ZAMAN KEGELAPAN ISLAM DAN KETIBAAN ERA KEBANGKITAN ISLAM
Orang-orang yang telah diusir dari kampung
halaman mereka tanpa sebab, kecuali kerana mereka berkata: “Tuhan kami adalah
Allah.” Dan jika Allah tidak menolak (keganasan) manusia dengan sebahagian yang
lain, tentulah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah
ibadat orang-orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di dalamnya banyak disebut
nama-nama Allah. Sesungguhnya Allah pasti menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya
Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa. (AL-HAJJ, 22:40)
MENGENAI PENGARANG
Pengarang, yang menulis di bawah nama pena HARUN YAHYA, telah dilahirkan di
Ankara pada tahun 1956. Telah menamatkan pendidikan rendah dan menengahnya di
Ankara. Beliau kemudian mengikuti pengajian Seni di Universiti Mimar Sinan,
Istanbul. Mulai tahun 1980-an, pengarang telah menulis pelbagai hasil karya
yang berkaitan dengan isu-isu politik, penemuan saintifik dan keimanan. Harun
Yahya adalah seorang penulis yang amat dikenali sebagai seorang yang banyak
menulis tentang penipuan golongan evolusionis, pembatalan dakwaan mereka dan
hubungan antara Darwinisme dan beberapa ideologi berdarah.
Nama penanya berasal dari nama dua Nabi “Harun” dan “Yahya” a.s yang masyhur
dalam usaha memerangi kekufuran. Cop nama Nabi Muhammad di setiap muka depan
buku karangan beliau mempunyai pengertian simbolik yang berkaitan dengan
kandungan isi buku. Cop ini menunjukkan bahawa Al-Quran adalah kitab dan wahyu
Tuhan yang terakhir, dan Nabi Muhammad adalah utusan-Nya yang terakhir. Dengan
mengambil ciri-ciri Quran dan Nabi Muhammad, penulis berusaha dalam semua hasil
karyanya untuk menolak semua dakwaan mengenai sistem-sistem kufur dengan
mengutarakan “kalimat terakhir’ ini yang akan melenyapkan semua dakwaan
kekufuran. Cop nama Nabi Muhammad yang mempunyai kemuliaan dan hikmah yang
besar, diniatkan sebagai ibadat dengan niat menyebut ‘kalimah akhir’ ini.
Semua hasil kerja Harun Yahya mempunyai satu matlamat utama: menyampaikan mesej Al-Quran kepada umat
manusia, sekali gus menggalakkan mereka untuk memikirkan mengenai pelbagai isu
akidah, seperti kewujudan dan keesaan Tuhan serta Hari Kemudian, sekali gus
mengingatkan akan bahaya dan gerak kerja golongan yang mengasaskan fahaman
berdasarkan sistem penafian kewujudan Tuhan.
Karya Harun Yahya dinikmati oleh golongan pembaca di kebanyakan negara,
dari India ke Amerika, Britain ke Indonesia, Poland ke Bosnia, Sepanyol ke
Brazil. Beberapa buah bukunya telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris,
Perancis, German, Itali, Portugis, Urdu, Arab, Albania, Russia, Serbia-Croatia
(Bosnia), Turki uygur dan Indonesia, dan juga dibaca oleh para pembaca di
seluruh dunia.
Mendapat penghargaan yang tinggi di seluruh dunia, hasil kerja ini telah
menjadi instrumen bagi kebanyakan individu dalam usaha menanam kepercayaan
kepada Tuhan dan memperbaiki mutu dan kualiti rasa keimanan mereka. Uslub
hikmah, ikhlas dan mudah difahami yang digunakan, menjadikan karya beliau
berbeza dengan karya lain dan secara langsung menimbulkan minat yang mendalam
terhadap mereka yang membaca dan mengkajinya. Kebal dari sebarang kritikan,
hasil karya beliau dilengkapi dengan pelbagai aspek yang sangat berkesan, jelas
dan tidak mampu disangkal. Ia akan menghapuskan fahaman dan kepercayaan
materialisme, ateis dan sebarang falsafah atau ideologi menyeleweng bagi mereka
yang benar ikhlas memberi tumpuan yang serius dan memikirkan isi kandu-ngan-nya
dengan telus.
Koleksi karya beliau telah membongkar dan memusnahkan ideologi yang dipertahankan
dengan kedegilan yang bersifat setimen lebih daripada akal yang rasional
sehingga ke akar umbinya. Seluruh pergerakan atau organisasi yang menjadikan
konsep menolak agama sebagai teras pada hakikatnya telah pun ditumpaskan oleh
setiap koleksi hasil karya Harun Yahya.
Suatu yang jelas, semua ciri-ciri ini adalah terhasil dari kebijaksanaan
dan kebenaran Al-Quran sendiri. Pengarang sudah pasti tidak layak berbangga
dengan semua ini: beliau hanyalah sekadar berniat untuk berkhidmat sebagai
suatu usaha perjuangan menyingkap kebenaran di atas jalan Tuhan. Beliau dan
pihak lain yang terlibat di dalam usaha ini juga adalah jauh daripada sebarang
niat mencari keuntungan material semata-mata.
Dengan mempertimbangkan semua fakta ini, bagi sesiapa yang menggalakkan
orang ramai meluangkan waktu membaca dan menelaah koleksi karya ini, yang
dengan izin-Nya menjadi penyuluh yang menerangi hati dan memandu mereka untuk
menjadi hamba Allah yang patuh, Insya-Allah akan mendapat ganjaran yang tidak
ternilai.
Sementara itu, usaha yang dilakukan untuk mempropagandakan karya yang
mencipta kekeliruan di minda, yang mengheret ke dalam pergolakan ideologi dan yang secara jelas gagal menghapuskan
keraguan di hati manusia seperi yang pernah berlaku sepanjang sejarah sebelum
ini adalah sebuah usaha yang membazirkan masa dan tenaga. Semua hasil karya
beliau lebih tertumpu kepada usaha menyelamatkan manusia dari kemusnahan dan
bencana akibat keimanan dan nilai
keagamaan yang telah punah. Tujuan murni untuk mengajak umat manusia kembali
beriman dan menyebarkan nilai mulia yang terkandung di dalam Al-Quran, matlamat
agung ini telah menghapuskan keraguan yang disuarakan terhadap koleksi hasil
karya pengarang. Kejayaan, impak dan keikhlasan yang mengisi liku perjuangan
ini dimanifestasikan di dalam keyakinan para pembaca.
Satu perkara yang harus diingat: Punca utama kepada kekejaman, peperangan
yang berterusan dan pengalaman ngeri yang dialami oleh umat Islam adalah kerana
dominasi ideologi golongan kafir. Semua kesedihan dan penderitaan ini hanya
akan berakhir dengan menumpaskan asas ideologi mereka dan memastikan setiap umat manusia menyedari akan
keajaiban dalam alam ciptaan begitu juga dengan kemuliaan nilai etika yang
berlandaskan ajaran Al-Quran sebagai suatu konsep hidup di alam dunia. Melihat
realiti dunia hari ini, yang mengheret manusia ke pusaran peristiwa keganasan,
korupsi dan peperangan, jelas kepada kita akan kepentingan memecutkan momentum
jihad ini dengan lebih berkesan.
Bukanlah berniat untuk mengagungkan beliau dengan mengatakan bahawa koleksi
hasil karya Harun Yahya ini merupakan perintis kepada usaha jihad ini.
Insya-Allah, koleksi karya ini akan menjadi instrumen bagi manusia di abad
ke-21 ini menikmati suasana hidup yang aman, bahagia, dan saat-saat kegembiraan
yang dijanjikan di dalam Al-Quran.
Kepada Pembaca Yang Budiman
Tujuan utama sebuah bab khusus disediakan untuk tajuk Keruntuhan Teori
Evolusi ialah kerana teori ini mengandungi asas bagi semua aliran falsafah yang
berunsurkan anti-agama. Semenjak Darwinisme menolak fakta mengenai Konsep
Penciptaan 150 tahun yang terakhir ini dan sekali gus menolak kewujudan Allah
SWT, ia telah menyebabkan sebahagian besar umat manusia meninggalkan
kepercayaan beragama dan terperangkap dalam keraguan. Dengan itu, untuk
membuktikan bahawa teori evolusi merupakan sebuah penipuan besar adalah
merupakan satu tugas penting yang berkait rapat dengan tugas dakwah. Adalah
satu keperluan untuk mendedahkan tugas penting ini kepada setiap orang.
Segelintir daripada pembaca kami mungkin hanya berpeluang untuk membaca sebuah
buku sahaja dari koleksi buku kami. Dengan itu, kami merasakan bahawa adalah
amat sesuai untuk memperuntukkan sebuah bab ringkasan mengenai subjek ini.
