PALESTIN
Polisi
ganas kerajaan Israel
Kekacauan dan penindasan di tanah rakyat
Palestin masih berlaku sehingga kini, yang mana dahulunya sewaktu pemerintahan
Empayar Uthmaniyyah, rakyat yang terdiri daripada pelbagai agama, bahasa dan
bangsa dapat hidup dengan aman dan selamat selama lebih kurang 400 tahun.
Penyembelihan dan pembunuhan yang dilakukan dengan penuh kejam yang berterusan
sehingga ke hari ini, bermula apabila kawasan tersebut jatuh ke dalam dominasi
British dan ditambah pula dengan keinginan untuk mewujudkan negara Yahudi yang
merdeka.
Pokok utama yang menerangkan apa yang
sedang berlaku di sana adalah kerana tanah Palestin dianggap suci oleh tiga
agama langit. Walau bagaimanapun, mereka yang mempertahankan pandangan Zionis
telah melakukan polisi yang bertujuan untuk menghapuskan yang lain, berbanding
untuk menjadikan kawasan suci itu berada dalam keadaan aman dan bersatu-padu.
Zionis berpendapat bahawa orang-orang Yahudi merupakan “bangsa terbaik”, yang
telah dipilih oleh Tuhan dan semua manusia lain di dunia ini harus tunduk
kepada mereka. Bagi Zionisme, kepercayaan kepada “tanah yang dijanjikan” adalah
sama penting dengan kedudukan mereka sebagai “insan terpilih.” Berdasarkan
kepada kepercayaan tersebut, orang-orang Yahudi mesti tinggal di kawasan tanah suci yang telah dijanjikan
oleh Tuhan kepada mereka. Kawasan ini yang bermula dari Sungai Nil ke
Euphrates, terdiri dari tanah-tanah milik rakyat Palestin, dan Jerusalem pula
terletak di tengah-tengahnya. Zionisme percaya bahawa adalah menjadi hak asasi
semula jadi rakyat Yahudi untuk tinggal di atas tanah yang dijanjikan, dan
segala macam bentuk kekejaman dan penindasan boleh dilakukan untuk menghapuskan
mana-mana pihak yang cuba menentang mereka. Kepercayaan dan pandangan terhadap
perkauman menjadi sebab utama kepada ketidakadilan yang sedang berlaku di
Palestin, dan juga kepada pembentukan polisi-polisi kejam dan penindasan yang
dilakukan oleh Israel terhadap penduduk Palestin.
Bagi orang-orang Yahudi, penubuhan negara
Yahudi merdeka di atas tanah milik rakyat Palestin merupakan satu misi suci.
Matlamat penting yang lain adalah untuk terus mengekalkan kewujudan negara
tersebut, yang mana telah dibuat ada Mei 1948. Berdasarkan kepada pemerintah
kerajaan Israel, ia hanya boleh dijamin dengan menambahkan populasi mereka di
dalam wilayah Palestin dan seterusnya meluaskan lagi kawasan pendudukan mereka.
Untuk merealisasikan hasrat tersebut, keseluruhan populasi Israel mesti diusir
keluar dari tanah tersebut, ataupun dihapuskan sahaja. Sehingga kini sudah
lebih separuh abad, negara Israel melakukan proses penghapusan jangka panjang
rakyat Palestin, selaras dengan kepercayaan mereka.
Harus dijelaskan bahawa keinginan Yahudi
untuk memiliki tanah air mereka sendiri adalah berjustifikasi sepenuhnya.
Malah, wilayah Palestin merupakan bekas tanah air Yahudi suatu ketika dahulu.
Walau bagaimanapun, Zionisme merupakan ideologi terpesong yang menggunakan
pelan-pelan agresif untuk mengambil-alih keseluruhan Palestin dan mengusir atau
menghapuskan umat Islam Arab yang tinggal di dalamnya, dan melihat tiada apa
yang salah dengan melakukan perkara-perkara tersebut. Inilah sebabnya mengapa
pendekatan yang dilakukan bukan sahaja dikecam oleh umat Islam, tetapi juga
oleh ramai orang-orang Israel, Yahudi dan Kristian.
Pengusiran Rakyat Palestin
Apabila Zionis bercadang untuk menubuhkan
negara Yahudi merdeka di dalam wilayah Palestin, masalah pertama yang terpaksa
mereka hadapi ialah kekecilan saiz populasi Yahudi yang tinggal di situ. Pada
awal 1900-an, populasi Yahudi adalah kurang dari 10 peratus berbanding
keseluruh populasi Palestin. Berdasarkan kepada perangkaan rasmi, dengan usaha
Zionis, bilangan pendatang Yahudi, telah meningkat dari 100,000 orang pada
1920-an, kepada 232,000 orang pada 1930-an
Pada tahun 1939, ada kira-kira 445,000 orang-orang Yahudi daripada populasi
jumlah 1.5 juta. Bermula dengan 10 peratus daripada keseluruhan populasi dua
dekad yang lalu, kini menjadi 30 peratus pada tahun 1939. Kawasan pendudukan
Yahudi turut berkembang selaras dengan pertambahan populasinya. Pada tahun
1939, kawasan yang dimiliki oleh Yahudi telah berganda jika dibandingkan pada
tahun 1920-an. Pada 1947, ada kira-kira 630,000 orang-orang Yahudi di Palestin
dan 1.3 juta rakyat Palestin. Dalam proses pembahagian Palestin oleh Pertubuhan
Bangsa-bangsa Bersatu pada 29 November 1947 dan penubuhan kerajaan Israel pada
15 Mei 1948, rakyat Israel berjaya mendapat bahagian tanah Palestin yang cukup
banyak. Kesan dari tekanan dan pembunuhan di kampung-kampung Palestin, bilangan
rakyat Palestin yang tinggal di dalam kira-kira 500 buah bandar, pekan dan
perkampungan jatuh dari 950,000 orang kepada 138,000 orang. Kebanyakan dari
mereka telah dibunuh, dan yang lain telah diusir keluar. Kumpulan pengganas
Zionis yang kemudiannya menjadi pasukan askar Israel telah menyerang
perkampungan umat Islam pada waktu malam. Umat Islam ditembak, dan ke mana
sahaja kumpulan ini pergi mereka pasti melakukan pembakaran dan kemusnahan. Dengan
cara ini, kira-kira 400 buah perkampungan Palestin dilenyapkan dari peta pada
tahun 1948 dan 1949. Harta milik rakyat Palestin yang ditinggalkan telah
diambil-alih dengan menggunakan Undang-undang Harta Tidak Bertuan. Sehingga
1947, pemilikan tanah di Palestin oleh rakyat Yahudi adalah dalam 6%. Apabila
negara Israel telah ditubuhkan, mereka merampas 90% daripada jumlah tanah.9 Penduduk Arab Palestin hanya ditinggalkan dengan dua kawasan yang
berasingan, iaitu Semenanjung Gaza dan Tebing Barat.
