Tafsir Surah al-Baqorah
ayat 1-5
Tazkirah Dwi Bulanan
19 Rabiul Awal
1433 – 12 Feb 2012
Sabtu Malam Ahad
Minggu kedua & keempat
Masjid Tok Ku Yam, Kg Pulau Melaka,
Sering, Kota Bharu, Kelantan
Surah: Al-Baqorah
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الم [٢:١]
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ
فِيهِ ۛ
هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ [٢:٢]
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ
الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ [٢:٣]
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ
وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ [٢:٤]
أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ ۖ
وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [٢:٥]
1- Alif, Laam, Miim.
2- Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak
padanya (tentang datangnya dari AlLah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi
petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa;
3- Iaitu orang-orang yang beriman kepada
perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta
membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada
mereka.
4- Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab
"Al-Quran" yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad), dan Kitab-kitab
yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari
akhirat (dengan sepenuhnya).
5- Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari
RABB mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya
Surah: Al-Baqara
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الم [٢:١]
Alif, Laam, Miim.
AlLah
SWT sengaja memilih huruf-huruf potong
ini untuk memulakan surah al-Baqorah, yang merupakan surah yang kedua
kedudukannya dalam al-Qur’an. Para cendekiawan Islam (alim ulama’) berbeza
pendapat tentang keberadaannya.
Kebanyakan mereka tidak menafsirkan apakah makna huruf huruf tersebut.
Mereka mengatakan AlLah SWT sahajalah Yang
Maha Mengetahui apakah maksudnya. Ada sebahagiannya menjelaskan huruf-huruf
tersebut juga sebagai nama lain bagi surah.
Ibnu
Abbas (AbdulLah bin Abbas) antara ulama tafsir yang menjelaskan maksud
huruf-huruf ini. Mengikut beliau Aliif
Laam Miim bermakna Aliif bererti AlLah
SWT, Laam merujuk kepada Jibril, & Miim bermaksud Muhammad SAW. Aliif Laam Miim juga bermaksud Akulah AlLah
SWT Yang Maha Mengetahui.
Apabila kita meneliti & membaca dengan
teliti, akan kita dapati surah-surah yang bermula dengan huruf potong=
muqataah, disebut akronim dalam bahasa Melayu, menjelaskan status & peranan
al-Qur’an. Surah tersebut memulakan ayat dengan huruf-huruf seperti; Aliif Laam
Miim, Yaa Siin, Thaa Haa, Qaaf, Haa Miim, Thaa Siin Miim, Aliif Laam Raa, dsb.
Daripada 114 surah yang ada dalam
al-Qur’an, Surah yang seumpama ini terdapat sebanyak 30 buah dalam al-Qur’an.
Surah-surah itu ialah;
1. Surah
ke-2. Al-Baqoorah. 286 Ayat
2. Surah
ke-3. Ali-Imran. 200 Ayat
3. Surah
ke-7. Al- A’raf. 206 Ayat
4. Surah
ke-10. Yunus. 109 Ayat
5. Surah
ke-11. Hud. 123 Ayat
6. Surah
ke-12. Yusoff. 111 Ayat
7. Surah
ke-13. Ar-Ra’d. 43 Ayat
8. Surah
ke-14. Ibrahim. 52 Ayat
9. Surah
ke-15. Al-Hijr. 99 Ayat
10. Surah
ke-19. Maryam. 98 Ayat
11. Surah
ke-20. Thaahaa. 135 Ayat
12. Surah
ke-26. As-Syuaara. 227 Ayat
13. Surah
ke-27. An-Naml.93 Ayat
14. Surah
ke-28. Al-Qasas. 88 Ayat
15. Surah
ke-29. Al-Ankabut. 69 Ayat
16. Surah
ke-30. Ar-Rum. 60 Ayat
17. Surah
ke-31. Luqman. 34 Ayat
18. Surah
ke-32. As-Sajdah. 30 Ayat
19. Surah
ke-36. Yasin. 83 Ayat
20. Surah
ke-38. Sad. 88 Ayat
21. Surah
ke-39. Az-Zumar. 75 Ayat
22. Surah
ke-40. Al-Ghafir/ Mukmin. 85 Ayat
23. Surah
ke-41. Fushshilat. 54 Ayat
24. Surah
ke-42. As-Syura-53 Ayat
25. Surah
ke-43. Az-Zukruf. 89 Ayat
26. Surah
ke-44. Ad-Dukhan. 59 Ayat
27. Surah ke-45. Al-Jaathiyah. 37 Ayatü
28. Surah ke-46. Al-Ahqaf. 36 Ayat
29. Surah
ke-50.Qaf.45 ayat
30. Surah
ke-68. Nun. 52 Ayat
Daripada 30
surah tersebut, hanya 3 surah sahaja yang tidak membincangkan status al-Qur’an
& peranannya. Ketiga-tiga surah tersebut ialah;
1. Surah
ke-19. Maryam. 98 Ayat
2. Surah
ke-29. Al-Ankabut. 69 Ayat
3. Surah
ke-30. Ar-Rum. 60 Ayat
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ
فِيهِ ۛ
هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ [٢:٢]
Kitab Al-Quran ini, tidak ada
sebarang syak padanya (tentang datangnya dari AlLah dan tentang sempurnanya);
ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa;
Inilah kitab iaitu al-Qur’an
yang merupakan Kalam AlLah SWT. Tidak ada sesiapa yang mampu menafikannya
datang daripada AlLah SWT; sama ada manusia dahulu, manusia yang sedang hidup
kini, atau manusia yang hidup seratus, seribu, atau sejuta tahun lagi.