Dalam semua hasil karya pengarang, pelbagai isu yang berkaitan dengan
aqidah diterangkan di bawah cahaya Al-Quran dan para pembaca sekalian
dialu-alukan untuk memahami kalam Allah dan hidup melalui panduannya. Setiap
subjek yang berkaitan dengan surah Al-Quran dijelaskan dalam keadaan demikian
caranya bertujuan meninggalkan keyakinan dan kepercayaan yang tinggi di benak
para pembaca. Uslub yang terang, jelas dan berhikmah digunakan untuk memastikan
setiap individu dari pelbagai peringkat umur dan sosial dengan mudah mampu
memahami intisari penulisan buku-buku ini. Penerangan yang jelas dan efektif
memudahkan mereka membacanya di mana sahaja berada. Fakta yang dikemukakan
memberi kesan pengaruh yang kuat terhadap golongan yang berkeras degil, apatah
lagi untuk menyangkalnya.
Buku ini dan hasil karya pengarang yang lain boleh dibaca secara individu
atau dibincangkan secara berkumpulan pada masa-masa diskusi. Para pembaca yang
berhasrat untuk mendapatkan sumber rezeki dari buku-buku ini juga berpeluang
untuk menggarap isi kandungan yang sangat berguna di samping mengaitkan hasil
pengalaman dan penghayatan mereka kepada orang lain.
Sebagai tambahan, ia menjadi satu khidmat yang besar kepada agama untuk
menyumbangkan pembentangan dan pembacaan siri buku ini yang ditulis semata-mata
untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t. Semua hasil karya pengarang adalah
amat-amat meyakinkan. Atas sebab ini, bagi sesiapa yang berdakwah agama kepada
orang lain, satu daripada cara yang berkesan ialah dengan menggalakkan mereka
membaca siri buku pengarang.
Adalah menjadi satu harapan kami bagi para pembaca agar meluangkan sedikit
masa untuk melihat sedikit imbasan secara tidak langsung antara hasil karya
beliau yang lain di lembaran akhir di buku ini, sekaligus menambahkan
kepercayaan melalui sumber yang sangat bermanfaat dan menyenangkan untuk
ditela’ah.
Dalam siri buku ini, kita tidak akan menemui, seperti dalam beberapa hasil
karya lain, pandangan peribadi pengarang diterangkan dengan sumber yang
meragukan, tanpa harapan, mencipta keraguan, dan anggapan pesimis yang
menanamkan penyelewengan di dalam hati.
MUKADIMAH
Seruan kepada mereka yang memiliki
kesedaran...
Manusia seolah-olah sudah lali dengan perkara-perkara yang sering mereka
temui setiap hari. Apabila manusia pertama kali mendengar sesuatu berita
tentang kekejaman yang berlaku, mereka menjadi begitu prihatin. Namun demikian,
keprihatinan mereka itu hanya menjadi suatu perkara rutin tidak berapa lama
kemudian.
Peperangan dan konflik yang berlaku di dalam dunia yang sedang kita diami
ini adalah kes yang paling jelas dan nyata. Apabila sesebuah negara dijajah dan
kemudian proses penyembelihan dan genocide (Pent: Tiada terjemahan tepat
untuk perkataan genocide, maka istilah ini dikekalkan. Genocide
bermaksud pembunuhan seluruh bangsa atau kaum yang tertentu) bermula, kita akan
dapat melihat banyak protes-protes anti-kekejaman yang diadakan di seluruh
pelusuk dunia. Sebagai contoh, mari kita merenung semula detik-detik pertama
tercetusnya konflik di Bosnia, ataupun Chechnya, ataupun Palestin... Imej
seorang kanak-kanak Palestin yang berada di riba ayahnya yang tidak lama
selepas itu menjadi sasaran peluru askar-askar Israel, bayi-bayi Chechen yang
dibunuh ketika mereka sedang lena diulit mimpi, wanita, golongan tua dan
kanak-kanak yang menjadi mangsa genocide yang sangat mengerikan di
Bosnia...
Apabila manusia pertama kali melihat imej-imej kekejaman tersebut, mereka
sering meluahkan perasaan marah dan berkata mahu melakukan sesuatu. Walau
bagaimanapun, laporan-laporan kekejaman yang bertali-arus, yang tidak pernah
putus-putus itu, akhirnya tidak berupaya untuk menarik perhatian mereka lagi.
Semakin ramai manusia yang mati setiap hari, wanita-wanita dicabul
kehormatannya, kanak-kanak sewenang-wenangnya ditembak atau kehilangan kaki
setelah terpijak periuk api... Walau bagaimanapun, reaksi masyarakat ketika
awal-awal konflik dan peperangan, akhirnya telah digantikan dengan sikap acuh
tak acuh dan tidak ambil kisah. Apabila mereka membeli suratkhabar, mereka
lebih suka membaca gosip-gosip artis berbanding berita-berita peperangan. Oleh
sebab itulah, kematian manusia yang berlaku di Palestin, Chechnya, Kashmir
ataupun Timur Turkistan hanya sekadar menjadi suatu “berita rutin.”
Tambahan pula, propaganda-propaganda yang dicipta telah menggambarkan
kebuasan-kebuasan manusia itu sebagai suatu perkembangan politik sahaja.
Akibatnya, pembunuhan berterusan di Chechnya hanya dianggap sebagai urusan
sulit pihak Rusia, apa yang berlaku di Palestin hanyalah suatu perjuangan untuk
mendapatkan tanah di antara orang-orang Israel dan Palestin, dan penekanan puak
Hindu ke atas penduduk Kashmir sebagai masalah yang berpunca daripada posisi
strategik wilayah itu. Memang benar bahawa faktor sejarah dan ekonomi memainkan
peranan penting yang mencetuskan konflik-konflik tersebut. Chechnya mempunyai
kepentingan ekonomi dan strategi yang penting kepada Rusia. Orang-orang Yahudi
yang fanatik terus berniat untuk menawan Jerusalem dan kawasan-kawasan
pendudukan Palestin yang lain sejak berabad-abad lamanya. Namun demikian,
faktor-faktor dalaman dan ekonomi bukanlah satu-satunya penyebab kepada tekanan
yang dikenakan kepada orang-orang Chechen oleh pihak komunis Rusia, ataupun kekejaman
yang dilakukan kepada umat Islam di Afrika, ataupun keganasan dan proses
pembersihan etnik yang dideritai oleh umat Islam di rantau Balkan yang
dilakukan di hadapan mata penduduk dunia. Di dalam bab-bab yang seterusnya,
kita akan dapat melihat bahawa konflik-konflik yang tercetus itu adalah
disebabkan identiti umat Islam itu sendiri.
Mereka dihimpit dengan berbagai-bagai bentuk penindasan kerana mereka
adalah golongan yang beriman kepada Allah dan mahu hidup dengan berlandaskan
Islam, dan mahu melihat anak-anak mereka menjadi orang-orang yang beriman juga.
Kewujudan negara-negara kuat yang mementingkan nilai-nilai spirituil atau
sebuah liga Islam yang kuat yang akan melindungi hak-hak umat Islam
seadil-adilnya, telah menimbulkan ketakutan kepada golongan-golongan tertentu
di Barat dan juga telah menimbulkan ancaman terhadap kepentingan pihak-pihak
tertentu.
Aspek lain tentang hal ini ialah terdapat sesetengah manusia yang tidak
mengetahui apa-apa pun tentang masyarakat yang hidup di negara-negara tersebut,
dan malah tidak pernah mendengar sama sekali nama negara-negara itu. Situasi
bagi seseorang yang tidak memiliki sebarang idea tentang kepayahan, penindasan,
kekejaman, kebuluran, dan kemiskinan yang dideritai oleh umat Islam Sudan,
Algeria, Indonesia, Myanmar, Djibouti dan Tunisia sebenarnya memerlukan suatu
“makanan” untuk mengisi minda mereka. Ada juga segelintir manusia yang
menyedari kekejaman dan ketidakadilan tersebut. Namun dia tidak mencuba untuk
menghulurkan sebarang bantuan ataupun berusaha untuk menghentikan penindasan
tersebut. Tambahan lagi, mereka sungguh yakin bahawa mereka tidak dapat
melakukan apa-apa, malah laporan-laporan yang dibaca dan imej-imej kekejaman
yang dilihat menerusi televisyen tidak dapat menyedarkan mereka walaupun sedikit.
Seseorang yang benar-benar beriman, walau bagaimanapun,bertanggungjawab
sepenuhnya terhadap apa yang mereka lihat dan dengar. Allah menyeru umat Islam
di dalam Al-Quran:
Mengapa kamu enggan berperang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang
lemah baik lelaki, wanita, mahupun kanak-kanak yang semuanya berdoa: “Ya Tuhan
kami. Keluarkanlah kami dari negeri ini yang mempunyai penduduk yang zalim, dan
berilah kami pelindung dari sisi-Mu. Dan berilah kami penolong dari sisi-Mu.”
(An-Nisaa’, 75)
Sudah tiada sebab lagi bagi orang-orang yang memiliki kesedaran, yang patuh
kepada arahan yang terkandung di dalam ayat di atas untuk terus menutup mata
dan tidak mengendahkan apa yang sedang berlaku. Adalah sesuatu yang mustahil
untuk umat Islam tidur dengan nyenyak di atas katil tanpa wujud sebarang
perasaan tanggungjawab di hati mereka, membazirkan masa mereka, dan hanya
memikirkan tentang kepentingan dan keseronokkan dirinya sahaja sewaktu
kekejaman yang melampau-lampau sedang berlaku di seluruh dunia. Ini kerana
orang-orang yang beriman mengetahui bahawa kunci asas untuk menyelesaikan
masalah peperangan yang berat sebelah, pembunuhan beramai-ramai, kekejaman,
kebuluran, dan kebejatan masalah sosial, atau dengan ringkas segala masalah
yang ada di dunia ini, adalah dengan menyebarkan ajaran moral yang terkandung
di dalam al-Quran.