Seperti yang telah kita lihat, setiap
kedatangan orang-orang Yahudi yang baru membawa maksud kekejaman, penindasan
dan keganasan terhadap populasi umat Islam. Dalam usaha menempatkan pendatang
yang baru, organisasi Zionis memaksa rakyat Palestin supaya meninggalkan tanah
yang telah mereka duduki selama beratus-ratus tahun. Joseph Weitz, yang manjadi
ahli komiti perpindahan kerajaan Israel pada tahun 1948, menulis di dalam
diarinya pada 20 Disember 1940: “Ia mesti jelas bahawa tiada tempat bagi
kedua-dua pihak di dalam negara ini. Tiada pembangunan yang akan membawa kita
lebih rapat kepada matlamat, untuk menjadi rakyat merdeka di dalam sebuah
negara yang kecil ini. Selepas orang-orang Arab dipindahkan, negara ini akan
terbuka luas untuk kita; jika orang-orang Arab terus tinggal, negara ini akan
menjadi lebih sempit dan terbatas. Satu-satunya cara ialah dengan memindahkan
orang-orang Arab dari sini ke negara-negara jiran, kesemua mereka. Tiada sebuah
perkampungan ataupun sebuah suku kaum mesti dibiarkan wujud.”10
Heilburn, pengerusi komiti untuk pilihan raya semula untuk jawatan Jeneral
Shlomo Lahat, Datuk Bandar Tel Aviv, telah mengekspresikan pandangan Zionis
terhadap rakyat Palestin seperti berikut: “Kita mesti membunuh seluruh rakyat
Palestin, melainkan mereka bersetuju untuk hidup di sini sebagai hamba.”11
Kem-kem Pelarian
Sehingga kini sebahagian besar umat Islam
yang dipaksa keluar dari tempat yang telah mereka duduki selama beratus-ratus
tahun masih berada di kem-kem pelarian. Bilangan rakyat Palestin yang hidup di
kem-kem pelarian, termasuklah juga di negara-negara jiran seperti Lebanon dan Jordan,
berjumlah 3.5 juta orang.
Keadaan yang dihadapi oleh rakyat Palestin
di kem-kem tahanan dan di dalam wilayah yang diduduki Israel amat menyedihkan.
Mereka menghadapi kesukaran untuk mencari rezeki walaupun keperluan-keperluan
asasi manusia. Mereka hanya dapat menikmati kemudahan elektrik dan air setakat
apa yang dibenarkan oleh Israel, dan terpaksa berjalan berbatu-batu ke tempat
kerja yang tidak lumayan untuk meneruskan kehidupan. Sehinggakan perjalanan
yang hanya memakan masa selama 10-15 minit, untuk ke tempat kerja atau pun
melawat saudara-mara di kem tahanan yang berdekatan, merupakan sesuatu yang
sukar bagi rakyat Palestin. Mereka terpaksa melalui proses pemeriksaan identiti
di tempat-tempat tertentu di jalan yang dilalui, dan turut didera secara lisan
dan fizikal. Kadang-kala, tentera Israel menutup jalan-jalan atas sebab
“keselamatan”, dan rakyat Palestin tidak dapat pergi ke tempat kerja, atau ke
mana sahaja, walaupun ke hospital jika mereka sakit.
Di samping semua ini, mereka terus hidup
dalam keadaan sentiasa dibayangi ketakutan untuk dibunuh, dicedera atau
ditahan. Ini kerana mereka yang tinggal di kem-kem sering mengalami serangan
bersenjata oleh kumpulan Yahudi fanatik yang tinggal di kawasan petempatan yang
berhampiran, terutama sekali pada waktu
malam.
Di dalam buku The Israeli Connection
yang ditulis oleh Benjamin Beit Hallahmi, seorang profesor psikologi di
Universiti Haifa Israel, telah menggambarkan keadaan umat Islam yang tinggal di
Semenanjung Gaza dan pandangan orang-orang Israel terhadap mereka:
Pada 1986, populasi Gaza adalah seramai
525,000 dan kepadatannya pula ialah 2,150 per kilometer persegi (di Israel ia
186). Kebanyakan penduduk Gaza yang sudah cukup kuat, bermula kadang-kala pada
usia lapan tahun, bekerja di Israel, pada gaji di bawah 40 peratus di bawah
gaji orang-orang Israel. Mereka membayar cukai pendapatan – tanpa mendapat
sebarang faedah, kerana mereka di anggap sebagai bukan pemastautin.
Dalam kesedaran orang-orang Israel, Gaza
telah menjadi simbol ketidakupayaan dan kehinaan, tetapi tiada simpati untuk
para penghuni Gaza, kerana mereka adalah musuh.12
Agak penting setakat ini untuk
mempertimbangkan secara ringkas impresi rakyat Palestin-Amerika yang telah
melawat kem-kem pelarian untuk mendapatkan idea yang lebih jelas tentang
keadaan di situ. Yasmine Subhi Ali, seorang pelajar perubatan, telah mengatakan
seperti berikut di dalam lawatannya ke kem Shatila pada tahun 1999:
... melepasi banyak tinggalan-tinggalan
yang musnah akibat perang saudara dan pencerobohan Israel di sepanjang
perjalanan kami. Saya menjangka yang kami akan berhenti di beberapa pintu masuk
yang menandakan jalan masuk ke kem apabila kami sampai di situ, tetapi saya
tidak melihat seperti itu. Saya tidak perlu untuk berbuat demikian: perbezaan
di antara kem dan kawasan persekitaran (yang bukannya tempat paling indah di
bandar) amat ketara sehingga tidak boleh silap. Terdapat timbunan-timbunan
sampah, bahan buangan, dan batu-batan yang memenuhi kedua-dua belah bahu
jalan... Kedai-kedai yang sesak sekarang menghiasi jalanan, tetapi di antara
kedai-kedai itu ada tanda-tanda ingatan yang masih kekal: bangunan-bangunan
yang terdapat lubang-lubang yang ditembusi peluru, dan kesan-kesan
bedilan...dan kawasan perkuburan yang mana (kami diberitahu) penghuni kem tidak
dibenarkan untuk membina sebarang memorial atau batu nisan sekalipun.13
Genocide
Terhadap Populasi Awam
Israel telah melaksanakan keganasan yang
sungguh sistematik untuk menentang penduduk Palestin sejak ia mula-mula
ditubuhkan lagi. Kebiasaannya, sasaran utama mereka adalah umat Islam yang
tinggal di kawasan tersebut. Sekarang sudah lebih separuh abad, umat Islam
Palestin dihalau dari rumah-rumah mereka tanpa sebarang justifikasi diajukan,
dan telah ditembak dan diserang, melihat kediaman mereka dirobohkan dan tanah
serta kebun dirampas, dan sentiasa dizalimi dan dikejami. Apa yang sedang
berlaku kepada tanah rakyat Palestin mendedahkan genocide dahsyat yang
dilakukan oleh kerajaan Israel.
Hanya sedikit sahaja serangan-serangan dan
pengeboman-pengeboman ke atas wanita, orang muda dan kanak-kanak Palestin yang
dilaporkan oleh media antarabangsa.
Di Palestin, 70 peratus populasi yang
terdiri dari orang muda dan kanak-kanak telah mengalami pengalaman diusir,
ditahan, dipenjara dan disembelih sejak pendudukan Israel pada 1948. Mereka
telah dilayan sebagai rakyat kelas kedua di tanah air sendiri, dan telah
belajar untuk menentang walaupun dalam keadaan yang amat sengsara. Separuh dari
mereka yang terkorban di dalam Intifada yang bermula apabila Ariel Sharon
melakukan lawatan provokatif ke Dome of the Rock pada Oktober 2000
adalah berumur bawah 16 tahun. 60 peratus dari mereka yang cedera pula kurang
dari 18 tahun. Sekurang-kurangnya 5 orang kanak-kanak mati setiap hari di
kawasan-kawasan yang terus berkonflik, dan lebih dari 10 orang cedera.
