About Me

My photo
saya guru di maahad al-sabirin,ayer lanas, kelantan memberi kuliah/ceramah/tazkirah/khutbah / bengkel dsb secara percuma berminat hubungi saya di 0199923418 atau fauziamirgus@gmail.com atau fauzi15766@yahoo.com

Followers

Saturday, December 31, 2011

Tahun Baru 2012; Bertambahkan Rezeki Diri

Ya tahun baru 2012 bakal bertandang ke laman umur. Detik 12 malam selalu dinantikan untuk merealisasikan kedatangan. Seperti tahun-tahun yang semakin meninggalkan, 2012 sebetulnya tidak ada yang dijanjikan. Yang pastinya kita semakin matang & dimatangkan pengalaman erti pahit & maungnya kehidupan; lebih-lebih lagi jika hidup dalam memperjuangkan. Tentunya masih banyak agenda yang tidak tertunaikan, jika sudah ditunaikan pula tiada yang tertuntaskan cemerlang & menetaskan hasil serta pulangan yang lumayan.
Seperti selalunya, seperti awal tahun 2011 juga terkuaknya dini 2012 juga, pasti ada antara kita yang memasang & menjerat azam. Azam disemai dengan alasan bisa & bakal mengubahkan. Tentunya yang diharap bertambah baik ialah rezeki & pendapatan. Rezeki & pendapatan diharapkan lebih lumayan.
Kepada sesiapa sahaja yang sudi menggabungkan dirinya dengan Islam; sama secara warisan dari baka & keturunan atau melalui pengembaraan yang panjang dalam mencari sinar kebenaran, kita tentunya pernah diajar & mendengar melalui deria telinga yang dibekalkan, iaiti adanya eleman kehidupan bernama Malaikat yang turut mewarnai & lukisan perjalanan kehidupan. Ya, jumlah para Malaikat yang diciptkan lebih lebih banyak daripda jumlah manusia yang kelihatan. Walaupun jumlah para Malaikat AlLah SWT tidak tidak dapat kita ketahui dengan tat jumlah & bilangan, tapi kita diwajibkan tahu & beriman dengan peranan 10 Malaikat yang amat menentukan. Di samping itu para Malaikat ini terlalu hampir dalam kehidupan. Adapun kesepuluh Malaikat ini namanya dikenali sebagai; 1- Jibril AS –
Ketua Para Malaikat di samping menyampaikan titah perintah AlLah SWT kepada para anbiya, Jibril AS juga digambarkan menyempurnakan azab kepada kaum yang derhaka.
2- Mikail AS-
Membahagi-bahagikan rezeki kepada semua yang hidup di dunia, sama ada yang taat kepada perintah-NYA atau mereka yang derhaka & yang menentang-NYA.

3- Israfil AS-
Meniupkan ‘Sangkakala’; untuk mematikan semua yang mendengarkannya atau meniupnya kali yang berikutnya untuk menghidupkan semula yang mendengarnya buat kali berikutnya.

4- Izrail AS-
Mencabutkan nyawa semua yang bernyawa dalam proses mematikannya apabila sampai masa & ketika & saatnya. Tidak akan dilewatkannya walau sesaat & tidak akan tercepat biarpun sesaat jua. Semuanya berlaku on time & on line.

5- Raqib AS-
Mencatat kesemua aksi baik-baik manusia biarpun manusia sendiri tidak menyedarinya. Bermula daripada membuka mata pada siang harinya sehingga mata ditutup kembali untuk tidur setiap hari.

6- Atiq AS-
Mencatat kesemua aksi buruk & negatif manusia biarpun manusia sendiri tidak menyedarinya, biarpun dilakukan secara yang paling profesional & paling tersembunyi. Bermula daripada membuka mata pada siang harinya sehingga mata ditutup kembali untuk tidur setiap hari.

7 & 8- Mungkar & Nakir AS-
Menyoal si mati dengan soalan-soalan mudah & menyiksa si mati jika mereka gagal menjawab soalan-soalan tersebut. Adapun soalan yang dikemukakan itu tidak mampu dihafal & dijawab oleh lidah, kerana dalam situasi berkenaan lidah sudah tidak diizinkan untuk bercakap lagi. Yang akan bercakap ialah anggota badan yang lain selain lidah.

