About Me

My photo
saya guru di maahad al-sabirin,ayer lanas, kelantan memberi kuliah/ceramah/tazkirah/khutbah / bengkel dsb secara percuma berminat hubungi saya di 01113091996 atau fauziamirgus@gmail.com

Followers

Wednesday, October 9, 2013

Sejarah perang ramadhan 1973 - Israel vs Mesir dan Syria

Sejarah perang ramadhan 1973 - Israel vs Mesir dan Syria

Antara kepintaran tentera dan kesombongan ahli politik. Perang Oktober 1973 atau juga dikenali sebagai Perang Ramadhan bermula pada hari ini, 6 Oktober, 40 tahun yang lalu.

Ia dikenali oleh Mesir dan Syria sebagai operasi Badar, sempena perang Badar yang berlaku dalam bulan Ramadhan. Di Israel ia dikenali sebagai Yom Kippur War kerana berlaku pada hari perayaan Yom Kippur. Ia bermula serentak di dua perbatasan apabila tentera Mesir dan Syria membuat serangan mengejut pada jam 2 petang 6 Oktober keatas Israel untuk mengambil semula Semenanjung Sinai dan Bukit Golan yang dirampas dalam perang 1967.

Minggu pertama peperangan dikuasai oleh tentera Mesir tetapi senario berubah pada minggu kedua hingga berlaku gencatan senjata. Diperbatasan Syria pula, kemenangan tentera Syria hanya bertahan sehari sebelum dipatahkan semula oleh Israel.

Permulaan perang menyaksikan pelbagai kepintaran strategi oleh tentera Mesir dan mengejutkan Israel sebelum kemenangan sementara itu dilenyapkan oleh kebodohan tindakan pemimpin politik, samada di Mesir mahupun di Syria. Antara yang utama untuk disebutkan ialah :

1. Peranan `double agent’ (perisik dua muka) Asyraf Marwan. Mossad menyangka bahawa Asyraf Marwan adalah perisik mereka yang amat berharga kerana kedudukanya yang rapat dengan Anwar Sadat.

Tidak mereka sangka bahawa Asyraf adalah perisik Mesir dan maklumat yang disalurkan kepada Israel adalah yang Mesir kehendaki sahaja. Pada 5 Oktober 1973, sehari sebelum perang meletus, Asyaf `membocorkan’ maklumat kepada Israel bahawa Mesir dan Syria akan melancarkan perang pada jam 6 petang, 6 Oktober. Sedangkan Mesir mula melancarkan serangan jam 2 petang, dikala Israel belum bersedia sepenuhnya. Kemampuan tentera Mesir menyusupkan seorang agen ke dalam Mossad yang dikenali sebagai agensi perisikan yang disegani didunia amat memalukan Israel.

2. Strategi perang yang mudah, tidak terlalu `ambitious’ tetapi realistik dan tidak disangka. Selepas tentera udara Mesir dilumpuhkan dalam perang 1967, Israel beranggapan Mesir tidak mungkin bangkit menentang kembali melainkan setelah tentera udaranya dibina semula. Paling awal dijangka pada 1975. Israel terlalu angkuh selepas kejayaan Perang 1967.

Mengentahui keadaan ini, Mesir tidak merancang menggunakan kekuatan serangan udara sebagai senjata utama, tetapi mereka membina kekuatan pertahanan udara menggunakan gabungan sistem peluru berpandu Soviet SA-6 dan SA-7 yang terbaru , misil anti-pesawat mudah-alih SAM-7 serta meriam anti-pesawat.

Ia digambarkan oleh jeneral udara Israel sebagai sistem pertahanan udara yang terbaik di dunia selepas Soviet Union. Dengan sistem ini mereka membina `air defence umbrella’ :- satu kubah pertahanan udara yang tidak boleh dimasuki oleh jet-jet Israel.

Tentera Mesir hanya akan mara dalam linkungan kubah udara ini sahaja dan menggunakannya sebagai `leverage’ untuk merundingkan gencatan senjata dan pengunduran Israel.

Dalam percubaan Israel untuk bertindak balas selepas diserang, 35 jet Israel ditembak jatuh dalam tempoh 24 jam pertama. Masuk hari ke 2, Israel kehilangan 1/3 dari 300 jet pejuangnya lalu menghentikan serangan udara.