Seorang penulis jurnal Ruth Anderson
menggambarkan imej-imej ketidakperikemanusiaan dari Intifada Aksa di dalam The
Palestine Chronicle, yang diterbitkan di Palestin:
Tiada siapa pun yang menyebut tentang
lelaki muda yang baru berkahwin yang keluar berdemonstrasi hanya untuk mati
syahid meninggalkan isterinya sebagai balu. Tiada siapa pun yang menyebut
tentang orang muda Palestin yang dihentak kepalanya oleh Israel dan lengannya
dipatahkan sebelum disembelih dengan kejam. Tiada siapa pun yang menyebut
tentang budak lelaki kecil berusia 8 tahun yang ditembak mati oleh askar
Israel. Tiada siapa pun yang mengatakan bagaimana penduduk Yahudi yang
dilengkapi dengan pelbagai jenis senjata dan diberi semangat oleh kerajaan Barak,
menyerang perkampungan Palestin dan mencabut pokok-pokok zaitun serta membunuh
penduduk awam Palestin. Tiada siapa pun yang menyebut tentang bayi-bayi
Palestin yang mati apabila rumah mereka dibom dalam serangan-serangan udara
atau yang ditangkap di dalam serangan bertubi-tubi peluru Israel ketika mereka
sedang enak dibuai mimpi. Semua orang tahu bahawa bayi-bayi itu tidak boleh
melontar batu. Semua orang tahu kecuali Israel dan Amerika.14
Maklum balas dari Ehud Barak, perdana
menteri ketika itu, terhadap senario kebinatangan yang berlaku di Palestin amat
menarik sekali sebagai refleksi pandangan kerajaan Israel. Beliau dengan mudah
berkata bahawa beliau tidak kisah bagaimana konflik di Gaza, Tebing Barat dan
zon-zon lain akan berakhir dan segala macam cara yang digunakan untuk menentang
rakyat Palestin adalah berasas. Beliau turut mengatakan bahawa beliau tidak
berminat tentang berapa ramai rakyat Palestin yang mati, sebaliknya beliau
hanya bimbangkan keselamatan rakyatnya sahaja.15
Respons dari E. Eytan, seorang jeneral
dalam pasukan askar Israel, adalah lebih provokasi. Beliau menjelaskan bahawa
mereka tidak pernah menyesal terhadap apa yang telah dilakukan dan mereka
bersedia menggunakan apa jua cara untuk menjaga keselamatan orang-orang mereka
dan juga askar-askarnya. Beliau juga berkata bahawa arahan telah dikeluarkan
kepada pasukan askar supaya menggunakan senjata untuk menentang penunjuk
perasaan Palestin dan mereka mesti ditembak di kepala dan dada untuk menanam
rasa takut kepada populasi Palestin.16
Kenyataan-kenyataan di atas yang datang
dari orang-orang kuat Israel adalah penerangan munasabah paling jelas tentang
mentaliti yang kejam ini. Perangkaan menunjukkan bahawa kebanyakan askar Israel
telah menjalankan arahan yang diterima dengan berkesan sekali. Berdasarkan
kepada laporan Pertubuhan Kesihatan Palestin, 34 peratus daripada lebih 400
orang yang dibunuh dalam Intifada Aqsa berumur bawah 18 tahun. Walau
bagaimanapun, perkara yang paling penting ialah 47 peratus daripada mereka yang
mati tidak terlibat langsung di dalam demonstrasi atau pertempuran. 38 peratus
daripada mereka yang tercedera di Tebing Barat telah ditembak dengan peluru
hidup, dan 75 peratus telah ditembak di bahagian badan yang atas. Di
Semenanjung Gaza, 40 peratus dicederakan oleh peluru hidup, dan 61 peratus
daripada mereka ditembak di bahagian atas badan, atau dengan kata lain di
bahagian dada. Jumlah keseluruhan mereka yang cedera melebihi 10,000 orang.
Dalam 1,500 orang menderita kecacatan yang kekal. Hospital tempat mereka dirawat
juga sering diserang. Secara total, 1,450 telah ditahan, dan 750 dari mereka
masih berada di dalam penjara-penjara Israel.
Dalam 2,760 buah bangunan mengalami
kerosakan teruk. Daripada bilangan tersebut, 773 merupakan rumah kediaman
rakyat Palestin, 180 telah musnah sama sekali. Daripada bangunan yang musnah,
29 adalah masjid, 12 gereja dan 44 tempat mengambil air. 41 buah sekolah tidak
boleh digunakan sama sekali, dan 4 daripadanya digunakan sebagai gudang askar
Israel. Tiga puluh buah bangunan sekolah telah dibakar oleh askar Israel.
Keadaan ini membawa kepada kerosakan yang dianggarkan bernilai $400,000.
Akhir sekali, 45 pelajar telah dibunuh
ketika berjalan pulang ke rumah sewaktu dua bulan pertama tercetusnya Intifada
al-Aqsa.17
Semua fakta statistik ini merujuk kepada
satu hakikat nyata: Kerajaan Israel terlibat dalam polisi penghapusan rakyat
Palestin yang sungguh sistematik dan jelas. Perangkaan-perangkaan di atas
menunjukkan bahawa askar Israel tidak menggunakan senjata mereka untuk menghapuskan
ancaman kepada keselamatan penduduk awam, tetapi digunakan untuk membunuh dan
mencederakan. Kebanyakan daripada kanak-kanak yang dibunuh dan dicacatkan telah
ditembak di bahagian kepala atau dada, atau yang lain dari belakang. Adalah
jelas bahawa tiada askar yang tujuannya hanya mahu menurut arahan akan menembak
manusia di bahagian kepala atau dada, atau dari belakang apabila mereka
melarikan diri.
Tidak ragu-ragu lagi bahawa tindakan
keganasan menyerang penduduk awam oleh beberapa kumpulan radikal Palestin
sebagai tentangan kepada penindasan Israel adalah tidak berjustifikasi, dan
kami seharusnya mengutuknya. Serangan-serangan tersebut biasanya menjadi
kritikan dunia secara besar-besaran dan lebih membawa keburukan dari kebaikan
kepada pihak Palestin. Namun, harus diingat bahawa detik permulaan yang membawa
kepada tercetusnya tindakan keganasan ini ialah pendudukan rakyat Israel.
Sebelum 1967, dengan kata lain sebelum Israel menduduki wilayah Palestin,
Israel tidak berhadapan dengan sebarang ancaman keganasan. Pendudukan Israel
dan strategi “pembersihan etnik” telah melahirkan dan membenarkan kewujudan
terorisme rakyat Palestin.
Namun demikian, umat Islam mesti bersikap
seperti yang diarahkan oleh Allah dan dipandu oleh sunnah Nabi Muhammad s.a.w.,
di setiap waktu kehidupan mereka.
Ayat-ayat al-Quran menyeru manusia kepada
etika keislaman. Melaluinya dunia akan menjadi tempat yang aman dan toleransi.
Allah memerintahkan kita untuk memerintah dengan adil tanpa ada sebarang
diskriminasi sesama manusia, untuk melindungi hak-hak manusia, tidak
bertolak-ansur kepada kekejaman, menyokong pihak yang ditindas dengan kejam,
dan menghulurkan tangan bagi membantu mereka yang memerlukan. Keadilan ini
memerlukan seseorang untuk membuat keputusan dengan melindungi hak kedua-dua
pihak, menganalisa peristiwa secara objektif, dan berfikiran tidak berat
sebelah. Ia memerlukan keadilan, kejujuran, belas kasihan dan
sayang-menyayangi.