Pengetahuan tentang perkara tersebut telah meletakkan suatu
tanggungjawab besar di atas bahu mereka: iaitu menerangkan tentang ajaran Islam
dan keindahan-keindahan yang dibawa olehnya, menyebarkan ajaran moral yang
terkandung di dalam al-Quran, dan melancarkan peperangan ideologi kepada
golongan ateis... (Pent: iaitu golongan yang tidak percaya kepada kewujudan
Tuhan)
Sesiapa yang mengambil tugas mulia tersebut akan dapat membebaskan semua
insan yang hidup di bawah penindasan dengan bantuan petunjuk al-Quran:
... Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan sebuah kitab
yang jelas. Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti
keredhaan-Nya ke jalan yang selamat. Dan Allah mengeluarkan orang-orang itu
dari kegelapan kepada cahaya yang terang-benderang dengan izin-Nya, dan
menunjuk mereka ke jalan yang lurus. (Al-Maaidah, 15-16)
Tujuan utama penulisan buku ini adalah untuk mendedahkan penderitaan umat
Islam yang tidak berdosa di serata dunia, dan juga untuk menyeru mereka yang
berkesedaran untuk memikirkan tentang situasi tersebut dan seterusnya mencari
jalan penyelesaiannya. Ini bukan masanya untuk kekal membisu, bersifat tidak
kisah, mengejar kesenangan kecil dunia ini, dan membuang masa dengan perdebatan
dan pertengkaran yang sia-sia. Ketika berjuta-juta umat Islam menderita
disebabkan oleh kekejaman dahsyat tersebut, kita adalah manusia yang
tersangat-sangat mementingkan diri sendiri jika enggan memikul sebarang
tanggungjawab untuk menegakkan agama Islam. Tidak menjadi satu keraguan bahawa
perbuatan tersebut hanya menyebabkan kita menerima akibat yang pedih di akhirat
nanti.
MUSUH-MUSUH DUNIA ISLAM
Perikatan anti-Islam berhadapan dengan umat Islam
Bab-bab yang berikutnya akan mengkaji dunia Islam negara demi negara, dan
akan mendedahkan penindasan dan kekejaman yang dikenakan kepada umat Islam.
Walau bagaimanapun, sebelum itu, kita mesti melihat punca-punca serangan yang
dilancarkan kepada dunia Islam.
Kawasan yang dikenali sebagai dunia Islam terdiri daripada negara-negara
yang majoritinya terdiri daripada orang-orang Islam. Ia bermula dari Maghribi
dan Mauritania di Barat sehinggalah ke Indonesia di Timur. Majoriti terbesar,
dalam 1 bilion, yang mendiami kawasan tersebut beragama Islam. Sejak lebih 200
tahun, mereka telah berhadapan dengan pelbagai jenis serangan, penindasan, dan
keganasan malah pernah dibunuh beramai-ramai hanya kerana mereka beragama
Islam. Ini disebabkan ramai orang-orang Islam yang hidup di bawah rejim bukan
Islam yang bencikan Islam.
Apabila kita melihat dunia Islam hari ini, kita akan dapat melihat dengan
jelas usaha menghancurkan, menindas dan menghapuskan umat Islam di Bosnia,
Algeria, Tunisia, Eritrea, Mesir, Afghanistan, Turkistan Timur, Chechnya,
Thailand, Filipina, Myanmar dan juga Sudan. Jika dilihat secara sepintas lalu,
umat Islam di kawasan-kawasan yang berbeza itu sedang berhadapan dengan
musuh-musuh yang berlainan. Orang-orang Serbia di Bosnia, pejuang Hindu di
Kashmir, orang-orang Rusia di Caucasus, dan rejim-rejim penindas yang menentang
umat Islam di negara-negara seperti Algeria, Mesir, dan Maghribi. Namun,
kuasa-kuasa anti-Islam ini, yang kelihatan tiada perkaitan dengan yang lain,
kesemuanya bertindak dengan logik yang sama, strategi yang serupa, dan
menggunakan modus operandi yang sama.
Faktor asasnya ialah mereka semua anti
agama.
Kuasa-kuasa yang menafikan kewujudan Allah itu dan melihat agama-agama
ketuhanan – terutamanya Islam, satu-satunya agama yang korup – sebagai musuh
paling berbahaya kepada sistem sekular mereka dan seterusnya mengisytiharkan
perang keganasan terhadap agama dan mereka yang beriman, sebenarnya mewakili
ideologi-ideologi ateis. Inilah sebabnya mengapa musuh sebenar Islam bukannya
orang-orang Serbia, Hindu ataupun pelbagai rejim-rejim penindas yang lain,
tetapi adalah pegangan tidak beragama yang menyelubungi dunia ini. Dasar
peperangan menentang Islam tersebut berakar-umbi daripada ateisme dan telah
bermula sejak sekian lama.
Kolonialisme dan Kebencian Terhadap Islam
Dunia Islam tidak selalunya kekal statik. Beberapa ratus tahun dahulu,
dunia diperintah oleh empayar Islam. Pada permulaan tahun 1700, hampir seluruh
dunia Islam ditadbir oleh tiga empayar agung. Empayar Moghul memerintah India,
manakala Empayar Safavid memerintah Iran dan kawasan-kawasan sekitarnya. Kuasa
ketiga dan yang paling berkuasa ialah Empayar Uthmaniyah, yang memerintah
seluruh Semenanjung Balkan termasuklah Anatolia (sekarang digelar Turki),
Mesopotamia (sekarang digelar Iraq dan Syria), Semenanjung Arab, dan Afrika
Utara.
Walau bagaimanapun, ketiga-tiga empayar tersebut akhirnya hilang secara
beransur-ansur daripada peta dunia. Empayar Moghul menjadi lemah, menjadi
semakin kecil, dan akhirnya tumbang. Sub-benua India akhirnya jatuh ke dalam
tangan kolonial British. Kawasan yang dikenali sebagai Indocina telah dikoloni
oleh Perancis. Kerajaan Safavid di bahagian tengah Asia akhirnya jatuh di bawah
pemerintahan British dan Rusia. Empayar Uthmaniyah, empayar umat Islam ketiga dan
yang paling kuat, akhirnya menjadi semakin kecil bermula sejak permulaan abad
kesembilan belas. Tanah-tanah jajahan Uthmaniyyah di Barat telah jatuh ke
tangan Rusia, dan negeri-negeri Balkan telah dipengaruhi olehnya. Timur Tengah,
Semenanjung Arab dan Afrika Utara telah dikuasai oleh British, Perancis dan
Itali. Dengan berakhirnya Perang Dunia Pertama, sebahagian besar dunia Islam
telah diperintah oleh kerajaan-kerajaan bukan Islam.
Kesemuanya merupakan kuasa kolonial dunia ini. Pada tahun 1920-an, Rusia
dan Itali menyertai negara-negara kolonial tradisi seperti Britain dan
Perancis. Negara-negara tersebut telah menjajah dan menguasai dunia Islam.
Mereka tidak teragak-agak untuk melakukan penyeksaan kejam dan kezaliman ke
atas populasi umat Islam yang berada di bawah pemerintahannya. Britain dan
Perancis “mentadbir” umat Islam di Timur Tengah, Afrika Utara, dan Timur Jauh.
Dengan kata lain, mereka menuai dan menggunakan sumber-sumber alam negara Islam untuk kepentingan mereka sendiri.
Soviet Rusia mengambil alih Caucasus dan Asia Tengah, dan umat Islam di kawasan
tersebut telah diperhambakan di bawah tekanan rejim komunis. Itali menawan
Libya pada tahun 1911, dan kemudian melakukan penaklukan berdarah ke atas
Abyssinia (sekarang digelar Ethiopia) pada tahun 1930-an.
Satu ciri penting polisi-polisi Britain dan Perancis terhadap Timur Tengah
ialah penubuhan negara-negara boneka yang dipergunakan untuk memenuhi segala
keperluan mereka. Order palsu di Timur Tengah itu telah menjadi benih beracun
yang membawa kepada berlakunya peperangan demi peperangan. Dua kuasa besar
penjajah Eropah itu telah dipaksa berundur dari kawasan tersebut setelah
selesai Perang Dunia Kedua. Walau bagaimanapun, mereka pergi dengan
meninggalkan satu kuasa penjajah yang lebih kejam, lebih agresif, dan lebih
dahsyat: Israel.
Apabila kita melihat gambar yang mana gambaran kasar tentangnya telahpun
dirumuskan, kita dapat melihat dengan jelas bahawa dunia Islam sudah menjadi
sasaran kuasa asing sejak permulaan abad kesembilan belas lagi. Sepanjang
tempoh 200 tahun, dunia umat Islam telah diduduki, dijajahi, ditindas dan
dizalimi oleh kuasa-kuasa ini.
