusnya mendera mereka.
Akibatnya, lebih sejuta umat Islam dipaksa meninggalkan Burma. Untuk
menyembunyikan kebuasan yang dilakukan, kerajaan Burma enggan membenarkan
kemasukan wartawan asing dan juga pelancong selama bertahun-tahun.
Berdasarkan
kepada laporan pertubuhan hak-hak asasi manusia antarabangsa, kira-kira
20,000 umat Islam Arakan telah dibunuh oleh rejim penindas ini di antara
tahun 1962 sehingga 1984. Beratus-ratus wanita diperkosa dan semua harta
benda milik umat Islam telah dirampas. Komunikasi dalam negeri telah
digunakan untuk menyebarkan pembohongan dan fitnah terhadap Islam. Pada 1978,
kerosakan yang dilakukan oleh askar memaksa lebih 200,000 umat Islam
melarikan diri ke Bangladesh dalam keadaan yang sangat memayahkan. Mereka
kembali di bawah perlindungan PBB pada 1979.60
Selepas
perletakan jawatan Ne Win pada tahun 1988, pelbagai pentadbiran awam dan
militari telah silih berganti, dan lebih dari 3,000 orang telah dibunuh dalam
satu kebangkitan yang tercetus ketika itu. Pada 1992, kira-kira 700 orang
umat Islam minoriti yang tinggal di sempadan Bangladesh telah dihapuskan.
Lebih dari 1,000 orang menjadi mangsa pembunuhan pada tahun 1994.
Kes
wanita Islam yang dirogol dan didera di Myanmar masih terdapat dalam laporan
hak-hak asasi manusia setiap tahun. Namun disebabkan oleh faktor-faktor
tertentu, Barat masih terus membisu.
Salah
satu masalah paling berat yang sedang dihadapi oleh umat Islam yang tidak
bersenjata di Myanmar ialah mereka tidak berupaya untuk berkomunikasi dengan
dunia luar untuk memberitahu apa yang sedang terjadi ke atas diri mereka. Ini
kerana kerajaannya menghalang seseorang dari memasuki negara itu dengan jalan
darat, dan walaupun seseorang boleh memasukinya dengan jalan udara, namun
banyak kawasan yang ditutup kepada orang asing. Adalah sesuatu yang sukar
untuk mengetahui perkara-perkara yang dikenakan ke atas umat Islam Myanmar.
Satu
lagi layanan buruk yang dikenakan berlaku pada tahun 1990-an, yang mana
ketika itu kira-kira 200,000 orang lagi terpaksa melarikan diri ke
Bangladesh.61 Para
pelarian yang lari dari penindasan Myanmar kemudian mendapati mereka sedang
berhadapan dengan sebuah drama kemanusiaan yang menakutkan. Bangladesh
merupakan sebuah negara Islam yang miskin, dan ia tidak mampu memberikan
makanan dan tempat perlindungan kepada pelarian dari Myanmar, walaupun ia
membenarkan kemasukan mereka.
Semua
umat Islam mesti menghayati tangisan dan jeritan meminta tolong dari Myanmar
dan juga Bangladesh. Di dalam al-Quran, Allah mengarahkan manusia supaya
membantu orang-orang miskin, mereka yang dihalau dari rumah dan juga mereka
yang memerlukan. Ia menjadi satu tugas bagi setiap umat Islam untuk menyediakan
persekitaran yang selesa kepada mereka yang dihalau, sedia berkorban untuk
membantu mereka, dan memberikan sokongan serta menunjukkan rasa kasih sayang
kepada mereka. Contoh-contoh tersebut telah diberitahu di dalam al-Quran,
yang telah memberikan contoh terbaik yang patut diikuti oleh umat Islam
terhadap mereka yang diusir dari tempat tinggal masing-masing:
Bagi
para fakir yang berhijrah, yang diusir dari kampung halaman dan dari harta
benda mereka, (kerana) mencari kurnia Allah dan keredaan-Nya, dan mereka
menolong Allah dan rasul-Nya. Mereka itulah orang-orang yang benar.