Adalah jelas bahawa serangan-serangan
tersebut seperti menentang penduduk awam tidak boleh dimaafkan. Seperti yang
diterangkan di atas, cara tersebut tidak konsisten dengan ajaran Islam sama
sekali. Apabila kita memeriksa ayat-ayat Al-Quran dan tingkah-laku Nabi
Muhammad s.a.w., adalah jelas bahawa serangan terhadap penduduk awam bukan dari
ajaran Islam. Sama ada semasa pembukaan Kota Makkah atau pun perang-perang yang
lain, Baginda sangat berhati-hati melindungi hak-hak mereka yang tidak bersalah
dan tidak bersenjata, dan menghalang mereka dari dicederakan. Baginda
mengingatkan orang-orang Mukmin tentang perkara ini dalam pelbagai peristiwa,
dan mengarahkan mereka supaya “Mulakan perang dengan nama Allah dan untuk
Allah. Jangan letakkan tangan ke atas orang tua yang hampir mati, ke atas
wanita, kanak-kanak dan bayi. Berbuatlah baik, yang mana Allah mencintai meraka
yang berbuat baik dan beramal soleh” (Hadith riwayat Muslim). Umat Islam
menentang kezaliman dan barbarisme, penggunaan senjata yang tidak perlu, dan
segala macam praktis yang tidak adil.
Di dalam segala perbincangan tentang
serangan ke atas penduduk awam Israel, topik lain yang mesti dilihat ialah
tentang pembunuhan diri dalam Islam. Sesetengah golongan terlampau salah faham
tentang Islam, percaya bahawa agama yang damai ini membenarkan serangan berani
mati; ia jauh dari kebenaran. Hakikat bahawa Islam melarang seseorang dari
membunuh diri, adalah seperti mana ia melarang seseorang dari membunuh orang
lain. Allah mengutuk dengan jelas tentang perihal membunuh diri di dalam ayat
“jangan membunuh diri.” (An-Nisaa’, 29). Tidak kira apa jua sebabnya, Islam
mengharamkan seseorang dari membunuh diri. Nabi Muhammad s.a.w. turut mencela
seseorang yang membunuh diri di dalam satu hadith, memberitahu bahawa mereka
yang mengambil tindakan ini akan menerima azab keras untuk selama-lamanya:
Sesiapa sahaja yang dengan sengaja terjun
dari gunung dan membunuh diri sendiri, dia akan masuk Neraka dan jatuh di
dalamnya dan kekal berada di dalamnya buat selama-lamanya; dan sesiapa yang
meminum racun dan membunuh diri sendiri, dia akan membawa racun di tangannya
dan meminumnya di dalam Neraka yang ia akan tinggal di dalamnya buat
selama-lamanya; dan sesiapa yang membunuh diri dengan senjata besi, dia akan
membawa senjata tersebut di tangan dan menikam-nikam perut dengannya di dalam
Neraka tempat dia tinggal selama-lamanya. (Hadith riwayat Muslim)
Oleh itu, setiap umat Islam harus mengutuk
insiden ini, yang menyulitkan lagi tindakan damai rakyat Palestin.
Haruslah diingat bahawa sebarang bentuk
perjuangan yang diluar nilai-nilai Al-Quran – sebagai contoh, taktik “gerila”
yang dicipta oleh ideologi komunis – adalah salah, dan tidak akan berjaya. Atas
sebab ini, situasi semasa di Palestin mesti dipertimbangkan dengan berakal dan
realistik, dan strategi baru yang konsisten dengan Al-Quran mesti diputuskan.
Jika Palestin mahu melibatkan diri dalam perjuangan diplomasi dan budaya untuk
menetang Israel, yang dari segi ketenteraan lebih berkuasa dari Palestin,
berbanding jalan peperangan, ia bukan sahaja akan menjamin kejayaan yang lebih
baik, malah akan mengakhiri penderitaan rakyat yang tidak bersalah.
Kesimpulan
Seseorang boleh berkata dengan lebih baik
lagi, dan mengambil lebih banyak contoh tentang keadaan yang sedang berlaku di
Palestin. Namun, apa yang tidak boleh kita lupa tanggungjawab setiap individu
yang berkesedaran untuk berhadapan dengannya. Peristiwa di Palestin bukan hanya
perang Arab-Israel. Ia mempunyai maksud yang lebih mendalam. Pertama sekali,
umat Islam yang tanahnya telah dirampas sedang bergelut untuk mendapatkan
keadilan. Tanah yang dipersoalkan dianggap suci oleh keseluruhan dunia Islam.
Rakyat Palestin menentang untuk meninggalkan Jerusalem, sebuah bandar kepunyaan
dunia Islam. Inilah sebabnya mengapa setiap Mukmin mempunyai tugas untuk
melancarkan peperangan idea terhadap ideologi-ideologi yang menyokong kepada
penindasan berterusan di Palestin, dan juga turut berusaha mencari jalan
penyelesaian.
Setiap mereka yang berkesedaran mesti
memikirkan hakikat tersebut dan mencari jalan keluar. Seperti yang telah kami
nyatakan di dalam bahagian lain di dalam buku ini, jalan keluarnya terletak
pada usaha menyebarkan ajaran moral al-Quran kepada semua umat manusia di
seluruh dunia. Ia satu-satunya cara untuk membawa kedamaian dan persaudaraan,
sama ada di Palestin atau di negara-negara lain yang sedang mengalami
peperangan dan konflik. Jika keadilan, kerjasama, kasih-sayang, cinta, sanggup
berkorban dan saling bermaafan yang merupakan moral yang dituntut di dalam
Al-Quran dapat menguasai dunia, kesannya dunia akan menjadi satu tempat yang
adil, damai dan selamat.
Melalui ayat “Dan hendaklah ada di antara
kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf
dan mencegah dari yang mungkar; dan merekalah orang-orang yang beruntung”
(Ali-Imran, 104), Allah menarik perhatian orang-orang yang beriman terhadap
tugas yang mulia ini. Maka apa yang umat Islam perlu lakukan adalah hidup
berdasarkan moral yang dapat menarik keredaan Allah, menerangkan kepada manusia
lain, dan menyebarkan moral al-Quran ke serata pelusuk dunia.
KASHMIR
Umat Islam Kashmir Sedang Menunggu Bantuan
Seperti kebanyakan umat Islam lain yang
terdapat di benua Asia, rakyat di Kashmir telah menghabiskan separuh kedua abad
ke-20 dalam kancah peperangan dan konflik. Sebab utama mengapa keamanan dan
kestabilan tidak wujud di Kashmir selama lebih kurang 50 tahun adalah
disebabkan oleh penindasan yang dilakukan oleh pentadbiran kerajaan India yang
mendudukinya.
Kashmir merupakan kawasan dunia yang sangat
penting dari segi ekonomi, kerana mengandungi emas, batu zamrud dan batu
delima. Memandangkan kawasan yang diduduki India ini terletak di kawasan
gunung-ganang, maka ia menjadi petempatan strategik untuk mengawal keadaan
persekitaran. Inilah sebabnya mengapa Kashmir, yang memiliki kepentingan
strategik dan kekayaan hasil buminya, telah menarik banyak bangsa sepanjang
sejarahnya. Walau bagaimanapun, sebab paling utama mengapa negara-negara di
kawasan tersebut amat berminat terhadap Kashmir adalah kerana identiti
Muslimnya.