Rejim-rejim boneka yang diletakkan oleh kuasa-kuasa tersebut di dalam
dunia Islam turut menindas umat Islam, dan mereka masih melakukannya sehinggalah
ke hari ini. Tambahan lagi, kuasa-kuasa luar tersebut telah mewujudkan beberapa
ideologi baru yang sangat asing kepada dunia Islam, seperti nasionalisme
melampau, fasisme dan komunisme. Mereka kemudiannya menggunakan golongan yang
terpedaya dengan ideologi-ideologi tersebut untuk menjadi “musuh dalam selimut”
kepada masyarakat Islam.
Dasar Ideologi-ideologi Permusuhan Terhadap
Islam
Apabila kita menganalisis musuh-musuh dunia Islam, kita akan berjumpa
dengan tiga idea-idea asas:
1. Imperialisme
Barat: Sebagai contoh, kolonialisme British dan Perancis seperti yang telah
diterangkan di atas.
2. Ekstrem-fasisme nasionalisme: Fasisme Itali, Israel, dan kumpulan-kumpulan profasis yang menyebabkan
tercetusnya perang-perang saudara di dalam dunia Islam.
3. Komunisme: Soviet Rusia, China, Kemboja di bawah pemerintahan Khmer Rouge, komunis di
Afghanistan dan pelbagai lagi kumpulan komunis di Timur Tengah.
Kajian yang lebih mendalam mendedahkan bahawa ketiga-tiga idea tersebut
muncul pada abad kesembilan belas, dan berkembang pada abad kedua puluh.
Nasionalisme ekstrem dan fasisme yang muncul daripada kebangkitan idea-idea
tersebut merupakan ideologi-ideologi yang terbit secara menyeluruh pada abad
kesembilan belas, dan mula dipraktikkan dengan meluas pada abad kedua puluh.
Komunisme bermula daripada teori materialisme dialektikal yang diperkenalkan
oleh Marx dan Engels pada abad kesembilan belas, walaupun regim komunis yang
pertama masih belum ditubuhkan sehingga tahun 1917, di Rusia.
Seseorang boleh berkata bahawa hanya kolonialisme Barat yang bermula sejak
awal-awal abad, walaupun kemudian ia dirangkumi oleh inisiatif ekonomi yang
terbatas dan kemudian sekali lagi mendominasi posisi global dengan menggunakan
asas-asas falsafah dan ideologinya pada abad kesembilan belas.
Ini menunjukkan kepada kita bahawa musuh dunia Islam yang sebenarnya
bukanlah sebuah kesatuan ataupun peradaban (misalnya peradaban Barat), tetapi
adalah “ideologi-ideologi” yang telah menukarkan kesatuan-kesatuan atau
peradaban-peradaban tersebut kepada penindas-penindas yang hauskan darah.
Ideologi-ideologi ini telah mendominasi sebahagian besar dunia pada abad
kesembilan belas, dan telah membawa kekejaman dan kezaliman ke mana-mana sahaja
ia pergi.
Sebenarnya ideologi-ideologi inilah yang menjajah, membahagi,
merompak, memperhamba, dan menyembelih umat Islam sedunia.
Apabila kita memerhatikan ketiga-tiga ideologi ini, kita dapat melihat di
sebalik segala apa yang berlaku ialah peningkatan kepercayaan ateisme di Barat.
Setiap daripada mereka muncul apabila dunia Barat sudah tidak mahu lagi percaya
kepada Tuhan dan agama, dan mula menerima fahaman golongan materialis sebagai
cara hidup mereka.
Satu kebenaran penting yang mengesahkan hakikat ini ialah ketiga-tiga
ideologi ini telah diasaskan daripada teori evolusi Darwin, yang mana
menggambarkan “asas saintifik ateisme” dan yang mana buat julung-julung kalinya
falsafah ateis telah menjadi satu “kebenaran saintifik.”
Hubungan di Antara Darwinisme, Kolonialisme
dan Fasisme
Darwinisme kononnya dipanggil asas saintifik kepada kolonialisme. Ini
kerana Darwin telah meletakkan bangsa manusia di dalam kelas yang berbeza-beza
di dalam proses evolusi khayalannya itu. Beliau menganggap bangsa kulit putih
Eropah merupakan bangsa yang paling maju, dan menggambarkan bangsa Asia dan
puak Afrika sebagai makhluk yang setaraf dengan beruk. Di samping itu, beliau
turut mencadangkan bahawa semua manusia berada di dalam konflik yang tetap dan
sentiasa bertarung untuk terus hidup, dan beliau mengatakan itulah “hukum alam”
yang mana Barat harus memenangi pertarungan ini dan memperhambakan
bangsa-bangsa yang lain. Di dalam bukunya, The Origin of Species, beliau
telah menulis:
Suatu hari nanti di masa hadapan, tidak berapa jauh sahaja lagi jika diukur
secara abad, bangsa-bangsa manusia yang bertamadun pasti akan menghapuskan dan
menggantikan bangsa-bangsa liar di seluruh dunia. Pada masa yang sama juga,
beruk anthropomorphous (seperti-manusia)... tanpa ragu lagi akan
dihapuskan. Jurang di antara manusia dan kumpulan terdekatnya akan menjadi
lebih luas lagi, yang mana ia (pent: iaitu kumpulan terdekat) akan mengganggu
keadaan yang lebih bertamadun, sepert yang kita mungkin harap, malahan juga
daripada Caucasian, dan serendah-rendah beruk seperti babun, sebagai ganti
sekarang di antara negro ataupun penduduk Australia dan gorila.1
Darwin membuat kesimpulan yang menarik ini dengan menggunakan konsep
“perjuangan untuk terus hidup” (struggle for survival). Berdasarkan
kepada dakwaan ini, yang lemah akan disingkirkan dalam perjuangan untuk terus
hidup, manakala yang kuat dan lebih sesuai akan terselamat. Di samping itu,
beliau mempertahankan dakwaannya dengan mengatakan proses tersebut amat penting
untuk kemajuan universal, dengan kata lain penghapusan bangsa-bangsa tertentu
merupakan suatu proses yang membolehkan manusia lebih maju dan melangkah lebih
jauh ke hadapan.
Idea tidak saintifik yang dikenali sebagai “Sosial Darwinisme” (Social
Darwinism) ini, telah diterima dengan meluas dalam dunia sains yang masih
primitif ketika itu dan ia telah menjadi sumber justifikasi asas kepada
kolonialisme Eropah.
Sosial Darwinisme menjadi sumber inspirasi pembentukan ekstrem
nasionalisme, fasisme dan juga imperialisme. Kesemua ahli-ahli teori abad
kesembilan belas yang dikenali sebagai para pengasas fahaman fasisme (seperti
Friedrich Nietzsche, Heinrich von Treitschke, Francis Galton, dan Ernst
Haeckel) telah dipengaruhi hebat oleh teori evolusi Darwin, terutama sekali
tentang konsep “perjuangan untuk terus hidup.” Mussolini, seorang diktator Itali
yang telah mengasaskan rejim fasis yang pertama, merupakan ahli Darwin yang
begitu setia pada zaman mudanya dan sering mengagungkan Darwin di dalam
artikel-artikel yang ditulisnya. Adalah sesuatu yang jelas di dalam
penulisan-penulisan Hitler dan tokoh-tokoh penting Nazi, yang menunjukkan
bahawa mereka juga telah mendapat inspirasi daripada Sosial Darwinisme. (Untuk
maklumat lanjut, rujuk karya Harun Yahya, Fascism: Darwinism’s Bloody
Ideology, Istanbul, Vural Yayincilik, 2001)
Kebencian Ideologi-ideologi Komunis
Terhadap Islam
Darwinisme turut menjadi asas kepada komunisme. Ia telah dijelaskan oleh
pengasasnya yang pertama, Karl Marx dan Friedrich Engels. Kedua-duanya
merupakan ateis, yang melihat penghapusan kepercayaan beragama merupakan
sesuatu yang amat penting kepada komunisme, dan kedua-duanya memahami
sejelas-jelasnya bahawa teori evolusi dapat membantu mereka mencapai hasrat
yang diidam-idamkan.
Tidak berapa lama selepas buku Darwin diterbitkan, Engels menulis surat
kepada Marx yang berbunyi: “Buku Darwin yang sedang saya baca ini amat bagus
sekali.”2 Pada 19 Disember 1860, Marx membalas, “Inilah buku yang mengandungi
asas sejarah semula jadi untuk rujukan kita.”3 Di dalam suratnya yang lain kepada seorang lagi rakan sosialis, Lassalle,
yang bertarikh 16 Januari 1861, Marx menulis, “Hasil kerja Darwin adalah
sangat penting dan memenuhi niat saya yang mana ia menyediakan asas kepada
sains tulen untuk perjuangan kelas yang bersejarah,”4 maka dengan itu telah mendedahkan betapa pentingnya teori evolusi kepada
komunisme.