(Al-Hasyr, 59:8)
Dan
orang-orang yang telah berada di kota Madinah dan telah beriman (iaitu
orang-orang Ansar) sebelum (kedatangan) mereka (iaitu orang-orang
Muhajirin), mereka mencintai orang yang berhijrah kepada mereka. Dan mereka
tidak menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan
kepada mereka, dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin), atas diri
mereka sendiri. Sekalipun mereka memerlukan (apa yang mereka berikan itu).
Dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang
yang beruntung. (Al-Hasyr, 59:9)
Seperti
yang telah diwahyukan di dalam Al-Quran, orang-orang mukmin adalah mereka
yang menghulurkan tangan persaudaraan kepada seseorang yang mereka cintai.
Apabila sikap yang tersangat mulia ini dapat diamalkan di seluruh dunia, maka
sudah pastilah masalah kemiskinan dan juga masalah-masalah lain yang sedang
dihadapi oleh para pelarian akan dapat diatasi.
FILIPINA, Umat Islam Bangsa Moro dan Si Kanibal Marcos
Ramai
di antara kita yang tidak sedar bahawa Filipina mempunyai jumlah penduduk
Islam yang agak ramai, dan mereka sedang bergelut dengan penindasan,
penderaan dan polisi tidak berperikemanusiaan selama bertahun-tahun.
Namun umat Islam di Filipina telah dibunuh dengan kejam, dan mereka sedang
menanti bantuan dari umat Islam di seluruh dunia bagi membolehkan mereka
terus hidup.
Kira-kira
90 peratus daripada populasi Filipina adalah Katolik, walaupun situasi sebenarnya
begitu berbeza sekali di bahagian selatan pulau, yang mana populasinya
adalah 70 peratus Katolik dan 30 peratus Islam. Umat Islam terdiri dari
bangsa Moro di Mindanao dan juga umat Islam yang tinggal di Sulu. Kira-kira
97 peratus daripada penduduk Sulu beragama Islam.
Punca
konflik di Filipina bermula pada tahun 1946, apabila negara ini mendapat
kemerdekaan selepas Amerika memerintah selama bertahun-tahun. Tidak seperti
umat Islam di Mindanao dan Sulu, kebanyakkan masyarakat Kristian di Filipina
tidak memberikan sebarang tentangan terhadap kolonialis Amerika dan menerima
gabenor yang mentadbir kehidupan mereka. Amerika telah mendidik para pemimpin
Filipina bagi membentuk sebuah pentadbiran yang pro-Amerika. Apabila Amerika
berundur, ia telah meninggalkan kuasanya di bawah tangan Filipina, dan
menerima Mindanao dan Sulu sebagai sebahagian daripada Filipina. Jadi, umat
Islam di situ berada di bawah undang-undang Filipina.
Filipina
telah mengenakan polisi-polisi yang mampu mengukuhkan lagi kekuasaannya, dan
secara khususnya telah mengambil tanah umat Islam Moro. Undang-undang baru
telah membolehkan Filipina merampas 24 hektar tanah, tetapi ia telah dihadkan
kepada 10 hektar bagi kes Moro. Kesannya, berlakulah perpindahan rakyat
Filipina ke kawasan yang mempunyai umat Islam sebagai penduduk majoriti. Pada
dekad di antara 1966 dan 1976, 3.5 juta pendatang rakyat Filipina tinggal di
kawasan tanah umat Islam.
Pada
1 Mei 1968, Gabenor Cotabato, Datu Udtog Matalam telah menubuhkan
"Pergerakan Kemerdekaan Muslim" (MIM), yang bertujuan untuk mencari
kompromi dengan kuasa pusat di bawah pemerintahan Presiden Ferdinand Marcos.