India, yang terkenal dengan sikap
prejudisnya menentang Islam, ataupun Rusia dan China tidak akan membenarkan
Kashmir untuk mencapai objektifnya menjadi sebuah negara Islam merdeka, atau
pun bersatu dengan kerajaan Islam Pakistan. Hakikat bahawa rakyat Kashmir yang
merupakan umat Islam menjadi sebab asas kepada terjadinya sekatan ekonomi,
tindakan kekejaman, penahanan dan penderaan yang tidak berjustifikasi yang
dikenakan ke atas mereka. Dengan cara ini, kuasa-kuasa tersebut dapat
menghalang umat Islam dari memegang kuasa, dari segi ekonomi dan juga politik. Dengan
cara yang sama juga, mereka turut melakukan sekatan dan tekanan antarabangsa
untuk menghalang kerajaan Islam Pakistan dari menyokong rakyat Kashmir.
Pergerakan
yang Terancang dan Strategik di Kashmir
Sub-benua India kekal di bawah pengaruh
British sehingga akhir Perang Dunia II. Apabila British berundur, umat Islam
India berhasrat untuk memiliki negara mereka sendiri dan dengan itu menubuhkan
Pakistan. Terdapat perpindahan populasi di antara India dan Pakistan. Ramai
umat Islam yang tinggal di India berpindah ke Pakistan. Walau bagaimanapun
Jammu/Kashmir yang majoriti populasinya
terdiri daripada umat Islam, terus kekal di bawah kawalan India. Hal ini
terjadi akibat muslihat India dan juga sokongan daripada pihak British. Kashmir
terus hidup di bawah penindasan India sehingga kini.
Umat Islam Kashmir berharap untuk menentang
peraturan India yang menekan itu dan seterusnya mendapatkan kemerdekaan. India
telah menjalankan proses pembunuhan beramai-ramai terbesar sebanyak tiga kali,
iaitu pada 1947, 1965 dan 1971. Beratus-ratus ribu umat Islam Kashmir dibunuh.
Lebih 4,000 orang wanita didera dan diperkosa. Sekolah-sekolah yang menyediakan
pendidikan keagamaan telah ditutup untuk mengelakkan daripada berlakunya
kesedaran Islam.18 Pergerakan pembunuhan dan asimilasi menjadi semakin kejam selepas tahun
1990. Rakyat ditahan tanpa sebab dan diseksa sehingga mati. Rumah-rumah
dirampas, rakyat yang tidak bersenjata dianiaya, dan syarikat akhbar serta
sekolah-sekolah ditutup. Kerajaan India masih tidak berasa puas dengan
melakukan kekejaman bersenjata sahaja. Maka, empangan yang diperlukan untuk
tujuan pertanian turut dirampas untuk menekan lagi umat Islam. Mereka
mengisinya sehingga penuh dan tiba-tiba membukanya kembali apabila hujan monsun
tiba. Kesannya, kawasan tanah rendah di Kashmir dan Pakistan mengalami banjir.
Malah, beribu-ribu manusia kehilangan nyawa dan kawasan yang terlibat pula
mengalami kerosakan yang sangat teruk.
Pada bulan Oktober 1993, satu siri serangan
besar-besaran telah dilakukan ke atas Masjid Hazratbal di Srinagar yang
merupakan ibu kota Kashmir. Pihak berkuasa India telah mengepung masjid
tersebut selama lebih kurang sebulan kerana mendakwa ia menjadi sarang latihan
militari umat Islam. Lebih dari 100 orang telah dibunuh ketika itu. 300 orang
yang tidak bersalah pula telah ditahan. Bekalan elektrik dan air ke bandar
tersebut telah dipotong.
Sebagai tambahan kepada penganiayaan yang
dilakukan oleh kerajaan India di Kashmir, masalah pelarian yang serius turut
berlaku. Di bawah ini, anda dapat membaca luahan Sefer Turan, seorang wartawan
televisyen Turki, Kanal 7, berkenaan nasib para pelarian yang terdapat
di dalam kem yang sedang dibincangkan ini. Ia sudah cukup untuk memberikan
kesedaran kepada kita tentang apa yang berlaku:
Kem pelarian Ambor telah ditubuhkan pada
1990 untuk penduduk Kashmir yang melarikan diri dari Jammu Kashmir. Taraf hidup
adalah sangat rendah dari kebiasaan. Para pelarian ditempatkan di dalam
rumah-rumah sempit yang berlumpur. Di dalam sebuah rumah satu bilik yang kami
masuk, terdapat sebuah katil. Apabila saya bertanya berapa ramai orang yang
tinggal di situ, saya diberitahu, “Sembilan.” Kem tersebut mengandungi 214 buah
keluarga ataupun 1,110 orang individu. Sudah cukup dengan hanya memasuki sebuah
pondok berlumpur untuk melihat betapa rendahnya taraf hidup mereka. Pondok
tersebut secara umumnya mengandungi dua buah bilik. Terdapat beberapa periuk
dan kuali yang tidak boleh digunakan. Juga terdapat satu atau dua katil yang
sebenarnya tidak kelihatan seperti katil. Seorang ibu duduk di satu penjuru
sambil memangku bayinya. Sumber api bumi digunakan untuk memasak, yang mana
beberapa dahan yang dicari oleh mereka dibakar. Tiada apa-apa yanag boleh
dimakan sama sekali di situ! Saya berasa segan untuk membuka tudung kuali untuk
melihat apa yang ada di dalamnya. Di dalam setiap khemah, tiada apa-apa yang
dapat dimakan dan tiada ruang untuk tidur. Sehelai kain kecil yang agak lusuh
terdapat di tengah lantai salah satu dari khemah-khemah yang ada di situ.
Mungkin ia digunakan sebagai bantal. Apabila saya bertanya berapa ramaikah
penghuni khemah tersebut, saya diberitahu 11 orang. Di luar, sebuah periuk
sedang mendidih...19
Contoh yang diberikan di atas hanyalah satu
daripada drama-drama pelarian yang berlaku di seluruh dunia. Kehidupan jutaan
pelarian di Palestin, penderitaan hampir sejuta pelarian umat Islam sewaktu
Perang Kosovo, dan beratus-ribu lagi pelarian Chechen adalah lebih memilukan.
Di dalam semua situasi tersebut, ada hikmah
yang mesti difahami bagi mereka yang memiliki berkesedaran. Terdapat hikmah
bagi setiap peristiwa yang berlaku di dunia ini, yang mana ia merupakan satu
ujian kepada umat manusia. Pengajaran yang mesti difahami oleh mereka yang
beriman tentang pengalaman tersebut ialah kepentingan untuk memberikan penjelasan
tentang kewujudan Allah dan menyebarkan ajaran al-Quran ke seluruh dunia. Apa
yang perlu dilakukan oleh mereka ialah memenuhi tanggungjawab untuk memerangi
segala fahaman yang cenderung untuk menafikan kewujudan Allah Yang Maha Esa,
dan mencegah kemungkaran serta mengajak manusia untuk melakukan kebaikan.
Dengan cara ini, manusia yang berkesedaran dan benar-benar takutkan Allah akan
muncul, dan segala kezaliman akan dihapuskan. Mereka yang menindas orang lain
akan bertanggungjawab ke atas perkara yang dilakukannya itu, baik di dunia
mahupun di akhirat. Allah telah menjelaskan kebenaran ini di dalam ayat-ayat
yang berikut:
Sesungguhnya orang-orang yang menentang
Allah dan Rasul-Nya pasti akan mendapat kehinaan sebagaimana orang-orang
sebelum mereka telah mendapat kehinaan. Sesungguhnya Kami telah menurunkan
bukti-bukti yang jelas. Dan bagi orang-orang kafir ada seksa yang hina. Pada
hari Allah membangkitkan mereka semua, lalu Dia memberitahu mereka segala apa
yang telah dikerjakan. Allah mengumpulkan (mencatatkan) amal perbuatan itu,
padahal mereka telah melupakannya. Dan Allah Maha Menyaksikan segala sesuatu.