Para diktator seperti Lenin, Trotsky, Stalin dan Mao Tse-tung telah
memberikan komen mereka tentang komunisme, yang mana ia menunjukkan suatu
hubungan ideologi kepada idea Darwin. Teori evolusi dijadikan asas pendidikan
dan polisi pertanian di bawah rejim komunis. Semua pergerakan komunis menemui
asas ideologi dan justifikasi apabila mereka melihat fahaman Darwinisme.
Bagi ideologi komunis yang begitu terpengaruh dengan Darwinisme, masyarakat
hanyalah “sekumpulan haiwan.” Manusia adalah tidak bernyawa, makhluk yang
dungu, “mesin manusia-haiwan”, dan tidak berguna. Hukum “Ada banyak kumpulan
haiwan, jadi tidak mengapa jika satu hilang” telah menjadi asas pemerintahan.
Mereka yang cacat dan tidak berupaya berkerja akan disingkirkan daripada
kumpulan tersebut dan akan dibiarkan mati. Mereka dilihat sebagai sesuatu yang
sakit dan berbahaya. Tidak wujud langsung sebarang perasaan kasih-sayang, belas
kasihan, dan kesetiaan. Memandangkan mereka percaya tiada kehidupan selepas
kematian, maka mereka hidup dengan menggunakan seluruh kuasa yang dimiliki.
Memandangkan semua orang adalah musuh dan pesaing di dalam pergelutan untuk
terus hidup, maka segala tindak-tanduk dilakukan untuk menentang mereka, dan
kebencian menjadi satu perkara lumrah.
Adalah sesuatu yang semulajadi bagi ideologi komunis, yang mewujudkan suatu
masyarakat tanpa semangat moral, sprituil dan juga kemanusiaan, turut memusuhi
agama. Sifat-sifat mulia seperti nilai-nilai moral, cinta, sayang, belas
kasihan, sanggup berkorban, berkerjasama dan saling bermaafan tidak mendapat
sebarang tempat di dalam model yang diwujudkan komunisme. Apabila seseorang
membaca tulisan-tulisan Marx, Engels, Lenin, Stalin, Trotsky, Mao dan para
pendukung ideologi komunis yang lain, mereka akan dapat melihat kebenaran
hakikat tersebut. Marx menggambarkan agama sebagai “candu masyarakat” dan juga
sebagai budaya yang dibentuk oleh kelas pemerintah yang hanya melenakan
orang-orang miskin. Oleh itu, beliau mencadangkan agar sebarang kepercayaan
beragama dihapuskan jika komunisme mahu bertapak dengan kukuhnya.
Dalam artikel Lenin yang bertajuk “Socialism and Religion”
(Sosialisme dan Agama), yang diterbitkan pada 1905 di dalam sebuah majalah
berbahasa Rusia Novaya Zhizn, beliau menggambarkan agama sebagai “kabus”
yang harus dihapuskan, dan juga turut menyusun propaganda komunis yang akan
dilaksanakan. Di dalam “The Attitude of the Workers’ Party to Religion”
(Sikap Parti Buruh Terhadap Agama) yang diterbitkan di dalam majalah Proletary
pada tahun 1909, beliau sebagai pemimpin Parti Demokratik Sosial Rusia (yang
kemudiannya dikenal sebagai Parti Komunis) telah menulis:
Asas kepada falsafah Marxisme, seperti Marx dan Engels berulang-kali
isytiharkan, ialah dialektikal materialisme, yang telah mengambil alih sepenuhnya
tradisi bersejarah materialisme abad
kelapan belas di Perancis dan juga materialisme Feuerbach (separuh masa pertama
abad kesembilan belas) di Jerman yang mana ia merupakan ateis mutlak dan
memusuhi semua agama dengan hebatnya. “Agama adalah candu masyarakat.”
Pernyataan rasmi oleh Marx ini telah menjadi batu asas kepada pandangan
ahli-ahli Marxis terhadap agama.5
Kenyataan tersebut menunjukkan permusuhan Marx terhadap semua agama, dan
juga telah mendedahkan kejahilannya tentang perkara tersebut. Kenyataan-kenyataan
tersebut tidak mencerminkan kebenaran hakiki. Komunisme dan ideologi-ideologi
ateis yang lain menyebabkan manusia tidak dapat berfikir, dan melakukan apa
sahaja yang diarahkan tanpa banyak soal. Adalah sesuatu yang jelas bahawa
manusia yang tidak pernah berfikir tidak akan mencapai hakikat kebenaran, dan
seterusnya menjadikan hidup mereka penuh dengan tipuan dan kesalahan. Dengan
berfikir, manusia dapat memahami tujuan dunia ini diciptakan, dan juga sebab
kewujudan diri mereka sendiri. Kebenaran ini telah dijelaskan di dalam
al-Quran:
Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan segala apa yang ada antara
keduanya dengan tujuan main-main. Kami tidak menciptakan keduanya melainkan
dengan hak (kebenaran), tetapi majoriti mereka tidak mengetahui. (Ad-Dukhan,
38-39)
Oleh itu, setiap individu harus memikirkan pertama sekali tentang tujuan
penciptaannya, dan kemudian tentang makhluk atau jasad yang dilihat di alam ini
dan juga yang akan dijumpai sepanjang kehidupan mereka. Seseorang yang gagal
berfikir hanya akan dapat memahami kebenarannya setelah dia mati, di hadapan
Allah, tetapi ketika itu segalanya sudah terlewat. Berfikirlah sementara kita
masih punya masa, dan kemudian buatlah kesimpulan. Ia pasti akan memberikan
faedah kepada kita di Hari Akhirat nanti. Itulah sebabnya Allah menyeru
manusia, dengan menggunakan utusan-utusan dan juga kitab-kitab-Nya, untuk
berfikir tentang tujuan penciptaannya dan seluruh alam semesta ini:
Dan mengapa mereka tidak memikirkan tentang (kejadian) mereka? Allah tidak
menciptakan langit dan bumi dan segala yang ada di antara keduanya melainkan
dengan (tujuan) yang benar dan untuk waktu yang ditentukan. Dan sesungguhnya
ramai manusia yang ingkar tentang pertemuan dengan Tuhannya. (Ar-Ruum, 8)
Namun demikian, musuh-musuh agama seperti para pemimpin komunis, telah
melemparkan tuduhan-tuduhan tidak berasas yang menyebabkan ramai manusia
berpaling dari agama, sehingga mendakwa agama menghalang manusia dari berfikir.
Namun seperti yang telah kita lihat, agama sebenarnya mengajak manusia untuk
berfikir.
Kesimpulan
Secara ringkas, telah jelas bahawa ketiga-tiga ideologi yang memusuhi dunia
Islam itu telah berakar-umbi dari budaya ateis yang telah menguasai dunia Barat
pada kurun kesembilan belas.
Hal ini sekali lagi menunjukkan bahawa betapa pentingnya perang intelektual
dilakukan untuk menentang segala fahaman ateisme, yang mana ia bukan sahaja
suatu kuasa yang cuba membinasakan kehidupan manusia di Akhirat dengan
menghapuskan kepercayaan beragama. Sebaliknya ia juga, pada masa yang sama,
turut bertujuan untuk memusnahkan dunia ini, menukarkannya menjadi sebuah
tempat yang dipenuhi kekacauan dan peperangan, dan ia melihat umat Islam
sebagai sasaran utama.
Inilah sebabnya mengapa perang intelektual adalah baik kerana ia suatu
tindakan untuk meningkatkan keimanan dan juga sebagai satu “perang moral”
menentang “korupsi” yang sedang menguasai bumi ini. Kewujudan ramai umat Islam
yang sedang ditindas oleh sistem ateis di seluruh dunia telah menyedarkan kita
betapa pentingnya perjuangan tersebut. Setiap kejayaan ideologi menentang
ateisme (dan juga falsafah-falsafah, ideologi-ideologi dan yang kononnya
merupakan teori saintifik seperti Darwinisme yang bersandarkan kepada
dasar-dasar ateis) juga merupakan kejayaan moral yang dapat membantu umat Islam
yang sedang ditindas di seluruh dunia.
CHECHNYA
Penindasan yang dilakukan di mata dunia
Selepas kejatuhan Kesatuan Soviet kira-kira sedekad yang lalu, zaman
kepayahan masih dirasakan oleh banyak negara yang dahulunya merupakan sebahagian
daripadanya. Kesan dari polisi perluasan kuasa Rusia di Kazakhstan,
Turkmenistan, Azerbaijan, Uzbekistan, Kyrgyztan dan Dagesten masih belum dapat
dipadamkan. Negara-negara ini, yang percaya bahawa mereka mampu membina
keamanan dan memupuk persaudaraan selepas bebas daripada penindasan rejim
Soviet, kemudiannya mendapati mereka terpaksa berkonfrontasi dengan penindasan
Rusia dalam bentuk yang agak berlainan sedikit. Sebaliknya, ada juga satu
bangsa yang masih belum bebas daripada perjuangan 400 tahun untuk mendapatkan
kemerdekaan daripada Rusia. Negara itu ialah Chechnya, yang mana keberanian dan
hasrat mereka untuk mendapatkan kemerdekaan telah tercatat di dalam sejarah.