Namun demikian, ia gagal mendapat sokongan, dan tidak lama kemudian hilang
begitu sahaja. Kerajaan pusat tidak menimbangkan langsung perkembangan itu,
sebaliknya melihat ia sebagai satu peluang untuk meningkatkan lagi
polisi-polisi anti-Moro. Pada masa yang sama, Marcos mengisytiharkan dirinya
sebagai ketua Pasukan Bersenjata Filipina. Tidak lama selepas itu, beliau
mengumumkan undang-undang tentera, dengan berjustifikasi bahawa ia bertujuan
untuk menghapuskan pergerakan komunis dan penentang Islam di negara itu.
Beliau kemudian menggantung Perlembagaan, dan akhirnya menjadi seorang
diktator yang memerintah keseluruhan negara.
Sejak
waktu itu, Marcos telah memulakan pembunuhan beramai-ramai terhadap umat
Islam, yang telah memulakan perjuangan menuntut kemerdekaan. Kira-kira 50,000
orang Islam telah dibunuh dengan kejam, kemungkinan termasuk 10,000 orang
wanita dan kanak-kanak. Kumpulan penentang Islam bagi menjatuhkan Marcos
telah dikelolakan oleh anak-anak muda yang mendapat latihan di Timur Tengah
pada tahun 1960-an. Kemunculan secara tiba-tiba dan menyeluruh Barisan
Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) di bawah pimpinan Nur Misuari telah
menumbangkan rejim Marcos. Berlaku pertempuran berdarah di antara kerajaan
dan ahli-ahli MNLF.
Marcos
telah menubuhkan unit-unit pengganas yang dilatih khas bagi menamatkan
sokongan terhadap puak penentang dalam negaranya, terutama sekali MNLF.
Kumpulan-kumpulan ini, paling kejam dipanggil Ilaga, telah melakukan
tindakan-tindakan yang sangat mengerikan. Majalah berbahasa Turki Nokta telah
menceritakan tentang perihal mereka di dalam sebuah artikel yang bertajuk
"Kanibal Marcos":
Encik
Kassam telah dihentak. Beberapa cebisan-cebisan otak terkeluar dari
tengkoraknya. Lelaki bersenjata yang lain berebut-rebut untuk mendapatkan
cebisan-cebisan tersebut. Ahli-ahli kumpulan Ilaga berpendapat bahawa meminum
darah dan memakan daging musuh mampu membuatkan mereka kebal. Satu kekebalan
yang dahsyat!... Ahli kumpulan Ilaga, yang ditubuhkan pada tahun 1970-an
sewaktu kebangkitan Islam, telah mendera beribu-ribu umat Islam sehingga
mati. Mereka percaya bahawa mereka mendapat kuasa yang sangat luar biasa
dengan meminum darah dan memakan daging manusia yang telah mereka bunuh...
Mereka akan menyerang kampung-kampung dan membunuh penduduk dengan kejam.
Serangan-serangan itu kemudiannya berubah menjadi rampasan dan rompakan.
Sebuah botol yang dipenuhi dengan telinga manusia telah ditemui di sebuah
perkampungan Mindanao baru-baru ini, para pemiliknya masih belum lagi dikenal
pasti.63
Perkampungan-perkampungan
Islam telah dibakar sewaktu serangan tersebut, dan harta benda milik bangsa
Moro dirompak. Namun hanya sedikit yang berubah apabila Marcos ditumbangkan
dalam satu pemberontakan pada tahun 1986. Penggantinya, Corazon Aquino
bercadang untuk menceroboh dan menghapuskan umat Islam dengan cara yang lain.