(Al-Mujaadilah, 58: 5-6)
Asas perjuangan ini adalah pertandingan
idea-idea yang mesti dilancarkan untuk menghapuskan segala macam kekejaman, konflik,
dan falsafah ateis yang menyediakan asas kepada kekacauan yang berlaku. Di
dalam perjuangan ini, asas kepada segala keamanan, keharmonian dan
kasih-sayang, iaitu kesedaran manusia, akan digerakkan untuk mengelakkan
manusia yang tidak bersalah dari terus menderita. Allah telah memberikan khabar
gembira sebagai balasan kepada perjuangan tersebut:
Sebenarnya Kami melontarkan yang hak kepada
yang batil lalu yang hak itu menghancurkannya, maka dengan serta-merta yang
batil itu lenyap. Dan kecelakaanlah bagimu disebabkan kamu mensifati (Allah
dengan sifat-sifat yang tidak layak bagi-Nya). (Al-Anbiyaa’, 21: 18)
Kekejaman
yang Diabaikan oleh Dunia
India berupaya melaksanakan polisi durjana
yang menindas penduduk Kashmir selama lebih 50 tahun disebabkan oleh sokongan
secara nyata dan juga tersembunyi yang diterima dari beberapa golongan di
Barat. Umat Islam Kashmir berada di bawah rejim penindas Hindu disebabkan oleh
keputusan-keputusan PBB, yang mana kebanyakannya tidak dilaksanakan. Populasi
Kashmir dikuasai oleh umat Islam. Perjuangan mereka untuk mendapatkan
kemerdekaan dan sokongan yang diberikan oleh Pakistan telah dilemahkan oleh
polisi-polisi berat sebelah oleh beberapa golongan dari Barat.
Ketika beberapa kumpulan di Eropah cuba
untuk mengabaikan persoalan di Kashmir semungkin yang boleh, beberapa media
Amerika telah melaporkan isu tersebut kepada seluruh komuniti dunia secara
subjektif. Kajian yang lebih mendalam menunjukkan bahawa beberapa berita harian
Amerika jarang menyentuh tentang isu penganiyaan di Kashmir. Di dalam laporan
yang mereka buat sekali-sekala, situasi yang berlaku itu hanya digambarkan
sebagai “penindasan yang dilakukan ke atas golongan penderhaka dalaman di
beberapa bahagian di India.” Sebagai contoh pada 22 Januari 1990, akhbar New
York Times telah menyuarakan pandangan yang menuduh Pakistan memberi
sokongan kepada puak pemisah Islam di Kashmir yang telah merosakkan kestabilan
negara itu dan ini seterusnya menimbulkan kemarahan Pakistan.20 Adalah mudah untuk kita melihat komen-komen yang subjektif seperti ini di
dalam media-media Barat.
Tekanan India di kawasan tersebut dan
proses asimilasi yang dilakukan telah menjadi semakin getir sejak tahun-tahun
kebelakangan ini. Telah wujud “puak fanatik Hindu” yang mana kerajaan India
mendakwa tidak mampu untuk mengawalnya. Padahal semua orang tahu bahawa konflik
di antara mereka hanyalah palsu dan tidak benar sama-sekali. Pergerakan ini
bertujuan untuk menghapuskan kesemua umat Islam Kashmir, seperti mana yang
dilakukan dalam peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Masjid Babur Shah.
Bagaimanakah kita dapat menilai situasi
yang sedang berlaku ini? Mengapa masih terdapat segelintir golongan yang
membiarkan Kashmir terus berada di bawah penindasan India dan juga turut
memberikan sokongan kepada puak pengganas dari negara tersebut? Jawapannya
ialah kerana banyaknya aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh kumpulan-kumpulan
pelobi yang anti-Islam. Mereka kadang-kala dapat mempengaruhi dengan hebat
sekali corak pengurusan Barat, yang seterusnya mempengaruhi pendirian
golongan-golongan prodemokrasi Barat dan juga prokemanusiaan.
Sebagai kesimpulan, umat Islam Kashmir
bukan sahaja perlu mempertahankan diri mereka dari India, ataupun
kumpulan-kumpulan radikal Hindu, tetapi turut perlu melancarkan peperangan
ideologi kepada kumpulan-kumpulan pelobi yang memberikan sokongan di sebalik
apa yang sedang berlaku kini.
Kumpulan-kumpulan pelobi anti-Islam
nampaknya menjadi dalang utama kepada peningkatan tahap propaganda yang sedang
berlaku. Kekejaman yang dihadapi oleh umat Islam Kashmir adalah amat dahsyat.
Sepanjang catatan sejarah, propaganda-propaganda yang disebarkan telah
menyebabkan rakyat Kashmir digambarkan jauh dari keadaan mereka yang sebenar.
Kekejaman dan penderaan yang dikenakan ke atas mereka yang tidak bersalah telah
ditutup. Dengan itu, dunia tidak mengetahui apa yang sebenarnya berlaku. Cara
manusia bertindak seolah-olah laporan-laporan daripada pertubuhan-pertubuhan
hak asasi manusia tidak pernah wujud sama sekali. Rakyat Kashmir yang menentang
penindasan India dan berjuang untuk mendapatkan keamanan di tanah air mereka
sendiri, telah digambarkan kepada dunia sebagai “puak pelampau.”
Padahal hasrat utama rakyat Kashmir, yang
telah dikongkong oleh India lebih dari separuh kurun, hanyalah untuk hidup
dengan bertunjangkan agama yang mereka anuti, tidak ditindas hanya kerana
mereka beragama Islam, dan memiliki tanah tempat tinggal bagi membolehkan
mereka membesarkan anak-anak di dalam keadaan yang aman dan selamat.
Hakikat bahawa umat Islam Kashmir tidak
dapat menikmati hak-hak asas mereka dan telah pula didera buat sekian lama
telah cukup untuk memberitahu kepada kita semua tentang betapa segera dan
pentingnya tindakan menyebarkan moral al-Quran ke serata dunia untuk menentang
ateisme dan juga untuk manusia yang berkesedaran mengetahui apakah yang
sebenarnya berlaku kini.
Jelaslah kini, manusia yang betul-betul
sedar tidak boleh menutup mata dan telinga mereka sewenang-wenangnya.
Pemberitahuan kepada masyarakat awam tentang ketidakadilan yang sedang berlaku
dan menerangkan bahawa sebuah kehidupan yang aman dan adil hanya dapat dicapai
dengan mengikuti ajaran al-Quran menjadi tugas penting kepada setiap muslimin
ketika ini. Adalah menjadi tugas umat Islam juga untuk memberitahu setiap
orang-orang yang beriman tentang berita baik pertolongan dari Allah dan juga
nasib malang yang akan menimpa jika mereka tidak berhenti dari terus
melakukannya. Ayat-ayat di bawah ini dengan jelas menggambarkan perbezaan
ganjaran yang akan diterima oleh mereka yang beriman dan mereka yang zalim:
Sesungguhnya Kami menolong rasul-rasul Kami
dan orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia dan pada hari berdirinya
saksi-saksi (Hari Kiamat), (iaitu) pada hari yang sudah tidak berguna bagi
orang-orang yang zalim untuk meminta maaf, dan bagi merekalah laknat dan mereka
akan mendapat tempat tinggal yang buruk. (Al-Mu’min, 40: 51-52)
TURKESTAN TIMUR
Kebuasan
yang Disorokkan kerajaan Komunis China
Spabila kita memperkatakan tentang
ideologi-ideologi yang menyebarkan kesengsaraan di serata dunia, maka komunisme
mendapat tempat paling atas. Dengan berdasarkan kepada idea-idea dua orang ahli
falsafah Jerman, Karl Marx dan Friedrich Engels, sistem kepercayaan ini telah
pun dilaksanakan oleh pemimpin-pemimpin yang kejam seperti Lenin, Stalin, dan
Mao, dan seterusnya membawa kepada penyembelihan dan pembunuhan yang amat kejam
sepanjang sejarah peradaban dunia.