3. Menipu kesediaan tentera Israel (Deception). Pos kawalan tentera Israel di tebing timur terusan Suez memerhati pergerakan tentera Mesir 24 jam sehari.

Sebarang pergerakan besar tentera Mesir akan menimbulkan syak-wasangka. Berbulan-bulan sebelum perang, tentera Mesir mengadakan latihan demi latihan disepanjang Terusan Suez termasuk latihan menyeberang. Setelah tentera mengadakan latihan pada waktu siang, mereka pulang ke berek pada waktu malam.

Begitulah mereka ulangi sehingga pergerakkan tentera Mesir telah menjadi permandangan biasa kepada tentera Israel. Pada masa yang sama tentera tambahan dibawa pada waktu malam menaiki keretapi.

Pada hari serangan, tentera Mesir dilihat bermandi-manda di Terusan Suez seperti biasa. Akhirnya pemerhati tentera Israel tidak menyangka yang disangkakan latihan pada 6 Oktober adalah serangan yang sebenar.

4. Memecah Benteng Bar Lev (Bar Lev Line) Bar Lev Line oleh Israel dibina di sepanjang 160km tebing timur Terusan Suez selepas menawan Sinai pada 1967. Sinai akan menjadi zon penampan (buffer zone) antara Mesir dengan Israel sementara Israel mengaut hasil bumi Sinai.

Ia terdiri dari benteng pasir dan konkrit setinggi 60-80 kaki dengan kecerunan 45-65 darjah menjadikannya mustahil untuk diseberangi oleh mana-mana kereta kebal. Sebarang percubaan untuk membina jambatan merentasi terusan dan memecahkan benteng akan mengambil masa sekurang-kurangnya 24 hingga 48 jam, cukup untuk Israel menyerang balas.

Apabila perang bermula, benteng Bar Leb dihujani dengan bedilan meriam berterusan. Ini memberi perlindungan kepada barisan hadapan komando Mesir yang melintasi terusan dengan boat getah (dingy). Dalam masa sejam pertama 14,000 tentera Mesir telah menyeberang terusan dan memanjat benteng.

Jambatan terapung (pontoon bridges) dibina untuk diseberangi kereta kebal dan peralatan perang. Tetapi bagaimana untuk melepasi benteng? Pada 1971, seorang pegawai muda tentera, Baki Zaki Yousef, memberi idea untuk menembak runtuh benteng pasir Bar Lev menggunakan pam bertekanan tinggi (high presurre pump) denga bekalan air dari terusan.

Idea diambil dari pembinaan Empangan Aswan yang sedang berjalan. Ratusan pam dibeli dari Britain dan Jerman sebelum 1973 kononnya untuk kegunaan anggota Bomba. Kombinasi 5 pam boleh memecahkan benteng dalam masa 2 jam sahaja. Dalam masa 24 jam perang bermula, 81 lokasi benteng telah dipecahkan dan 90,000 tentera bersama 850 kereta kebal Mesir telah menyeberangi Terusan Suez.

5. Memusnahkan ketumbukan Kereta Kebal Israel. Kekuatan kedua Israel selepas angkatan udaranya adalah ketumbukan kereta kebal. Dengan sikap yang terlalu yakin selepas perang 1967, Israel hanya menempatkan 40 kereta kebal di barisan hadapan terusan Suez. Namun ia disokong oleh pelan pertahanan Sinai, Dovecote, yang mempunyai 300 kereta kebal, 70 meriam dan 1800 tentera. Tetapi pelan ini adalah berdasarkan jangkamasa mobilasi 48 jam. Serangan mengejut Mesir dan kepantasan pergerakan yang diluar jangkaan telah memeranjatkan Israel.

Apabila pelan Dovecote diaktifkan dan pasukan sokongan ini tiba di Terusan Suez, mereka disambut oleh tentera Mesir yang telah siap berkubu dan unit-unit anti-kereta kebal yang sedia mencari mangsa. Misil anti-kereta kebal mudah-alih 9K11 Malyutka (NATO codename Sagger) digunakan dengan jayanya oleh tentera Mesir. Dengan senjata ini, hanya seorang tentera pejalan kaki diperlukan untuk memusnahkan kereta kebal Israel.