Sewaktu pemerintahan Aquino, operasi ketenteraan dan pemberontakan telah
diperkuatkan dan kerajaan secara terbuka mengisytiharkan peperangan menentang
pergerakan-pergerakan Islam. "Polisi perang total" telah dilakukan
oleh Presiden Aquino, yang mengakibatkan penyingkiran lebih sejuta rakyat
Filipina. Bangunan-bangunan sekolah dan gereja digunakan sebagai tempat
berlindung keluarga-keluarga yang melarikan diri.64
Penentangan
ke atas umat Islam diteruskan selepas Aquino. Perhubungan kemudian menjadi
baik buat beberapa ketika, sebelum ia menjadi tegang semula apabila
masjid-masjid dibom pada tahun 1994. Di sebaliknya, hakikat bahawa sebuah
pertubuhan radikal dan prokeganasan yang menindas asas-asas Islam pada masa
yang sama telah memburukkan lagi keadaan. Penyelesaian terhadap masalah di
Filipina hanya dapat ditemui sekiranya Manila meninggalkan polisi-polisi
lapuknya yang bersifat menindas. Manila juga mesti mengiktiraf hak-hak umat
Islam di bahagian selatan, dan jika pergerakan-pergerakan teroris yang muncul
dengan mendakwa mereka mewakili umat Islam tetapi sebenarnya hanya membawa
kerosakan, dapat dihentikan dari terus berleluasa.
KEMBOJA, Kebencian Terhadap Islam Selama Bertahun-Tahun
Kemboja
adalah sebuah negara yang kecil dan miskin di Asia, yang berada di antara
India dan China, di sebuah kawasan yang dipanggil Indochina. Kebanyakan
rakyatnya buta huruf dan selama berabad-abad bergantung kepada pertanian untuk
meneruskan kehidupan. Elemen paling penting dalam pertanian ini ialah tanaman
padi beras yang banyak terdapat di negara itu.
Majoriti
masyarakatnya terdiri daripada bangsa Khmer, sebuah kumpulan etnik tertua di
kawasan tersebut. Terdapat ramai juga minoriti Cina dan Budda di situ. Umat
Islam juga membentuk sebuah minoriti yang lain.
Islam
datang ke Kemboja melalui jalan laut, dibawa oleh pedagang dan pelayar Islam.
Kebanyakan umat Islam di Kemboja berasal dari Thailand, daripada sebuah
kerajaan yang dimusnahkan dalam peperangan dan kebangkitan. Walau
bagaimanapun, sehingga tahun 1975, masih terdapat kira-kira 75 buah masjid
yang bersejarah di negara ini.
Kita
sudah pun mengkaji kebencian komunisme terhadap agama dan pembunuhan kejam
yang dilakukan oleh komunis ke atas tanah penduduk Islam. Contohnya, rejim
Maoist Khmer Rouge adalah rejim yang tersangat kejam di Kemboja. Ia mendapat
kuasa melalui sokongan orang-orang Cina. Sewaktu rejim ini berkuasa,
terdapat usaha-usaha untuk memisahkan umat Islam dari agama mereka sendiri.
Khmer
Rouge adalah sebuah kumpulan komunis yang dibentuk dan dipimpin oleh Maoist
yang digelar Pol Pot. Mereka menghabiskan masa bertahun-tahun di dalam hutan
Kemboja sambil mengimpikan sebuah kekuasaan, dan akhirnya pada tahun 1975 ia
menjadi kenyataan. Selepas menawan negara itu, mereka telah menubuhkan
sebuah rejim yang kejam dan totalitarian (Pent: iaitu sistem pemerintahan
yang memiliki sebuah parti politik sahaja), yang mana ia tidak pernah
dilihat sebelum ini. Rejim Khmer Rouge memutuskan tugas utama komunis adalah
untuk bekerja bermatia-matian di sawah padi, dan dengan itu memaksa
keseluruhan masyarakat di negara tersebut berkerja untuk mereka.
Berpuluh-puluh ribu rakyat yang hidup di bandar-bandar - ahli politik,
pegawai kerajaan, guru dan golongan intelektual - telah dihantar ke
perkampungan dan dipaksa berkerja dalam keadaan yang serba kekurangan.