Sejarah perjuangan kental umat Islam Chechnya menentang Rusia bermula pada
akhir abad kelapan belas berikutan dengan penawanan dan seterusnya pembunuhan
yang dilakukan terhadap Imam Mansur, seorang pejuang penentang legenda, pada
tahun 1791, di tangan pihak Rusia. Pada tahun 1816, selepas Czar (Pent: gelaran
yang diberikan kepada raja Rusia dahulu)
mengarahkan Jeneral Yermolov untuk memimpin pasukan tentera Rusia,
orang-orang Chechen yang tinggal di utara Caucasus telah dibunuh dengan begitu
kejam. Apabila pemimpin umat Islam Chechen Imam Hamzat dibunuh, Sheikh Shamil
mengambil alih teraju kepimpinan tentera Chechen, dan mula berjuang hebat untuk
mendapatkan kemerdekaan, yang seterusnya diperturunkan dari satu generasi ke
satu generasi berikutnya sehinggalah ke hari ini.
Pasukan tentera Sheikh Shamil dengan gagahnya menentang dasar perluasan
wilayah oleh pihak Rusia selama suku abad, dari 1834 sehingga 1859. Namun
demikian pada akhirnya, Rusia berjaya menawan wilayah tersebut dan terus berada
di situ sehingga hari ini. Perjuangan orang-orang Chechen untuk mendapatkan
kemerdekaan pada hari ini sebenarnya adalah sambungan dari pergerakan yang
dimulakan oleh Sheikh Shamil.
Bagaimanakah Situasi Semasa Tercetus?
Ada berbagai-bagai sebab, faktor-faktor sejarah dan ekonomi tertentu, yang
terselindung di sebalik penindasan kejam dan keganasan yang dilakukan terhadap
orang-orang Chechen oleh pihak Rusia. Chechnya sebenarnya mempunyai kepentingan
besar kepada Rusia berbanding republik-republik Caucasian yang lain. Wilayah
ini mengandungi simpanan tenaga yang sangat banyak, terutamanya minyak dan gas
asli. Semasa Perang Dingin, pihak Komunis Rusia mendapatkan segala keperluan
bahan mentahnya dengan harga yang begitu murah daripada Chechnya, dan juga
turut menggunakan negara tersebut untuk kepentingannya sendiri. Selepas
kejatuhan Kesatuan Soviet, walau bagaimanapun, deklarasi kemerdekaan yang
dituntut oleh Chechnya – sumber bahan mentah terbesar – dan juga bekas-bekas
republik Soviet yang lain telah meletakkan Rusia di dalam kebimbangan.
Di samping faktor ekonomi, polisi perluasan kuasa Rusia yang berabad-abad
lamanya menjadi faktor sejarah yang membawa kepada huru-hara yang baru-baru ini
berlaku di Asia Tengah dan Caucasus. Selepas Kesatuan Soviet tumbang, Moscow
mengalami waktu-waktu yang tidak stabil, tetapi kemudian cuba keluar dari
situasi tersebut, dan mengambil inisiatif-inisiatif jangka panjang untuk
mewujudkan semula penguasaan ke atas republik-republiknya yang dahulu. Tanda
pertama yang membuktikan apa yang sedang Rusia lakukan ke atas
republik-republik ini telah disampaikan di dalam satu ucapan oleh Presiden Boris Yeltsin pada tahun 1993.
Dalam
ucapannya, beliau mengatakan bahawa Rusia akan sekali lagi memenangi status
kuasa super dengan mendapatkan semula semua kedudukan-kedudukan yang telah
hilang.6 Dengan kata lain,
Rusia enggan menerima sebarang deklarasi kemerdekaan negara-negara tersebut,
kemenangan mereka untuk mendapatkan kebebasan, dan kebolehan mereka untuk
berdiri di atas kedua-dua kaki sendiri. Sebaliknya, Rusia melihat negara-negara
tersebut sebagai “kedudukan yang mesti dirampas kembali.”
Kesannya, wujud sesetengah komuniti umat Islam yang masih gagal mendapatkan
kebebasan dan terus berada di bawah persekutuan Rusia. Salah satu daripadanya
ialah Chechnya, yang telah menjadi sasaran utama tekanan, dan dengan sebab itu
ia berhadapan dengan pelbagai jenis kekejaman yang maha dahsyat.
Untuk memahami dengan tepat apa yang sedang berlaku di Chechnya kini, kita
perlu menumpukan perhatian terhadap beberapa perkara penting. Peperangan yang
tercetus di Chechnya bukanlah konflik yang mana kedua-dua pihak mengangkat
senjata kerana konflik yang berlaku di antara mereka sudah sampai ke tahap yang
sudah tidak boleh diselesaikan dengan jalan damai lagi, iaitu jenis perang yang
boleh dijumpai di mana-mana sahaja di dunia ini. Keadilan yang dituntut oleh
orang-orang Chechen untuk mendapatkan kemerdekaan telah diperdebatkan oleh
pelbagai pihak di peringkat antarabangsa, dan pelbagai pendapat telah diajukan.
Kesemua pendapat-pendapat tersebut boleh dipertikaikan. Walau bagaimanapun
perkara yang kesemua pihak bersetuju ialah Rusia telah melampaui batas dan
menyerang penduduk yang tidak bersalah, menukarkan peperangan yang pada mulanya
hanya melibatkan askar kepada usaha untuk menghapuskan seluruh populasi
Chechnya. Hal ini tidak dapat diterima, dan ia akan menjadi pokok perbincangan
penting di dalam bab ini.
Dalam usaha Rusia untuk memperlihatkan dirinya berada di pihak yang benar
di persada arena antarabangsa, Rusia memberitahu bahawa perang yang berlaku di
Chechnya hanyalah satu “perkara domestik”, dengan harapan ia akan menutup mata
masyarakat terhadap keganasan yang berlaku di sana. Namun, alasan itu tidak
mencukupi untuk menerangkan tentang perihal pemuda-pemuda Chechen yang dikumpul
di jalanan dan seterusnya dihantar ke pusat-pusat seksaan, mereka yang
dipenjara diikat kakinya pada kereta kebal dan seterusnya diseret, bayi-bayi
yang masih kecil ditembak dan harta penduduk dirompak. Ramai ahli sains
falsafah dan pakar-pakar yang bersetuju bahawa Rusia terlibat melakukan
genocide di wilayah tersebut dan melakukan kekejaman yang jarang dilihat
sebelum ini, kesemuanya dilakukan untuk memastikan Chechnya terus berada di
dalam genggamannya.
Sebaliknya, serangan-serangan yang dilakukan oleh sesetengah golongan
Chechen terhadap penduduk awam Rusia juga mesti dikecam dengan jelas.
Orang-orang Chechen secara asasnya berjustifikasi mahukan sebuah kehidupan yang
bebas dan mulia. Namun, tindakan-tindakan sedemikian telah menconteng arang
terhadap kehendak yang telah dijustifikasikan dan seterusnya menyulitkan lagi
usaha untuk membela tindak-tanduk orang-orang Chechen. Sebagai tambahan,
haruslah diingat bahawa menyerang orang awam yang tidak bersalah adalah secara
terang-terangan melanggar prinsip-prinsip Islam. Sepanjang hidup Nabi Muhammad
s.a.w., Baginda sentiasa membela hak-hak orang awam, walaupun ketika pergaduhan
yang dahsyat, dan mengarahkan semua umat Islam agar bersikap sederhana dan
tidak fanatik.
Inilah kehendak moral yang dituntut oleh al-Quran. Di dalam
al-Quran, Allah telah mengarahkan umat Islam agar bersikap pemaaf dan
bertoleransi dan juga untuk bersikap adil, walaupun ketika peperangan. Seorang
Muslim mesti menjadi orang pertama yang memberi makan kepada orang tawanannya
walaupun dia sendiri sedang kelaparan, selalu bersifat sederhana walaupun di tengah-tengah
peperangan, membela hak mereka yang ditindas dan tidak pernah terpesong dari
jalan kejujuran dan keadilan. Atas sebab inilah, orang-orang Chechen mesti
sentiasa ingat kepada peringatan Allah “Wahai orang-orang yang beriman.
Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sering menegakkan (kebenaran) kerana
Allah, menjadi saksi yang adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap
sesuatu kaum mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlakulah adil, kerana
adil itu lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya
Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan” (Al-Maaidah, 5), walaupun
ketika menentang penindasan Rusia, dan mesti tidak menjadikan orang awam yang
tidak bersalah dan tidak bersenjata sebagai sasaran mereka.
Harapan kami adalah untuk mencari jalan penyelesaian terhadap perbezaan di
antara orang-orang Chechen dan pentadbiran Rusia dengan berdasarkan cara yang
aman dan sederhana, seperti juga yang akan dilakukan terhadap kes-kes lain yang
berlaku di kawasan dunia Islam yang lain.