Dalam masa 36 jam, 1/3 dari 300 kereta kebal Israel dimusnahkan. Unit kereta kebal tentera simpanan Israel tiba pada 8 Oktober untuk membantu. Tanpa sempat mengatur kedudukan, mereka terus memasuki medan perang. Sekali lagi mereka memasuki perangkap tentera Mesir yang sedia menanti. Serangan balas Israel dihentikan dan mereka berundur.

Malangnya kejayaan tentera Mesir tidak bertahan lama apabila pemimpin politik mula memberi arahan perang tanpa mengendahkan pandangan pimpinan tentera. Ia bermula apabila Syria mulai dikalahkan pada hari kedua perang. Israel tahu mereka tidak mampu menangani 2 medan pertempuran serentak. Israel menumpukan kekuatan ke Bukit Golan kerana ia lebih hampir kepada penduduk Israel. Di Sinai mereka mula bertahan.

Di penghujung hari pertama serangan menampakkan Syria menguasai semula sebahagian besar selatan Bukit Golan. Apabila malam tiba, mereka diarahkan untuk menghentikan serangan dan menyambung esok. Sedangkan pada masa itu medan terbuka luas, barisan depan Israel kucar-kacir dan laluan ke Wadi Jordan tiada pertahanan.

Namun tentera Syria dikawal secara kuku besi oleh Presiden Hafiz Al Assad. Tiada siapa berani membuat menukar rancangan atau keputusan melainkan arahan dari Assad. Ruang masa ini diambil oleh Israel untuk mengatur tenteranya semula dan tentera simpanan mulai tiba.

Keesokkan harinya Israel telah bersedia untuk menerima serangan Syria. Assad mengeluarkan arahan untuk tentera Syria menyerang mulai jam 8 pagi. Jeneral tentera Syria meminta agar serangan ditangguhkan kerana tentera Israel telah bersedia tetapi tidak diendahkan.

Apabila serangan dimulakan pada 7 Oktober tentera Syria menerima tentangan yang sengit dari Israel dan akhirnya terpaksa berundur. Menjelang 10 Oktober, tentera Syria bukan sahaja berundur ke garisan sebelum perang bermula, tetapi tentera Israel memasuki Syria sehingga 20 km dari Damsyik.

Kesilapan Assad adalah tidak mengambil peluang untuk mara ketika musuh tidak bersedia dan membuat keputusan untuk menyerang ketika musuh siap menunggu walaupun cuba dibantah oleh jeneral tentera Syria. Apabila Assad mula terasa tertekan, beliau menghubungi Presiden Anwar Sadat untuk terus menyerang Israel agar sebahagian kekuatan Israel akan mula beralih dari Syria ke Mesir.

Di kala itu tentera Mesir telah mengusai medan dan mereka berkubu dalam lingkungan kubah pertahanan udara seperti yang dirancang. Terdesak dengan rayuan Assad, Anwar Sadat mengarahkan 2 division kereta kebal Mesir yang mengawal barisan belakang di tebing barat Terusan Suez untuk menyeberangi terusan dan terus mara melangkaui linkungan pertahanan udara.

Arahan ini dibantah oleh Ketua Turus Tentera Mesir General Saad As Syazli. Bantahan tersebut tidak diendahkan dan Sadat tetap berkeras. Arahan Sadat tersebut ternyata menjadi persimpangan nasib tentera Mesir.

Ketumbukan kereta kebal Mesir yang keluar dari perlindungan pertahanan udara memang dinantikan oleh kereta kebal, meriam dan unit anti-kereta kebal Israel yang dilengkapi dengan `TOW missiles’ buatan Amerika serta jet pejuang Israel yang tidak lagi diancam oleh sistem pertahan udara Mesir.

Jam 6 pagi, 14 Oktober bermulalah pertempuran kereta kebal yang terbesar dalam sejarah selepas Perang Dunia Kedua. 2000 kereta kebal bertempur secara terbuka disepanjang 160 km. Menjelang malam Mesir kehilangan 264 kereta kebal manakala Israel tidak sampai 20 buah.

Pada masa yang sama, tentera Israel diketuai oleh General Ariel Sharom mengambil peluang untuk menembusi ke belakang barisan pertahan Mesir dan menyeberang ke tebing barat Terusan Suez. Matlamatnya adalah memusnahkan sistem pertahanan udara Mesir seterusnya membuka laluan kepada serangan jet pejuang Israel.