Berehat
sebentar semasa waktu berkerja, memakan hasil tuaian tanpa kebenaran walau
sebahagian kecil sahaja, ataupun mengamalkan sebarang bentuk agama dianggap
sebagai "aktiviti-aktiviti yang menentang kerajaan," dan dengan itu
pembunuhan pun bermula. Di antara tahun 1975 dan 1979, kawasan sawah padi
telah bertukar menjadi sebuah "padang pembunuhan." Kira-kira 3 juta
orang daripada populasi total seramai 9 juta orang telah dibunuh, sama ada
ditembak, atau dikapak di kepala, atau dicekik, atau dibiarkan mati
kelaparan.
Seperti
disemua negara-negara komunis yang lain, polisi kejam yang menindas umat
Islam telah diwujudkan. Perang telah diisytiharkan ke atas nilai-nilai
keagamaan rakyat, dan rejim terbabit telah melakukan kezaliman dalam usaha
mereka memalingkan rakyat dari agama yang dianuti. Beratus-ratus ribu umat
Islam telah dibunuh. Statistik berikut sudah cukup untuk membuktikannya:
Kira-kira 200,000 umat Islam hidup di Kemboja pada hari ini. Sebelum revolusi
komunis, angkanya adalah 800,000 orang, iaitu umat Islam mewakili seramai 7
peratus dari keseluruhan populasi.
The
Black Book of Communism telah menggambarkan kebuasan yang dilakukan oleh
rejim Khmer Rouge ke atas umat Islam Cham:
Pada
tahun 1973, masjid-masjid dirobohkan dan solat diharamkan di dalam zon bebas.
Tindakan sedemikian menjadi lebih meluas selepas bulan Mei 1975. Al-Quran
dikumpulkan dan dibakar, dan masjid-masjid sama ada telah ditukar menjadi
bangunan lain atau diranapkan. 13 orang pembesar Islam telah dihukum pada
bulan Jun, setengahnya kerana pergi bersolat dan tidak menghadiri penyatuan
politik, yang lain pula kerana berkempen mendapatkan hak mengadakan majlis
perkahwinan keagamaan. Ada lagi yang lebih dahsyat: kira-kira 1000 orang yang
pergi mengerjakan haji ke Makkah, hanya 30 orang sahaja yang berjaya hidup.
Tidak seperti rakyat Kemboja yang lain, bangsa Cham sering memberontak, dan
ramai di antara mereka yang mati dalam pembunuhan beramai-ramai dan serangan
balas yang tercetus berikutan kebangkitan tersebut. Selepas pertengahan tahun
1978, rejim Khmer Rouge memulakan proses penghapusan sistematik ke atas
masyarakat Cham, termasuklah wanita dan kanak-kanak... Ben Kiernan mengira
bahawa kadar keseluruhan kematian di kalangan Cham ialah 50 peratus.65
Kira-kira
70 peratus umat Islam yang tinggal di ibu negaranya, Phnom Penh, telah
meninggalkan negara ini disebabkan oleh kekejaman rejim Khmer Rouge dan
terpaksa mencari perlindungan di negara-negara jiran seperti Thailand,
Malaysia dan Laos. Apabila Vietnam menakluk Kemboja pada tahun 1979,
kezaliman Khmer Rouge pun berakhir. Namun, penindasan ke atas umat Islam
masih juga tidak reda. Kerajaan Vietnam yang disokong oleh Soviet, terus
melakukan kekejaman ala Khmer Rouge. Mereka mengenakan polisi yang
benar-benar menekan bagi menghapuskan Islam secara total. Beberapa tempat
ibadah telah dimusnahkan dan tokoh-tokoh keagamaan telah dibunuh. Kebanyakan
dari mereka telah diseksa dengan kejam di dalam penjara dan dijadikan buruh
paksa.
Sehingga
hari ini sekali pun, adalah menjadi satu kesalahan untuk menyebarkan Islam
atau untuk berkomunikasi dengan rakyat Kemboja di negara-negara lain. Ibadah
secara berjemaah diharamkan. Vietnam turut memusnahkan semua artifak-artifak
bersejarah yang mereka temui. Ketika ini terdapat hanya 20 buah masjid kecil
yang masih berdiri di Kemboja.