Kebimbangan Moscow Terhadap “Caucasus
Bersatu”
Chechnya, yang telah menjadi agenda dunia sejak sedekad yang lalu,
merupakan sebuah negara kecil yang berukuran kira-kira 16,000 kilometer
persegi. Di dalam Persekutuan Rusia hari ini, ada 19 republik autonomi yang
mempunyai kedudukan yang sama seperti Chechnya. Republik-republik ini membentuk
28 peratus, dalam satu perempat, daripada keseluruhan wilaayah Rusia. Moscow
masih memiliki pengaruh yang kuat ke atas republik-republik tersebut, dan
sangat berharap agar pengaruh tersebut dapat kekal selama-lamanya. Kehilangan
Chechnya akan memecahkan cengkaman kuasa Rusia terhadap republik-republik yang
lain, dan seterusnya akan menjadi contoh kepada bangsa-bangsa lain untuk
melakukan tindakan yang serupa. Jika orang-orang Chechen, yang banyaknya
seperti kumpulan askar Rusia sahaja, berpisah dari Rusia, ini akan mencetuskan
penubuhan gerakan-gerakan menuntut kemerdekaan di dalam republik-republik
autonomi yang lain.
Karekteristik paling jelas yang terdapat pada
republik-republik di dalam Persekutuan Rusia ialah cara mereka mempengaruhi di
antara satu sama lain dengan berkesan sekali, dan bagaimana sesuatu perubahan
yang berlaku di dalam sesebuah republik dapat mempengaruhi yang lain.
Di samping semua ini, masih ada satu elemen yang menjadikan Chechnya begitu
penting kepada Rusia. Ketakutan Moscow yang sebenar, seperti contoh di Bosnia
dan Kosovo, ialah penubuhan dan perjuangan membela hak-hak umat Islam yang
tinggal di dalamnya. Inilah sebab paling penting mengapa perang yang tidak
berperikemanusiaan dilancarkan oleh pentadbiran Rusia terhadap Chechnya, yang
mana mereka telah berusaha selama bertahun-tahun untuk menghapuskan identiti
agama orang-orang Chechen, dan dengan itu mengenakan penindasan kejam ke atas mereka,
memusnahkan masjid-masjid, mengharamkan ibadat kepada Allah, dan melarang
pendidikan yang bersifat keagamaan.
Orang-orang Chechen dikenali dengan kesetiaan mereka terhadap agama,
keazaman mereka berjuang untuk hidup dengan berlandaskan agama, dan identiti
keislaman mereka yang amat kuat memberi kesan kepada negara-negara Islam yang
lain di Caucasus. Idea “Cacasus Bersatu” yang telah dicadangkan oleh Imam
Mansur pada tahun 1780-an yang bertujuan untuk menyatukan seluruh Caucasus,
benar-benar telah memberi amaran kepada Rusia. Ini kerana ciri utama penubuhan
kesatuan tersebut ber sifat Islamik, dan ia memberikan ancaman getir terhadap
segala kepentingan Rusia.
Ketakutan-ketakutan ini telah menimbulkan keinginan Rusia untuk melihat
“Chechnya tanpa Chechen”. Berdasarkan kepada polisi semasanya, Rusia mahu
menghapuskan orang-orang Chechen sehingga ke akar umbi, menghalang sebarang
penubuhan kesatuan Islam, dan mahu mengambil semula bekas-bekas tanah jajahan
yang hilang ke pangkuan dominasinya semula. Sedangkan, walaupun “Caucasus
Bersatu” ditubuhkan, ia tidak perlu dianggap sebagai satu perkembangan
anti-Rusia. Jika Rusia menjalinkan hubungan baik dengan umat Islam Caucasus,
jadi tiada sebab bagi mereka, sama ada merdeka atau tidak, untuk menunjukkan
sikap menentang terhadap Moscow.
Perjuangan Berterusan Orang-orang Chechen
yang Tidak Bersenjata
Terdapat banyak contoh di dalam polisi-polisi Rusia yang lebih cenderung
kepada keganasan berbanding keamanan. Rusia sudah menjalankan pelan-pelan
sulitnya di Chechnya, terutama sekali pada permulaan 1990-an. Rusia berpendapat
bahawa mereka tidak boleh menghapuskan orang-orang Chechen yang kesatuan mereka
tidak mudah untuk dipecahkan, dengan menggunakan kuasa ketenteraan semata-mata.
Jadi Rusia cuba melemahkan Chechnya dari dalam dan mencuba berbagai-bagai cara
untuk melakukannya. Rusia memulakan langkah pertamanya dengan memusnahkan
perpaduan mereka dan mencetuskan kekacauan di Chechnya dengan masuk campur di
dalam pilihan raya, membeli ahli-ahli politik, melakukan penculikan dan
tindakan-tindakan terorisme, menggunakan paderi-paderi pro-Rusia dan seterusnya
mencetuskan perbezaan-perbezaan agama, termasuklah mengenakan tekanan ekonomi
dan politik. Namun, segala usaha tersebut tidak mencapai apa yang diharapkan.
Pendudukan Rusia ke atas Chechnya pada 1991 telah ditamatkan oleh Dzhokar
Dudayev. Kemudian satu kekacauan serius pada bulan November 1994 bertukar
menjadi sebuah peperangan pada 11 Disember tahun yang sama. Lebih 100,000
orang-orang Chechen hilang tempat tinggal, dan beratus-ratus ribu yang lain
terpaksa menjadi pelarian. Penggunaan senjata kimia yang diharamkan telah
membawa kepada genocide. Selain itu, oleh kerana Rusia sudah memberitahu
bahawa Chechnya hanyalah satu “masalah dalaman”, tiada sebarang reaksi serius
dari dunia luar. Tiada bantuan yang dihulurkan kepada kepada orang-orang
Chechen, melainkan beberapa negara-negara Eropah.
Peperangan tersebut berakhir pada Ogos 1996 apabila Rusia mengakui
kekalahannya. Kejayaan orang-orang Chechen ke atas Rusia telah memberi kesan
mendalam kepada republik-republik yang lain di Caucasus. Pada tahun 1998,
penduduk di utara Cacasus telah berhimpun dalam “Konvensyen Penduduk Cacasus
Utara” di Grozny, ibu negara Chechnya. Kesemua negara-negara peserta bersetuju
dengan posisi masing-masing untuk mengelakkan dari tercetusnya sebarang konflik
yang mampu memecah-belahkan penduduk di utara Caucasus, dan saling memberi
perlindungan di dalam serangan yang dilancarkan oleh Rusia. Kesatuan ini
memberi mimpi ngeri kepada Rusia. Apa yang ditakuti selama ini telah menjadi
kenyataan. Jika Rusia membenarkan ia berlaku, sebuah kesatuan Islam yang
ditakuti akan muncul. Inilah sebabnya mengapa Rusia melakukan operasi keduanya
untuk menentang Chechnya. Kali ini, cara yang lebih kejam dilakukan, dan
siksaan yang tidak berperikemanusiaan dilakukan ke atas orang-orang yang tidak
bersenjata di mata dunia. Namun atas sebab yang sama, kebuasan yang berlaku
hanya dianggap sebagai “hubungan dalaman” Rusia.
Peperangan kedua sebenar yang berlaku di antara orang-orang Chechen dan
Rusia bermula apabila Rusia mengepung dan mengebom beberapa perkampungan di
Dagestan pada awal 1999. Lebih kurang 1,500 penduduk di perkampungan tersebut
meminta bantuan daripada Chechnya, yang mana mereka menganggapnya sebagai
pemimpin. Shamil Basayev, yang mula mendapat perhatian atas kejayaannya di
dalam peperangan, telah memberikan bantuan kepada penduduk Dagestan pada musim
panas 1999. Hanya dua buah kampung sahaja yang telah diserang oleh Rusia
berjaya diselamatkan. Penyembelihan dahsyat telah berlaku di kampung-kampung
tersebut, dan penduduk yang tidak bersalah telah dibunuh kejam. Peperangan yang
berlaku di antara Rusia dan Chechnya, yang masih berlaku pada hari ini, telah
tercetus lagi menerusi insiden ini.
Kuasa Rusia menceroboh Chechnya pada tanggal 2 Oktober 1999 dan telah
melakukan siri pembunuhan yang sangat kejam kepada sesiapa sahaja yang mereka
temui, tanpa mengira wanita, kanak-kanak ataupun orang tua. Mereka mula
menyerang penduduk awam. Senjata-senjata kimia, peluru berpandu scud dan napalm
(Pent: iaitu sejenis bahan petrol seperti agar-agar yang digunakan untuk
membuat bom) telah digunakan di dalam serangan-serangan tersebut. Manakala
hospital-hospital, wad-wad bersalin, kawasan membeli-belah dan kem-kem tahanan
dijadikan sebagai sasaran serangan.
Salah satu daripada serangan-serangan tidak berperikemanusiaan Rusia
terhadap penduduk awam ialah dengan meracun Sungai Argun yang merupakan sumber
air kepada beberapa buah kampung di Chechen. Ramai wanita dan juga kanak-kanak
yang minum air dari sungai tersebut mati, manakala beratus-ratus yang lain
menderita sakit dalam tempoh yang panjang. Chechnya kehilangan tiga perempat
populasinya dalam masa dua tahun sahaja. Sekarang ini pun, orang-orang Chechen
masih cuba untuk terus hidup di dalam negara-negara jiran dalam keadaan yang
amat menyedihkan.
