About Me

My photo
saya guru di maahad al-sabirin,ayer lanas, kelantan memberi kuliah/ceramah/tazkirah/khutbah / bengkel dsb secara percuma berminat hubungi saya di 01113091996 atau fauziamirgus@gmail.com

Followers

Saturday, December 31, 2011

Tafsir Surah al-A’raf ayat 73 - 79,


Malam ini 08 Safar 1433- 02 Jan 2012
Tazkirah Mingguan di Masjid Haji Sulaiman,
Kg Jembal, Bachok, Kelantan.
Insya-AlLah. Dialog Nabi AlLah Soleh AS dengan Kaumnya (Kaum Thamud)


Tafsir Surah al-A’raf ayat 73 - 79,
Dialog Nabi AlLah Soleh AS dengan Kaumnya (Kaum Thamud)



73. Dan kepada kaum Thamud (KAMI utuskan) saudara mereka: Nabi Soleh. Berdakwah dia kepada kaumynya: "Wahai kaumku! Sembahlah kamu akan AlLah, (sebenarnya) tiada ILAH bagi kamu selain daripadanya. Sesungguhnya telah datang kepada kamu keterangan yang nyata (mukjizat) dari RABB kamu; ini seekor unta betina (dari) AlLah sebagai keterangan bagi kamu (membuktikan kebenaranku). Oleh sebab itu, biarkanlah unta itu mencari makan di bumi AlLah, dan janganlah kamu menyentuhnya dengan sesuatu yang menyakitinya; (kalau kamu menyentuhnya) maka kamu akan ditimpa azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

- AlLah SWT menjelaskan suatu waktu dahulu DIA mengutuskan Nabi Soleh kepada kaum/bangsa Thamud, suatu kaum yang mendiami tempat yang bernama al-Hijr yang berlokasi di antara Hijaz dengan Syam. Nabi Soleh pula merupakan anak-beranak mereka, atau kaum kerabat mereka, dengan kata lain Nabi Soleh AS mempunyai pertalian yang hampir dengan mereka dari segi darah. Sebagaimana biasa, AlLah SWT mengutuskan para anbiya untuk mengajak manusia kembali ke jalan Islam setelah manusia sudah terlalu jauh tersesat.

Seperti kata peribahasa Melayu; sesat di hujung jalan kembali ke pangkal jalan. Jadi Nabi AlLah Soleh AS diperintahkan AlLah SWT untuk mengembalikan kaum Thamud kepada agama yang lurus iaitu Islam. Kerana cara hidup & agama dari sisi AlLah SWT hanyalah Islam.
Nabi AlLah SWT memulakan seruan dakwahnya agar kaum kerabatnya kembali menyembah AlLah SWT sahaja, kerana hanya AlLah sahaja yang berhak disembahi, bukan yang lain berupa patung, berhala, pokok-pokok besar, kuburan, lokasi-lokasi tertentu dan sebagainya.

Dakwaan Nabi Soleh AS mengajak manusia sezamannya menyembah AlLah SWT disambut dengan permintaan yang aneh. Mereka mahukan Nabi Soleh AS memecahkan batu dan mengeluarkan anak unta betina dariapda dalam batu tersebut. Seandainya Nabi AlLah Soleh AS berjaya menunaikan permintaan mereka, mereka memberi jaminan untuk beriman kepada AlLah SWT seperti yang didakwahkan. Ketua kaum Thamud yang mencabar Nabi AlLah Soleh AS itu bernama Junda bin Amr bin Labib. Nabi AlLah Soleh AS bermunajat kepada AlLah SWT, dan izin-NYA keluarlah unta betina daripada dalam batu. Setelah melihat kebenaran berada nyata di hadapan mata, Junda & sebilangan yang ada menyatakan imannya kepada AlLah SWT. Tetapi tidak banyak yang sempat untuk menyertai & menyatakan iman mereka kerana pemuka agama berhala pada masa itu yang diketuai oleh Dzuab bin Amr bin Labib & pembantunya Habbab menghalang & menyekat.

Berikutnya Nabi AlLah Soleh AS memberitahu bahawa unta itu tidak boleh disakiti dengan cara apapun. Unta tersebut mestilah diberi minum secara bergilir-gilir dengan penduduk al-Hijr. Apabila tiba hari yang dijadualkan untuk unta meminum air, penduduk & haiwan ternakan mereka tidak boleh meminum air tetapi mereka boleh memerah sebanyak susu unta itu untuk dijadikan minuman. Jelas Nabi AlLah Soleh AS lagi seandainya unta itu disakiti, maka akan turunlah bala AlLah SWT kepada mereka semua.