Hari
ini, berpuluh-puluh ribu ketulan tulang manusia dan tengkorak mangsa bunuh
rejim Khmer Rouge dipamerkan di sebuah muzium di Phnom Penh. Seperti juga
Chechnya dan Turkestan Timur, peristiwa di Kemboja telah mendedahkan kepada
dunia wajah sebenar kezaliman komunis.
TANZANIA: Tekanan Tidak Dapat Menghentikan Kebangkitan Kesedaran Islam
Umat
Islam tiba di Tanzania yang terletak tengah-tenggara Afrika melalui sub-benua
India. Kesan daripada aktiviti-aktiviti dakwah, masyarakat tempatannya telah
meninggalkan gaya hidup kafir dan lalu memeluk agama Islam. Agama Islam
dianuti oleh kira-kira 120 buah suku kaum di Tanzania.
Walaupun
lebih separuh daripada masyarakatnya beragama Islam (dalam 55 peratus), umat
Islam masih dilayan seperti puak minoriti. Masyarakat Kristian yang menjadi
minoriti memegang tampuk pemerintahan. Umat Islam mewakili lebih dari
separuh populasi Tanzania, namun negara ini masih digambarkan sebagai
separuh Kristian dan separuh "agama tempatan." 9 juta umat Islam
sedang berhadapan dengan polisi sistematik Kritianisasi. Para pelajar sekolah
menengah yang gagal mengamalkan ajaran Kristian akan disingkirkan. Dengan
cara yang sama, badan-badan dan pertubuhan-pertubuhan Islam adalah dilarang,
begitu juga dengan penyebaran Islam. Kerajaan juga turut mengharamkan bahasa
Arab dan menunaikan haji. Walaupun kerajaan Tanzania melakukan
polisi-polisi sedemikian, jumlah umat Islam di sana terus meningkat setiap
hari.
Salah
satu daripada polisi kerajaan yang bermatlamat untuk mengkristiankan masyarakat
adalah dengan menubuhkan sistem kepercayaan Islam/Kristian di bawah nama
Pergerakan Pembaharuan Islam. Rakyat adalah alat, dan sebagai sebahagian
daripada polisi ini, mereka diberitahu supaya tidak perlu mengamalkan
asas-asas Islam dengan begitu banyak. Mereka yang menentang kepercayaan yang
mengelirukan ini akan dipenjara, atau dibunuh, atau dihalau keluar dari
negara.
SRI LANKA, Terorisme yang Ditujukan Terhadap Umat Islam
Sri
Lanka adalah sebuah negara kepulauan yang terletak di Lautan Hindi yang
memiliki umat Islam seramai kira-kira 2.6 juta orang. Pihak gerila Tamil yang
melancarkan peperangan menentang pemerintahan kadang-kala turut menyerang
perkampungan Islam dan membunuh penduduk yang tidak bersalah. Dalam satu
pembunuhan beramai-ramai terbaru yang berlaku di perkampungan Mawanella, ia
telah dimusnahkan sama sekali pada 3 Mei 2001. Umat Islam Sri Lanka telah
membina sebuah laman web bagi membolehkan suara mereka didengari oleh dunia
luar, dan di dalamnya mereka cuba menggambarkan penderitaan yang sedang
mereka alami seperti berikut:
...Kami
umat Islam, secara asasnya, adalah sebuah masyarakat yang menjalankan
aktiviti perniagaan dan perdagangan, dengan perkembangan terkini kami
menceburkan diri dalam pelbagai lapangan profesional. Sumbangan kami terhadap
pembangunan dan perkembangan Sri Lanka adalah sentiasa positif dan kami
semenjak dahulu lagi telah membentuk pehubungan yang mesra dan rapat dengan
semua komuniti yang tinggal bersama-sama kami.