Mereka berjaya membolos pertahanan Mesir melalui ruang antara Ketumbukan ke 2 tentera Mesir di utara Suez dan Ketumbukan ke 3 di selatan. Mereka menghadapi tentangan yang minima kerana tulang belakang pertahanan Mesir telah dihantar oleh Sadat ke garisan hadapan. Sekali lagi permintaan General Syazli untuk mengundurkan sebahagian tentera membantu barisan belakang dibantah oleh Sadat bahkan General Syazli sendiri akhirnya senyap-senyap dilucutkan jawatan.

Tanpa pertahanan yang kuat, sistem udara Mesir diserang dengan mudah, memecahkan kubah yang melindungi tentera Mesir. Mesir dan Israel mula bersetuju dengan gencatan senjata yang akhirnya diisytiharkan pada 22 October.

Tapi melihat peluang dihadapan mata, Israel meneruskan kemaraan. Menjelang 23 Oktober, tentera Israel berjaya mengepung Ketumbukan ke 3 tentera Mesir dari belakang. 20,000 tentera Mesir dikepung.

Setelah beberapa hari tanpa makanan, tanpa peluru, tanpa bekalan minyak dan ramai yang cedera tidak diubati, sebahagian tentera Mesir mula menyerah kepada Israel. Dalam usaha untuk menyelamatkan Mesir, Soviet Union mengugut untuk menghantar tenteranya jika tentera pengaman tidak dihantar ke Mesir.

Akhirnya bersama tekanan antarabangsa, Israel akur dengan gencatan senjata dan Perang Oktober 1973 berakhir pada 25 Oktober.

Arahan Presiden Assad yang angkuh dengan kemenangan sehari dan arahan Presiden Sadat yang mulai tamak dengan kejayaan sementara, walaupun dinasihati dan dibantah oleh pimpinan tentera, terbukti menjadi persimpangan yang mengubah senario perang menyebelahi Israel.

Selepas perang, General Saad al Syazli dilantik sebagai duta Mesir ke Britain dan Portugal, tetapi apabila beliau membantah perjanjian Camp David, beliau sekali lagi dilucutkan jawatan dan hidup dalam buangan di Algeria.

Bagaimanakah mungkin Anwar Sadat berdabik dada dengan kemenangan Perang Oktober seolah ia milik beliau sedangkan akitek kemenangan tersebut dipecat dengan hina bahkan kerana tindakan Sadatlah yang mengubah kemenangan tentera Mesir kepada kekalahan demi kekalahan dalam hari-hari seterusnya.

Sebenarnya perkara yang sama juga berlaku di pihak Israel. Sebaik saja Israel mendapat maklumat Mesir dan Syria akan menyerang, General Moshe Dayan meminta kebenaran untuk melancarkan serangan udara mengejut (pre-emptive strike) sebelum perang bermula.

Tapi permintaan itu ditolak oleh Perdana Menteri Israel Golda Meyer atas alasan Israel akan dilihat sebagai yang memulakan perang seperti 1967.

Senario perang mungkin berubah jika Israel yang memulakan serangan udara atau mungkin saja tidak kerana pertahan udara Mesir telah siap menunggu.

ditulis pada 6 Oktober 2013 oleh Ar. Syed Mohd Radhi Syed Sakkaf Pengerusi J/k Pembelaan Ummah Pertubuhan IKRAM Negeri Selangor. disebar oleh- remajacintadakwah

Berikut pula adalah tulisan Tulisan : Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor

Hari ini genaplah ulang tahun Perang Ramadhan 1393H (Perang Oktober 1973) yang ke 40. Peperangan yang bermula pada 6 hingga 24 Oktober ini mempunyai implikasi yang sangat besar. Perang yang juga dikenali sebagai perang Ramadhan kerana bermula pada 10 Ramadhan dan Perang Yom Kippur kerana jatuh pada hari kebesaran orang Yahudi ini telah merubah lanskap politik timur tengah seperti hari ini.