Walaupun kita bersetuju bahawa rejim
komunis telah tumbang dengan pecahnya Kesatuan Soviet, namun ideologi dan
amalan komunisme sebenarnya masih terus wujud, sama ada secara terbuka mahupun
sulit. Umat Islam Turki di Turkestan Timur masih terus berada di bawah
penindasan Maoist Red China. Pencabulan hak asasi manusia di Turkestan Timur
tidak boleh diabaikan sama sekali.
Kekejaman
China di Turkestan Timur
Umat Islam Turki di Turkestan Timur yang
dikenali sebagai Uighurs, telah hidup di bawah dominasi kerajaan China selama
lebih kurang 250 tahun. China telah memberikan nama kepada wilayah Islam
tersebut sebagai “Xinjiang” ataupun “tanah yang ditawan,” dan menganggapnya
sebagai tanah milik mereka sendiri. Berikutan dengan pengambilalihan China oleh
komunis pada tahun 1949 oleh Mao, penindasan yang berlaku di Turkestan Timur
semakin menjadi-jadi. Rejim komunis mula melakukan penghapusan umat Islam yang
enggan untuk diasimilasikan.
Bilangan
umat Islam yang dibunuh amat mengejutkan. Di antara tahun 1949 dan 1952, 2.8
juta umat Islam mati, sama ada dibunuh oleh tentera China ataupun mati akibat
kebuluran. Di antara tahun 1952 dan 1957, lebih 3.5 juta nyawa terkorban,
kemudian 6.7 juta di antara 1958 dan 1960, dan kemudian di antara tahun 1961
dan 1965 pula, seramai 13.3 juta manusia mati.
Kaum Uighurs yang berjaya hidup pula berada
di dalam penindasan dan penderaan. Pemerintah Turkestan Timur terkini iaitu Isa
Yusuf Alptekin, yang banyak menghabiskan umurnya dalam buangan, telah
menggambarkan situasi tersebut di dalam bukunya Dogu Turkistan Davasi
(Hubungan Turkestan Timur) dan juga Unutulan Vatan Dogu Turkestan (Turkestan
Timur: Tanah yang Dilupakan). Berdasarkan kepada buku-buku tersebut, penindasan
yang dilakukan terhadap rakyat Turkestan Timur tidak banyak bezanya dengan apa
yang berlaku kepada umat Islam di Bosnia, ataupun majoriti kaum Albania oleh
Serbia. “Hukuman” yang dikenakan oleh mahkamah China terhadap negara tersebut
adalah terlampau kejam dan sangat tidak berperikemanusiaan. Ini termasuklah
membakar manusia hidup-hidup, memukul manusia sehingga hampir mati dan kemudian
membogelkan mereka dan membiarkan mati di dalam kesejukan salji. Malah ada juga
yang diikat dengan lembu jantan pada kedua-dua belah kaki mereka untuk
memisahkannya daripada badan.
Amalan
Asimilasi Menghapuskan Budaya Secara Besar-besaran
Ever since 1949, the communist regime has
set about eliminating the Muslim population, and has systematically moved
Chinese immigrants into the region. The effects of this campaign, initiated by
the Chinese government in 1953, are particularly striking. In 1953, fully 75
percent of the population was Muslim, and just 6 percent Chinese. By 1982, the
ratio had changed to 53 percent Muslim and 40 percent Chinese. The 1990 census,
which reported a population of 40 percent Muslim to 53 percent Chinese, began
to lay bare the full dimensions of ethnic cleansing in the region.
Currently, the Uighurs are being made to
stay in the villages, and Chinese are being installed in the cities. Thus, some
cities now have populations which are as much as 80 percent Chinese. The aim is
to establish a Chinese majority in the cities. The Chinese government's policy
encouraging intermarriage between the local people and the Chinese is another
part of this assimilation policy.
The Chinese administration has also used
the Muslims of East Turkestan in nuclear tests. These tests began on Oct. 16,
1964, and as a result, people in the region have developed deadly illnesses,
and some 20,000 handicapped children have been born. The number of Muslims who
have lost their lives as a result of the tests is known to be in the area of
210,000. Thousands of others contracted cancer or were left crippled.
From 1964 to the present, China has
detonated approximately 50 atomic and hydrogen bombs in East Turkestan. Swedish
experts measured the effect of tremors set off by a 1984 underground test as
registering 6.8 on the Richter scale.
Punca
Sebenar Kekejaman: Kebencian Terhadap Islam
Sebab utama yang membawa kepada penindasan
rakyat Turkestan Timur oleh China adalah kerana mereka beragama Islam. Kerajaan
komunis China melihat Islam sebagai halangan terbesar untuk mereka memantapkan
penguasaan terhadap kawasan tersebut.
China telah menggunakan bermacam-macam
bentuk penindasan untuk membuatkan mereka berpaling jauh dari agama. Puncak
peristiwa ini berlaku ketika zaman pemerintahan diktator komunis Mao. Ketika
itu, Revolusi Budaya sedang berlaku dari tahun 1966-76. Masjid-masjid
diruntuhkan, ibadah secara beramai-ramai diharamkan, pengajaran Al-Quran
dihalang, dan rakyat China yang berpindah dibenarkan untuk mengganggu umat
Islam. Sekolah-sekolah digunakan untuk menyebarkan propaganda atheis. Segala
bentuk komunikasi dikawal untuk membuatkan manusia lari dari agama. Mereka
telah dilarang untuk mendengar ceramah-ceramah agama yang menyentuh tentang
keimanan, dan pemimpin agama pula dilarang mengajar tentangnya. Namun demikian,
di sebalik segala penindasan yang dilakukan, mereka masih berpegang teguh
kepada tali Islam.21
Salah satu cara ugutan dan tekanan yang
dilakukan masih terus dilaksanakan di institusi-institusi pendidikan.
Pendidikan universiti di kawasan tersebut telah diberikan kepada rakyat China,
dan umat Islam yang belajar di universiti-universiti tersebut hanya membentuk
20 peratus sahaja daripada keseluruhan jumlah pelajar. Kemelesetan ekonomi
turut menjadi faktor halangan yang membawa kepada rendahnya tahap pendidikan
yang diterima oleh umat Islam di situ. Sekolah-sekolah yang diajar dalam bahasa
China menikmati kemudahan-kemudahan yang canggih. Sebaliknya sekolah-sekolah
Uighur berada dalam keadaan serba kekurangan. Pendidikan yang kononnya dianggap
bersifat keagamaan yang diajar di sekolah-sekolah sebenarnya didirikan di atas
fahaman ateisme.
Peristiwa penukaran abjad sebanyak 4 kali
dalam tempoh 30 tahun merupakan sebahagian daripada polisi asimilasi yang
ditujukan kepada umat Islam di sana. Meskipun Revolusi Budaya sedang berlaku,
Mao tetap tidak mengubah skrip abjad China. Namun Mao menukar abjad Uighur
daripada abjad Roman kepada abjad Cyrillic jenis Rusia. Selepas abjad itu
digunakan buat beberapa ketika, ia ditukar semula kepada abjad Roman. Walau
bagaimanapun, selepas itu ia ditukar menjadi skrip Arab untuk menghalang dari
terbentuknya jambatan budaya dengan Turki. Kesannya, generasi-generasi di situ
sukar untuk memahami di antara satu sama lain yang mana abjad mereka telah
diubah berkali-kali.