Isu
kumpulan pemisah Harimau Tamil telah mendatangkan kepayahan dan azab kepada
ramai umat Islam yang tinggal di kawasan-kawasan yang terjejas di bahagian
Utara dan Timur. Terkini, sebahagian kecil masyarakat Sinhalese turut mengangkat
senjata bagi menentang umat Islam, menyerang perniagaan kami, masjid-masjid
dan juga kehidupan peribadi kami
Kami
adalah masyarakat minoriti yang mencari kehidupan dan mahukan kewujudan keamanan
dalam setiap lapisan masyarakat, memastikan kami dibenarkan untuk hidup
dengan agama kami dan mengekalkan pendirian sosial yang sudah dilakukan sejak
dahulu lagi... Kami bukannya sebuah masyarakat yang sukakan perpecahan dan
keganasan seperti Tamil. Kami tidak suka menentang dan menunjukkan permusuhan
terhadap masyarakat-masyarakat yang lain... Apa yang kami cari ialah
kehidupan penuh sopan supaya kami dapat hidup aman dan selesa, meneruskan
penyembahan kami terhadap Yang Maha Besar, menjalankan perniagaan dan
profesion kami, dan mendidik serta membesarkan anak kami dengan cara yang
mulia.66
Petikan
di atas adalah bersumberkan kesedaran umat Islam Sri Lanka. Namun selama
bertahun-tahun mereka masih gagal mencapai keamanan dan keselamatan yang
dicari-cari. Dalam serangan terbaru sebagai contoh, kumpulan yang bersifat
perkauman Budda Sri Lanka telah mengumpulkan al-Quran dan buku-buku Islam
lain, termasuklah koleksi yang sukar dicari, teks yang berabad-abad lamanya,
dan membakar kesemuanya di hadapan sebuah masjid. Dua buah masjid telah
dibakar hangus dan lebih dari 90 peratus bangunan milik umat Islam telah
dimusnahkan.
Ali
Sahir Moulana, seorang ahli parlimen pembangkang yang beragama Islam
memberitahu bahawa 3 buah masjid, 60 buah rumah, 80 buah kedai dan 2 stesen
minyak milik umat Islam telah dibakar oleh kumpulan perusuh. Beliau turut
mendakwa bahawa serangan-serangan tersebut dilakukan bertujuan untuk
memusnahkan ekonomi umat Islam di Mawanella.
PATTANI, Kezaliman yang Tidak Berperikemanusiaan
Dilakukan Ke Atas Umat Islam Thailand
Kawasan
pergunungan dan perhutanan Pattani adalah yang terkaya di Thailand, dan ia
menjadi sumber 35 peratus daripada keseluruhan eksport negara. Namun
demikian, umat Islam Patani, yang membentuk kira-kira 10 peratus daripada
keseluruhan populasi seramai 55 juta orang, sedang ditekan dan ditindas sejak
200 tahun, dan kini sedang berhadapan dengan polisi genocide.
Penderitaan
umat Islam Pattani yang pertama bermula pada tahun 1782 apabila Dinasti Rama
mula berkuasa di Pattani. Dinasti ini memindahkan ibu negaranya ke Bangkok
dan seterusnya mewujudkan sebuah sistem pentadbiran moden. Pada waktu itu,
pergaduhan berlaku di antara umat Islam Pattani dan masyarakat tempatan yang
dikenali sebagai orang-orang Siam, dan ia berlarutan selama beberapa hari.
Banyak bandar-bandar Pattani yang habis dibakar, ibu pejabat militarinya
dimusnahkan, dan kira-kira 4,000 orang umat Islam Pattani dipenjarakan oleh
Siam sepanjang tempoh berlakunya pergaduhan itu.