74. "Dan kenanglah nikmat AlLah ketika DIA menjadikan kamu khalifah-khalifah sesudah kaum Aad, dan ditempatkannya kamu di bumi, (dengan diberi kemudahan) untuk kamu mendirikan istana-istana di tanahnya yang rata, dan kamu memahat gunung-ganangnya untuk dijadikan rumah. Justeru kenangkanlah nikmat-nikmat AlLah itu dan janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi".

Dakwah berikut daripda Nabi AlLah Soleh AS ialah memperingatkan merak terhadap nikmat AlLah SWT yang tercurah kepada kaun Thamud. Antara nikmat itu ialah kaum Thamud dijadikan AlLah SWT pemerintah & pengurus atau pentadbir dunia setelah kehancuran kaum Ad (bangsa Nabi AlLah Hud AS). Kaum Thamud mendapat kekuasaan pemerintahan di dunia, dengan segala perbendaharaan & kekayaan menjadi milik mereka. Antara nikmat yang AlLah SWT kurniakan kepada kaum Thamud & tidak diberikan kepada bangsa yang lain hingga kini ialah kemahiran (teknologi) dapat memahat bukit & gunung untuk dijadikan rumah & kediaman.

Lalu jadilah bukit & gunung sebagai rumah-rumah mereka yang kukuh daripada ancaman. Di samping itu mereka juga dengan teknologi semasa membina istana-istana di tanah yang rata. Dapat difahami setiap mereka mempunyai 2 kediaman yang hebat & megah; satu istana di tanah rata, satu lagi kediaman yang mereka pahatkan di bukit atau gunung. Kedua-dua kediaman ini mereka gunaka untuk mereka huni pada musim panas & musim dingin. Pada musim panas mereka menghabiskannya dengan menduduki istana, sementara pada musim sejuk mereka labur untuk berada dalam bukit atau gunung yang mereka ukir indah sebagai rumah. Dakwah Nabi AlLah Soleh AS juga agar mereka jangan sengaja membuat kerosakan di bumi. Kerosakan di sini bermaksud membuat dosa & maksiat, sama secara terancang, secara senyap-senyap, atau secara terang-terangan.



75. Ketua-ketua yang sombong takbur dari kaumnya berkata kepada orang-orang yang dipandang lemah; iaitu orang-orang yang telah beriman antara mereka: "Tahukah kamu bahawa Soleh menjadi rasul dari RABBnya?" mereka menjawab: "Sesungguhnya kami beriman kepada apa yang ia (Nabi Soleh) dakwahkannya".

Macam biasa mereka yang berkuasa, yang kaya, yang mewah hidupnya, susah untuk membuka pintu hati kepada ajaran wahyu, hal ini dirakam sepanjang masa dalam sejarah perjuangan dakwah para anbiya kepada umat manusia. Kasus ini berlaku seawal dakwah Nabi AlLah Nuh AS hinggalah kepada fenomena yang berlaku kepaada Junjungan Akhir Zaman; Nabi Muhammad SAW.

Golongan yang berkuasa pada zaman Nabi AlLah Soleh AS juga demikina juga, bukan sahaja mereka tidak mahu join terhadap dakwah, mereka jua akan bertanya dengan tujuan mengolok-olok pengikut nabi, kamu percayakah Soleh tu diutus nabi oleh AlLah? Situasi ini akan berterusan selagi manusia ada nyawa di sepanjang masa. Pendokong dakwah akan menjawab dengan penuh yakin; kami beriman kepada dakwah para nabi.

Kenapa pendokong & menyokong dakwah ini percaya & beriman dengan dakwaan manusia yang mengaku menjadi nabi ini? sebabnya mudah sahaja iaitu manusia yang dilantik & mendakwa mereka sebagai nabi ini merupakan manusia yang paling jujur pada zamannya, manusia yang dalam percakapannya tak pernah berbohong, manusia yang paling amanah mereka lihat dalam muamalat, manusia yang tidak pernah menyusahkan mereka dalam pergaulan seharian, manusia yang banyak meringankan beban mereka dalam seharian, & AlLah SWT memang memilih manusia yang tepat untuk menjadi utusan-NYA. Justeru apabila manusia yang sebegini hebat mengajaka mereka kepada agama AlLah SWT, golongan yang lemah ini tanpa bertangguh & tanpa teragak-agak menyatakan iman kepada AlLah SWT RABB sekalaian alam.

76. Orang-orang yang sombong takbur itu berkata: "Sesungguhnya kami tetap ingkar kepada orang yang kamu beriman kepadanya".