Peranan Komunis China yang Anti-Islam di Timur
Jauh
Penindasan berdarah yang dikenakan ke atas
umat Islam Uighur Turki di Turkestan Timur masih belum reda sehingga kini.
China telah menangkap golongan muda Uighur Turki yang menyuarakan penentangan
mereka, dengan alasan mereka adalah musuh yang berpotensi di masa hadapan.
Untuk melepaskan diri dari penganiayaan tersebut golongan muda telah melarikan
diri ke gunung-gunung ataupun ke padang pasir.
Semenjak tahun 1996, berpuluh ribu remaja
Uighur Turki telah ditahan di kem-kem yang mana di situ mereka telah dikenakan
bermacam-macam jenis penderaan. Sebuah pertubuhan hak asasi manusia
antarabangsa telah melaporkan di dalam laporan rasminya bahawa para suspek
telah dibawa ke khalayak ramai, dan mereka sama ada dikenakan hukuman berkerja
berat ataupun dibunuh oleh skuad penembak di hadapan masyarakat awam.
Mahkamah-mahkamah beroperasi di bawah arahan Parti Komunis. Mungkin apa yang
lebih dahsyat ialah wanita-wanita mengandung dibawa lari dari rumah mereka.
Selanjutnya kandungan mereka digugurkan secara paksa dengan menggunakan teknik
yang tidak selamat. Manakala kanak-kanak yang dilahirkan melepasi kuota
kerajaan dibunuh, dan harapan keluarga mereka tidak didengari dan dihiraukan.
Peristiwa yang berlaku pada bulan Februari
1997 telah menambahkan lagi bilangan kezaliman yang dilakukan oleh kerajaan
China. Pada satu malam Lailatul Qadar di bulan Ramadan tahun itu, yang berlaku
pada 4 Februari, lebih daripada 30 orang wanita yang pergi ke masjid untuk
menyambut malam yang amat bermakna kepada umat Islam itu, telah dibelasah
sewaktu mereka sedang membaca Al-Quran, dipukul oleh ahli-ahli militia China
dan kemudian diseret ke ibu pejabat keselamatan. Penduduk tempatan telah pergi
ke ibu pejabat dan merayu supaya wanita-wanita tersebut dibebaskan. Namun
demikian, mayat tiga orang wanita yang mati akibat diseksa telah dilemparkan
kepada mereka yang datang merayu itu. Kemudian, terjadilah pergaduhan di antara
penduduk tempatan dengan orang-orang China. Kira-kira 200 orang penduduk asal
Turkestan Timur kehilangan nyawa di antara 4 dan 7 Februari, dan lebih 3,500
yang lain telah dipenjarakan di kem-kem. Pada pagi 8 Februari pula, penduduk
yang berkumpul di masjid telah dihalang dari mengerjakan solat oleh pasukan
keselamatan. Pergaduhan tercetus lagi, dan akibatnya bilangan mereka yang
ditahan iaitu seramai 58,000 orang pada April-May 1996, tiba-tiba melonjak
melebihi 70,000 orang. Kira-kira 100 orang penduduk yang masih muda telah
dihukum mati secara terbuka. Manakala 5,000 orang Uighur Turki telah
ditelanjangkan dan dipamerkan untuk tontonan umum di dalam kumpulan-kumpulan
yang setiap satunya seramai kira-kira 50 orang.
Setelah mengetahui semua ini, maka kita
patut memberi perhatian kerana rakyat Turkestan Timur masih tidak menerima
sebarang sokongan daripada Barat sepertimana yang diharap-harapkan.
Definisi rasmi Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu (PBB) tentang genocide sudah tepat terhadap apa yang sedang
berlaku di Turkestan Timur yang dijajah oleh China itu. Namun, rakyat Turkestan
Timur masih tidak mendapat sebarang perlindungan dari PBB. Kira-kira 25 juta
umat Islam Turkestan Timur masih menderita disebabkan oleh penindasan China,
dan dunia menutup mata atau terus memalingkan muka terhadap kekejaman ini.
Terdapat beribu-ribu tahanan politik, dan banyak di antara mereka yang sudah
“lenyap” dari penjara. Penderaan ke atas tahanan sudah menjadi satu perkara
rutin.
Untuk menamatkan penganiayan di Timur
Tengah, pertama sekali dunia mesti diberitahu tentang syarat-syarat perjanjian
yang tidak menentu yang sedang berlaku di situ, dan kemudian sekatan
antarabangsa mesti dikenakan supaya China dapat merasakan bahangnya. China
sedang melakukan pembunuhan beramai-ramai secara tersembunyi, dan rakyat
Turkestan Timur yang ditindas kehilangan cara untuk membolehkan suara mereka
didengari. Masyarakat dunia mesti bertindak secara bersama terhadap perkara
yang perlu diberi perhatian penting ini.
Harus diingat bahawa punca kekejaman dan
penganiayaan di Turkestan Timur terletak pada falsafah Komunis China yang
bencikan agama. Perang yang tidak berperikemanusiaan yang dilancarkan terhadap
manusia yang tidak berdaya adalah kesan daripada pemikiran materialistik dan
komunis yang bersifat ateis. Para pemimpin komunis yang kejam sewaktu abad
ke-20 telah meninggalkan suatu ideologi pembunuh dan kesannya berjuta nyawa
terkorban. Turkestan Timur adalah contohnya. Satu-satunya cara yang boleh
dilakukan untuk menyekat mimpi ngeri ini dari terus menghantui manusia adalah
dengan melancarkan peperangan ideologi untuk menentang ideologi-ideologi atheis
seperti komunisme. Penghapusan asas-asas ideologi komunis adalan langkah
pertama untuk menamatkan penindasan komunis di muka bumi.
Seperti yang telah ditegaskan di awal bab
buku ini, asas kepada komunisme ialah Darwinisme. Karl Marx, iaitu pengasas
komunisme telah mendedikasikan bukunya Das Kapital kepada Darwin, iaitu
seorang tokoh yang amat beliau sanjungi. Di dalam bukunya yang bertajuk Ever
Since Darwin, seorang saintis pro-Marxis-evolusinis yang terkenal telah menulis:
... Marx dan Darwin adalah secocok, dan
Marx memuja Darwin setinggi-tingginya... Darwin sesungguhnya seorang pejuang
revolusi yang berhemah.22
Pemimpin komunis China, Mao telah berkata
menerusi satu ucapannya, “Sosialisme China dibina dengan berasaskan Darwin dan
teori evolusi,” maka dengan itu jelaslah dari mana beliau mendapat inspirasi
terhadap kekejaman yang dilakukannya.23
Himpunan kenyataan ini yang telah
mendedahkan asal-usul Marxisme dengan jelas memberitahu kita bahawa Darwinisme
merupakan ideologi yang berselindung di sebalik praktis-praktis kejam yang
dilaksanakan beberapa tahun dahulu di negara-negara seperti Rusia dan China,
dan yang mana sehingga kini ia masih dilakukan terhadap orang-orang Chechen dan
umat Islam di Turkestan Timur. (Untuk mengetahui lebih lanjut tentang saintifik
Darwinisme dan kejatuhan ideologinya, rujuk bahagian apendiks tentang penipuan
evolusi.)
No comments:
Post a Comment