Siam
dengan kejam mendera mereka yang dipenjarakan, membawa mereka ke Bangkok
dengan mengikat di antara satu sama lain dengan tali yang yang dikenakan pada
telinga dan kaki mereka dengan menggunakan jarum, dan memaksa mereka bekerja
mengorek terowong tanpa diberikan sebarang peralatan dan perkakasan.67 Sultan
Pattani turut dibunuh dengan kejam oleh Siam. Thailand telah terbahagi kepada
7 kawasan selepas peperangan, dan Pattani dipaksa membayar cukai, dan berada
selama 70 tahun yang berikutnya di bawah kawalan Siam. Umat Islam Pattani
mendakwa bahawa mereka bukannya berbangsa Siam, dan mereka juga bukannya
berbangsa Thailand, tetapi lebih kepada Indonesia dan Malaysia. Sebenarnya,
mereka menggunakan Bahasa Melayu, iaitu bahasa umat Islam Malaysia. Walaupun
bahasa tersebut telah ditulis dalam huruf Arab selama beratus-ratus tahun,
mereka telah dipaksa untuk menggunakan huruf Roman oleh kerajaan Thailand.
Pada
tahun 1909, Siam menganugerahkan kepada Pattani sesuatu yang kononnya
dipanggil kemerdekaan, walaupun polisi menindas kerajaan Thailand tidak berubah
sama sekali. Umat Islam Pattani bangkit bagi menuntut kemerdekaan sebenar
selama berkali-kali, tetapi pasti dikalahkan dengan kejam sekali, lalu menyebabkan
mereka berhijrah beramai-ramai ke Malaysia.
Para
pemerintah Thai terus menjalankan polisi menekan dan asimilasi yang
bertujuan untuk memadamkan identiti Islam Pattani. Tindakan yang pertama
berlaku pada tahun 1932, apabila pertubuhan-pertubuhan pendidikan Islam
telah diharamkan dari menjalankan sebarang kegiatan. Polisi penghapusan yang
lebih besar telah dimulakan pada tahun 1944, dan mengakibatkan umat Islam
Pattani dan ahli keluarga mereka dibunuh dengan kejam oleh para penganut
Budda. Pengamalan rukun-rukun Islam dilarang sama sekali, dan ajaran Budda
mula disebarkan kepada masyarakat. Ajaran Buddhisme menjadi wajib di
sekolah-sekolah, dan para pelajar Islam dipaksa mengamalkan ajaran-ajaran
Budda.
Selama
bertahun-tahun, para pemerintah Thailand telah melakukan pembunuhan
beramai-ramai ke atas umat Islam Pattani. Pada tahun 1944, 125 buah keluarga
Islam yang tinggal di Belukar Samak telah dibakar hidup-hidup. Polisi-polisi
asimilasi yang dilaksanakan oleh Thailand dapat dilihat dan dirasai dalam
setiap aspek kehidupan. Banyak menara-menara yang diruntuhkan di Pattani.
Sebagai
sebahagian daripada polisi asimilasi ini, keseimbangan demografi di kawasan
Pattani turut diubah apabila orang-orang Budda digalakkan supaya berpindah ke
sana. Patung Budda terbesar di Thailand telah ditegakkan di Pattani, dan umat
Islam dipaksa supaya menyembahnya. Sesiapa yang enggan telah dibunuh atau
dicampakkan ke Kota River.
Pada
masa yang sama, tempat perlindungan pejuang kebebasan Pattani telah
diruntuhkan oleh kerajaan Thailand dan beratus-ratus rakyat Pattani yang
tidak bersalah telah didera. Para ulama Islam yang terkenal telah mati di
bawah keadaan yang sangat mencurigakan di pusat-pusat kesihatan milik
kerajaan Thailand. Pembunuhan dan kehilangan yang tidak berkesudahan sudah
menjadi darah daging kehidupan.
Perjuangan
bagi mendapatkan kemerdekaan oleh umat Islam Pattani, yang sedang mengalami
penderitaan, bermula selepas Perang Dunia II dan berterusan sehingga ke hari
ini.
|
No comments:
Post a Comment