Pembunuhan beramai-ramai orang-orang Chechen oleh pihak Rusia, yang mana
masih kekal di dalam ruang lingkup mentaliti komunis lama, menyerupai tindakan
Firaun yang dilakukan berabad-abad yang lampau. Pada zaman tersebut, Firaun
juga turut menyerang golongan yang lemah dan yang tidak bersenjata (dalam kes
ini, mereka ialah kaum Bani Israel), dan dengan kejam membunuh mereka semua.
Allah telah menceritakan tentang kekejaman Firaun di dalam ayat-ayat yang
berikut:
Dan (ingatlah) ketika Musa berkata kepada kaumnya: “Ingatlah nikmat Allah
ke atas kamu sewaktu Dia menyelamatkan kamu dari (Firaun dan) para pengikutnya,
mereka menyiksa kamu dengan siksa yang pedih, mereka menyembelih anak-anak
lelakimu, membiarkan hidup anak-anak perempuanmu, dan pada yang demikian
itu ada ujian yang besar dari Tuhanmu. Dan (ingatlah juga) sewaktu Tuhanmu
memberitahu: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambahkan
(nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmatku), maka sesungguhnya
azab-Ku amat pedih”. (Ibrahim, 6-7)
Sesungguhnya Firaun telah melakukan sewenang-wenangnya di muka bumi dan
menjadikan penduduknya berpecah-belah, dengan menindas segolongan daripada
mereka, menyembelih anak-anak lelaki mereka dan membiarkan anak-anak perempuan
hidup. Sesungghnya Firaun termasuk dari kalangan orang-orang yang melakukan
kerosakan. (Al-Qashash, 4)
Mentaliti yang membenarkan berlakunya pembunuhan kanak-kanak, membelah
perut wanita-wanita mengandung, memusnahkan rumah-rumah penduduk dengan
menggunakan kereta kebal, dan berbagai-bagai lagi kedahsyatan, telah lari jauh
dari sebarang sensitiviti moral, perasaan perikamunusiaan, belas kasihan, cinta
atau simpati. Ramai di kalangan mereka yang tidak mengetahui sebab-musabab
kepada kekejaman yang dilakukan, tetapi oleh kerana ada sifat jahat yang dibawa
oleh ateisme, mereka dengan mudah melakukan pelbagai jenis tindakan syaitan.
Apa yang diharapkan dari Rusia ialah mereka mesti meninggalkan mentaliti hitam
tersebut, yang merupakan saki-baki dari Kesatuan Soviet, yang memandu mereka
kepada penggubalan polisi-polisi ke atas Chechen, kepada suatu perubahan yang
membawa kepada penggubalan polisi yang lebih bersifat sederhana yang seterusnya
akan membawa keamanan dan keselamatan, baik kepada Rusia mahupun orang-orang
Chechen.
Situasi yang Dihadapi oleh Pelarian Chechen
Sebilangan besar organisasi hak asasi manusia yang menjalankan kajian ke
atas pelarian Chechen melaporkan bahawa hak-hak asasi mereka telah dilanggar
dalam satu skala yang cukup besar. Kira-kira 250,000 orang-orang Chechen yang
lari akibat peperangan kini berada di Ingushetia, dan bakinya boleh dijumpai di
kawasan-kawasan jiran. Orang-orang Chechen sedang berhadapan dengan kebuluran,
kehausan dan penyakit-penyakit berjangkit. Wanita dan kanak-kanak, orang muda
dan tua yang terpaksa bermigrasi, kini sedang bergelut untuk terus hidup dalam
keadaan yang sangat sejuk dan hujan, dua atau tiga keluarga berada di dalam
gerabak keretapi lama yang ditinggalkan, ataupun dalam bangsal-bangsal kuda di
kampung-kampung tempat mereka berlindung.
Sebagai contoh, orang-orang Chechen di kem pelarian Znamenskoye di utara
Chechnya kini tidak dapat menghantar anak-anak mereka ke sekolah kerana tidak
memiliki baju panas. Hampir separuh di antara mereka yang mendapatkan
perlindungan di situ telah jatuh sakit disebabkan oleh keadaan yang sangat
menyedihkan dan kesejukan yang amat sangat.7 Penyakit-penyakit seperti tuberkulosis (batuk kering) dan hepatitis sedang
merebak di kem-kem pelarian Chechen, yang tidak memiliki apa-apa yang panas
untuk dimakan selama berminggu-minggu pada sesuatu masa dan badan mereka pula
tidak mampu untuk berhadapan dengan situasi tersebut. Angka kematian sedang
meningkat.8
Mungkin perkara yang paling mengejutkan ialah majoriti bangsa Barat, yang
mendakwa mereka berdiri di barisan hadapan untuk melindungi hak-hak asasi
manusia, tidak berusaha untuk menolong para pelarian tersebut. Bahagian
signifikan pandangan-pandangan masyarakat awam dunia ialah mereka tidak
betul-betul tahu tentang penderitaan yang sedang orang-orang Chechen alami dan
kadang-kala mengabaikan kekejaman yang dikenakan ke atas beratus-ribu
orang-orang Chechen yang lari dari kekejaman Rusia. Bantuan dari negara-negara
lain disekat, dan mereka yang sedang kelaparan, kehausan dan kesejukan yang
mencengkam amat sukar untuk bertemu walau dengan kerak roti sekalipun.
Kesedihan yang dialami oleh pelarian-pelarian tersebut mesti dipandang sebagai
satu perkara yang memerlukan tindakan pantas.
Bagaimana Jalan Penyelesaiannya Dapat
Diperoleh?
Jalan penyelesaian terletak di atas bahu Rusia dan juga para pejuang
Chechen. Kedamaian yang dicari mesti berlandaskan pendekatan cintakan keamanan
dan bersikap sederhana seperti yang dituntut oleh Allah. Moscow mesti
mengelakkan diri dari terus beranggapan bahawa kewujudan dan aspirasi nasional
umat Islam Caucasus sebagai satu ancaman, dan mereka mesti meredakan konflik
dan tekanan ke paras yang minimum dengan mengambil konsep bersederhana dan
polisi yang aman. Seperti yang telah kita lihat, keganasan Rusia di Chechnya
tidak dapat diterima sama sekali. Walau bagaimanapun di sebaliknya, pejuang
Chechen yang terlibat dalam serangan ke
atas penduduk awam Rusia turut mengambil jalan yang salah. Kedua-dua pihak
mesti mengelakkan diri dari terus melakukan pertumpahan darah, dan seterusnya
berusaha untuk membina kedamaian.
Adalah menjadi satu kewajipan kepada seluruh umat Islam sedunia untuk
menghulurkan bantuan kepada orang-orang Chechen yang sedang menderita ditindas.
Cukup jelas bahawa tiada seseorang pun yang benar-benar takutkan Allah dan
memiliki konsep keadilan yang digariskan oleh-Nya di dalam al-Quran untuk terus
berdiri bodoh melihat kekejaman yang dilakukan terhadap mereka yang tidak
bersalah. Seorang mukmin sejati selalu membantu orang-orang miskin, mereka yang
memerlukan, mereka yang diusir dari rumah, dan akan bersedia berkorban apa
sahaja untuk mereka. Sikap sanggup berkorban dan toleransi umat Islam ketika
zaman Nabi s.a.w. yang mana mereka telah diusir dan terpaksa meninggalkan
kampung halaman mereka telah dicatatkan di dalam al-Quran:
(Juga) bagi para fakir yang berhijrah, yang diusir dari kampung halaman dan
dari harta benda mereka (kerana) mencari kurnia Allah dan keredaan-Nya, dan
mereka menolong Allah dan Rasul-Nya. Mereka itulah orang-orang yang benar.
Dan orang-orang yang telah mendiami kota Madinah dan telah beriman
(golongan Ansar) sebelum (ketibaan) mereka (golongan Muhajirin), mereka
mencintai orang-orang yang berhijrah kepada mereka. Dan mereka tidak mempunyai
keinginan dalam hati terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka; dan, mereka
mengutamakan (golongan Muhajirin), atas diri mereka sendiri. Sekalipun mereka
memerlukan (apa yang mereka berikan itu). Dan sesiapa yang dipelihara dari
kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang yang berjaya. (Al-Hasyr, 8-9)
Secara lumrahnya, penyebaran nilai-nilai moral yang agung ini hanya dapat
berlaku dengan penyebaran agama. Sebab itulah, apa yang perlu dijadikan proriti
utama oleh mereka yang memiliki kesedaran ialah mencari jalan terbaik untuk
menyebarkan moral-moral al-Quran dan juga mengamalkan isi-isi kandungannya.
Allah memberi janji yang baik kepada sesiapa yang menolong agama-Nya:
(Iaitu) orang-orang yang telah diusir dari kampung halaman mereka tanpa
alasan yang benar, kecuali hanya kerana mereka berkata: “Tuhan kami hanyalah
Allah”. Dan sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan
sebahagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani,
gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di
dalamnya banyak disebut nama-nama Allah. Sesungguhnya Allah pasti menolong
orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Gagah lagi Maha
Perkasa. (Al-Hajj, 40)
No comments:
Post a Comment