Jawapan yang diberikan oleh golongan yang takabbur (yang enggan tunduk kepada kebenaran) pastinya berbeza dengan jawapan golongan mereka yang medapat hidayah. Golongan yang takabbur ini dengan angkuhnya akan menjawab mereka tidak akan beriman dengan golongan para nabi di sepanjang zaman. Mereka yang takabbur ini bukan sahaja tidak mahu membuka pintu hatinya untuk dimasuki sinar iman & hidayah AlLah SWT, mereka juga akan rasa susah hati jika ada insan lain yang beriman. Lantaran itu tidak hairanlah jika ajakan & dakwah para nabi & rasul ini ditentang & dihalang di sepanjang zaman. Pelbagai rancangan jahat dirangka & difikir golongan ini untuk menyekat dakwah, sama ada pada zaman dahulu atau pada zaman hari ini. hal ini akan berterusan sehinggalah ke hari kiamat.



77. Maka mereka pun menyembelih unta itu, dan mereka menderhaka terhadap perintah RABB mereka, sambil berkata: "Hai Soleh! datangkanlah azab yang Engkau telah janjikan kepada kami, jika betul engkau dari Rasul-rasul yang diutus (oleh AlLah)".

Golongan penentang dakwah Nabi AlLah Soleh AS ini yang terdiri daripaa mereka yang berkuasa bukan sahaja menghalang dakwah & menyekat tersebarnya dakwah, malah mereka berpakat untuk membunuh unta yang mereka pinta. Bukan sahaja mereka menyembelih & membunuh unta tersebut, mereka siap membahagi-bahagikan dagingnya, mereka juga dengan angkuhnya mencabar Nabi AlLah Soleh AS agar menurunkan azab/bala kepada mereka dengan seberapa segera. Bagi mereka Nabi AlLah Soleh AS itu yang boleh menurunkan bala. Sedangkan para nabi hanya menjelaskan seandainya titah perintah AlLah SWT dilanggari, akan datang bala dari AlLah SWT. Bilakah masa, bilakah waktu, pukul berapa, datangnya bala tersebut bukan urusan & dalam pengetahuan para nabi. AlLah SWT akan menurunkan bala mengikut kehendak-NYA bila-bila sahaja yang disukai-NYA.

Bagaimana boleh terjadinya pembunuhan unta Nabi AlLah Soleh AS ini? semua ini datangnya dari idea & perancangan 2 orang wanita yang jelita, bernama Unizah bt Ghanam dan Sadaqah bt Mukh. Sesiapa yang boleh membunuh unta tersebut akab dijadikan suaminya (Sadaqah) dan berkahwin dengan anaknya (Unizah yang kaya raya). Tawaran tersebut telah memikat hati 2 pemuda; Gudar/Qaddar bin Salif & Masda’/Mushadda bin Muharij. Mereka berdualah yang mengetuai rombongan 9 manusia jahanam untuk membunuh unta. Rancangan mereka yang disusun rapi ini dilaksana dengan sempurnanya pada waktu malam. Mushadda memanah betis unta dari jauh sementara Gudar menghabisi riwayatnya.

Benar juga kata pepatah’ wanita itu tiang negara apabila baik wanita itu maka baiklah negara, bila tolol & jahat wanita itu maka akan hancur & jahatlah negara’. Tangan yang menghayun buaian bisa menggoncangkan dunia.


78. Oleh sebab itu, mereka pun dibinasakan oleh gempa bumi, lalu menjadilah mereka mayat-mayat yang tersungkur di tempat tinggal masing-masing.

Mereka bukan sahaja membunuh unta itu, malah mereka 9 jahanam itu bergerak pula ke rumah Nabi AlLah Soleh AS untuk membunuhnya. Dengan sebab dosa yang mereka rancang & usahakan, maka datanglah bala AlLah SWT yang mereka mintakan berupa gempa bumi & bunyi halalintar yang membinasakan. Mereka yang bernafsu ingin membunuh Nabi AlLah Soleh AS & pengikutnya dibinasakan AlLah SWT dengan hujanan batu dari langit.

Nabi AlLah Soleh AS dan pengikutnya yang beriman diizinkan AlLah SWT untuk berhijrah ke RamalLah Palestin dan menetap di sana. Jadi penduduk yang menghuni RamalLah pada hari ini merupakan anak cucu Nabi AlLah Soleh & para pengikutnya yang beriman. Jangan hairan jika esok atau lusa akan muncul kebangkitan Islam dari RamalLah.


79. Maka Nabi Soleh pun meninggalkan mereka sambil berkata: "Wahai kaumku! Aku telah menyampaikan kepada kamu perutusan RABBku, dan aku telah memberi nasihat kepada kamu, tetapi kamu tidak suka kepada orang-orang yang memberi nasihat".

Sambil kakinya melangkah keluar dari bumi al-Hijr Nabi AlLah Soleh AS tetap memberi ingat kepada pengikutnya yang masih ada & peringatan kepada mereka yang binasa bahawasanya dia telah melaksanakan segala suruhan AlLah Yang Esa; memberikan nasihat kepada mereka, tapi sayangnya banyak daripada manusia tidak makan nasihat.

1 comment:

Tetamu

free counters