9. Malik Zabaniah AS-
Penjaga pintu neraka & tidak pernah senyum lagaknya selama-lamanya.

10. Malik Reduan AS-
Penjaga surga



Peranan Mikail AS dalam Penentuan Rezeki; Rezeki Kita Memang Haq Kita

Rukun Iman yang kita yakini mengajarkan bahawa semua rezeki kita datangnya dari AlLah SWT sahaja! Tidak ada campuratangan sesiapa dalam soal rezeki ini kerana DIA tidak pernah mengajak sesiapa berbincang untuk memberikan rezeki-NYA kepada hamba. Bermula dengan rezeki sedutan & hisapan nyawa, luasnya pemandangan yang diilustrasikan & demham pelbagai warna yang ditapis oleh mata, beragamnya bentuk bunyi yang melewati pendengaran kita & kita dengan senangnya dapat membezakan antara bunyi haiwan dengan manusia & sebagainya, masuk & kita dapat membezakan pelbagai aroma bau yang melewati hidung kita, pelbagai cita & rasa singgah pada lidah & diterjemahkan sama ada masin, masam, manis, pahit dsb, rezeki kesihatan yang subur & makmur yang singgah pada badan kita, terhindarnya pelbagai derita penyakit dari dalam diri, hinggalah sampai kepada datang wang & ringgit yang memenuhi dompet dan saku kita; semuanya datangnya dari AlLah SWT 100% tanpa campurtangan manusia. Cuma AlLah SWT menggunakan manusia atau hamba-NYA yang lain sebagai posmen sahaja untuk menyampaikan rezeki tersebut itu kepada kita.
Apabila kita membelek-belek ajaran Islam; Baginda Nabi Muahammad SAW telah lama menjelaskan kepada kiat melalui hadis & sabda yang kita boleh fahami sebagai berikut;
‘setelah umur manusia menjangkau 120 hari dalam rahim bonda, Malaikat Mikail akan dipanggil mengadap AlLah SWT untuk mencatat sejumlah rezeki yang diperuntukan kepada kita; lelaki tau perempuan kah kita? Berapa juta langkah kita boleh melamngkah, berapa juta bunyi pula yang layak masuk ke telinga kita, berapa banyak makanan yang kita dapat masukkan dalam perut, berapa banyak pula minuman yang dapat melalui leher kita, berapa juta duit yang patut & dapat kita pegang & belanjakan, berapa juta warna & objek yang kita dapat lihat, dan sebagai sebagainya yang lain sudah ditentukan untuk kita sewaktu umur kita 120 hari dahulu’
Lalu kita pun dihantar ke dunia untuk menghabiskan bajet yang telah ditentukan AlLah SWT yang berhak kita habisi. Malaikat Mikaiollah yang akan menguruskan pemberian rezeki tersebut kepada kita dari sehari ke sehari sehinggalah habis bajet untuk kita. Apabila bajet kita habis, maka kita pun akan mati kerana sudah tiada lagi bajet untuk kita hidup di bumi ini. jadi jangan bimbang & timbul rasa kurang enak dalam diri; rezeki kita satu sen pun tak akan masuk atau dimasukkan ke dalam akaun orang lain. Demikian juga rezeki orang lain tak akan masuk ke dalam periuk rezeki kita walaupun setengah sen!
Keseluruhan bajet yang AlLah SWT bajetkan untuk kita itu kita boleh mengambilnya secara halal ataupun secara haram & dilarang. Mengambil bajet rezeki kita secara halal dengan kita melakukan kerja-kerja yang halal yang akhirnya kita akan mendapat rezeki tersebut & lama kelamaan akan habis. Kita juga boleh dapatkannya secara haram; misalnya kita boleh merompak dll bila habis rezeki tersebut kita pasti mati. Katakan rezeki kita masih berbaki sejuta, lalu kita pun pergi merompak, setelah mendapat rezeki yang sejuta itupun kita akan mati, sebab itulah kebanyakan perompak yang sedemikian akan mati tertembak sebaik sahaja dia menerima kesemua jumlah rezeki yang diperuntukkan untuknya.
Walau apapun janji orang tertentu untuk kita sempena tahun baru 2012, hakikatnya kita sedang ke arah menghabiskan bajet rezeki yang AlLah bekali sejak azali lagi. Semakin cepat kita habisi bajet itu semakin cepat pula kita kan mati; kecuali apabila kita dapat bajet tersebut kita dapat panjangkan hayatnya dengan cara bersedekah. Dengan bersedekah umur kita akan menjadi bertambah panjang. Ini janji AlLah SWT.
Hanya AlLah SWT yang dapat menambah kesemua rezeki kita; hanya DIA yang boleh memanjangkan umur kita. Hanya AlLah SWT yang dapat menambah kesemua rezeki kita; hanya DIA yang boleh memanjangkan umur mata. hanya DIA yang boleh memanjangkan hayat mata kita. hanya DIA yang boleh melamakan usia pendengaran kita. hanya DIA yang boleh melamakan fungsi hidung & jantung kita. Hanya DIA yang segala gala, kerana DIA Maha Berkuasa. Dulu kini & selam-lamanya. AlLah hu Akhbar.
Ya AlLah SWT yakinilah diri ini dengan kuasa-MU

No comments:

Post a Comment

Tetamu