Peperangan ini adalah sebahagian dari usaha Mesir dan Syria untuk merebut kembali wilayah mereka yang dijajah oleh Israel dalam Perang enam hari pada tahun 1967 iaitu Semenanjung Sinai dan Tanah Tinggi Golan. Perang 6 hari juga menyebabkan Jalur Gaza, Baitul Maqdis timur dan Tebing Barat di kuasai oleh Israel sepenuhnya. Mengambil peluang dari Hari kebesaran orang Yahudi iaitu Yom Kippur, di mana sebahagian besar tentera Israel sedang bercuti, Mesir telah mengatur serangan mengejut. Keupayaan tentera Mesir untuk menembusi garisan Barlev yang dianggap kebal oleh pertahanan Israel benar-benar menjadi kejutan.

Dalam masa yang sama tentera Syria megambil semula sebahagian dari Tanah tinggi Golan yang dikuasai Israel. Kejayaan tentera Mesir dan Syria tidak kekal lama kerana mereka terpaksa berundur ekoran serangan balas oleh Israel. Bahkan ketumbukan tentera ke tiga Mesir terkepung sepenuhnya dan bakal menghadapi kemusnahan. Israel juga mengalami kemusnahan yang besar dengan hampir 3,000 tenteranya terbunuh dan 9,000 mengalami kecederaan. Buat pertama kalinya dalam sejarah Israel menerima hakikat bahawa ia sedang menghadapi satu peperangan yang sebenar, sedangkan konflik yang berlaku dengan negara-negara Arab sebelumnya hanyalah sebuah pertempuran. Di samping itu hampir 500 kereta kebal dan 200 pesawat udara tentera Israel berjaya dimusnahkan oleh tentera Mesir dan Syria. Mesir dan Syria menerima kemusnahan yang jauh lebih besar, namun kejayaan pada peringkat awal peperangan memberi satu suntikan kepada seluruh dunia Arab dan negara Islam terhadap kemampuan berhadapan dengan rejim Zionis di medan peperangan.

Amerika Syarikat telah bersetuju sepenuhnya dalam Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu supaya resolusi 338 dilaksanakan iaitu gencatan senjata antara kedua pihak. Ini adalah suatu yang jarang berlaku kerana Amerika telah terbukti sepanjang konflik timur tengah tidak akan memihak kepada keputusan Majlis Keselamatan atau Persidangan Agung PBB jika ia dilihat merugikan Israel. Bahkan acapkali AS akan menggunakan kuasa vetonya untuk membatalkan mana-mana resolusi yang diputuskan jika dianggap tidak memenuhi kepentingan strategik Israel. Dalam Perang Oktober 1973, AS mengambil pendirian yang sebaliknya. Ini adalah berdasarkan kepada congakan bahawa Israel mungkin mengalami kekalahan dan terpaksa membuat beberapa konsesi yang menjejas kelangsungan negara zionis tersebut.

Gencatan senjata ini bagaimanapun dicabuli oleh Israel yang terus mara sehingga ke Terusan Suez. Ini memaksa Majlis Keselamatan bersidang sehari selepas Resolusi 338 diluluskan. Resolusi 339 diluluskan untuk menguatkuasakan Resolusi 338. Motif sebenar Amerika terbongkar apabila pada 18 Oktober Presiden Nixon meluluskan peruntukan senjata tambahan kepada Israel disamping bantuan kewangan sebanyak USD 2.2 bilion. Keadaan ini telah menyebabkan Arab Saudi melakukan reaksi balas dengan mengurangkan pengeluaran petroluem sebanyak 5% sebulan kepada AS. Embargo ini kemudiannya di lanjutkan ke atas Netherland dan negara-negara lain mencetuskan krisis tenaga pada tahun 1973 yang menyaksikan ekonomi Amerika terjejas teruk. Ini adalah satu contoh bahawa negara-negara Arab mampu untuk menggunakan kuasa petrodollar untuk mencabar hegemoni politik AS di timur tengah.

Dalam masa yang sama AS telah menggunakan situasi perang Oktober untuk menghapuskan ancaman Mesir ke atas Israel. Oleh kerana objektif Mesir ialah untuk mendapatkan semula Semenanjung Sinai yang dikuasai oleh Israel, AS telah menjadikan ia sebagai umpan supaya Mesir bersetuju untuk berdamai dengan Israel.

Presiden Sadat telah menyatakan persetujuannya untuk datang ke Baitul Maqdis dan mencari jalan perdamaian. Kehadiran Presiden Sadat ke Baitul Maqdis yang dikuasai Israel adalah satu isyarat pengiktirafan ke atas negara haram Israel. Perdana Menteri Israel, Menachem Begin telah mengambil peluang ini untuk memalukan Sadat dengan menyebut dalam ucapannya mengalu-alukan kedatangan Sadat ke Baitul Maqdis, ibu negara Israel ’yang abadi’. Ucapan ini adalah merupakan satu tamparan kepada perjuangan pembebasan Masjid al-Aqsa dan bumi Palestin. Ia adalah sesuatu yang mencalar maruah dunia Islam seluruhnya.

Hasil dari rundingan diplomatik antara Mesir dan Israel yang di’broker’ oleh AS akhirnya membuahkan Perjanjian Camp David pada tahun 1978. Perjanjian ini telah mengeluarkan Mesir dari persamaan (equation) yang menentukan hala tuju konflik di Timur Tengah khususnya yang berkaitan dengan pembebasan Bumi Palestin. Sehingga hari ini Mesir adalah terikat dengan perjanjian untuk tidak menjejaskan keselamatan Israel. Tindakan Mesir pada hari ini yang menutup sempadan di Rafah dan tidak membenarkan bantuan menyeberang ke Gaza yang dikepung Israel, bahkan menghalang rakyat Gaza masuk ke Mesir untuk mendapat rawatan adalah sebahagian dari memenuhi syarat Perjanjian Camp David tersebut.

6 Oktober adalah satu tarikh penting sehingga Mesir dan Syria memilihnya sebagai tarikh untuk menyambut hari kebangsaan kedua negara. Mesir turut memilih 6 Oktober sebagai hari angkatan Tentera Mesir. Pada 6 Oktober 1981, dalam perbarisan tentera sempena ulang tahun perang Oktober, Presiden Sadat mati ditembak kerana tindakannya berdamai dengan Israel dan mengiktiraf entiti haram tersebut dianggap suatu pengkhianatan kepada umat Islam dan agamanya.
 
 
 http://www.wasukalu.com/2013/10/sejarah-perang-ramadhan-1973-israel-vs.html

1 comment:

  1. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَةُ.اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ.انشـــــاءاَلل
    Besnis produk kesihatan myherb2u
    Goji, tricajus, susu kambing, mlm call+60192311900
    http://www.healthbuilders.com.my/
    othmandraman@yahoo.com
    http://othmandraman.blogspot.com/?m=1
    http://www.dnaglobal2u.com/
    http://www.iphytoscience.com/
    http://www.drtina.mynucerity.biz/ind...exi.php
    https://www.google.com/#fp=eccba6f7b5b00530&q=myherb2u
    http://www.youtube.com/watch?v=JSOi1e3ethM
    https://www.google.com/search?q=myherb2u&filter=0&bav=on.2%2Cor.r_cp.r_qf.&bvm=bv.50952593%2Cd.bmk%2Cpv.xjs.s.en_US.epv7Gxs5zsU.O&biw=1366&bih=667&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=JrwTUt6VB4K4rAeI-YHQDA
    http://radiosilaturahim.com/tembok-pemisah-israel-mesir-telah-selesai-di-bangun/
    https://archive.org/details/BacaanDanTerjemahanAlQuran-MisharyAlAffasy
    http://sourceforge.net/projects/quranterjemah/?source=pdlp
    Kedai P01 pasar majlis sek16 shah alam, selangor, malaysia
    Rakan niaga/penyewa/pekerja diperlukan
    Kursus motivasi besnis disediakan
    Stokis/pegedar diperlukan
    Pakej melancong Kelantan/Selatan Thailand disediakan
    Rumah dijual diSubang Suria,Shah Alam
    Kelas mengaji Al Quran disediakan
    Welcome to Health Builders (M) Sdn.
    www.healthbuilders.com.my
    Syarikat jualan langsung unggul yang membawa kepada anda satu kerjaya … untuk terus berjaya. Nikmatilah kehebatan rangkaian produk dan keistimewaan pelan pemasaran kami untuk kehidupan yang lebih bermakna

    ReplyDelete

Tetamu

free counters