Al-Qur’an ini sempurna isinya meliputi semua bidang ilmu yang diperlukan oleh
manusia. Bagi penganut Islam haram mereka ragu-ragu walaupun sedikit kepada
kehebatan al-Qur’an. Tujuan AlLah SWT menurunkan al-Qur’an ini ialah untuk
manusia jadikannya sebagai petunjuk, atau pemandu jalan sewaktu mereka masih
disambung nyawa, & al-Qur’an ini sudahpun memberi petunjuk & akan
terus-menerus memberi petunjuk, tetapi mereka yang sanggup menjadikan al-Qur’an
sebagai petunjuk hanyalah mereka yang muttaqim sahaja. Adapun manusia yang tidak
muttaqim tidak akan & tidak sanggup untuk menjadikan al-Qur’an sebagai
pedoman & panduan hidupnya. Mereka lebih suka menjadikan akhbar harian,
buku-buku karangan manusia, tesis tertentu sebagai panduan untuk diikuti.
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ
الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ [٢:٣]
Iaitu orang-orang yang beriman
kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang
serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang KAMI berikan
kepada mereka.
Oleh sebab kalimah muttaqim ini
digunakan oleh AlLah SWT, DIA tidak membiarkan manusia terkapai-kapai untuk
berfikir apakah yang dikatakan muttaqim itu. Dengan sifat Maha Pengasih &
Maha Penyayang, AlLah SWT menjelaskan ciri orang yang disifatkan-NYA sebagai
muttaqim itu, iaitu;
1- beriman
dengan perkara yang ghaib
2-
menyempurnakan solatnya
3- membelanjakan
sebahagian daripada rezeki pemberian AlLah yang dimiliki
1- beriman
dengan perkara yang ghaib; beriman di sini dengan maksud meyakini adanya
perkara yang ghaib & berusaha sedaya upaya pula untuk mematuhi
tuntutan-tuntutannya. Perkara yang ghaib di sini biasa juga disebut samiyyat. Antara
perkara yang dikira perkara yang ghaib ini ialah; dosa, pahala, nikmat kubur,
azab kubur, dihidupkan semula kali kedua setelah dikuburkan, dihimpukan di
Padang Mahsyar, adanya Mahkamah di Mahsyar, dibahagikan suratan amal, timbangan
amal (mizan), dimestikan melintas Titian Siraq, adanya Kolam Kauthar, adanya
bayangan Aras, adanya nikmat tak berkesudahan dalam syurga, adanya azab
berganda-ganda dalam neraka, adanya syafaat Baginda Nabi Muhammad SAW.
Memang banyak orang tahu atau pernah
mendengar akan persoalan yang disebut di atas, soalnya adakah kita berusaha
dengan sedaya usaha kita untuk memenuhi tuntutan agar kita selamat sewaktu di
sana? Tepuklah dada tanya iman.
2-
menyempurnakan solatnya. Kedudukan kedua selepas beriman kepada perkara yang
ghaib ialah menyempurnakan solat. Baginda Nabi Muhammad SAW telah menghamparkan
sabda ‘shollu kamaa ra’i tumuni usolli’-
kamu bersolatlah
sebagaimana kamu lihat aku solat.
Bagaimana sifat
solat Nabi Muhammad SAW?
Yang pastinya
Baginda SAW bersolat fardhu & yang sunnat. Adapun solat fardhu yang
ditunaikan Baginda SAW ialah berjemaah 5 kali sehari. Baginda SAW tidak pernah
ponteng solat berjemaah, walaupun terpaksa dipapah oleh 2 orang sahabat
(Syaidina Ali bin Abi Talib KW & Fadhal bin Abbas RA); kerana sakitnya
terlalu berat, Baginda SAW tetap ke masjid untuk solat berjemaah. Jelaslah Baginda
SAW solat berjemaah di masjid 100% sewaktu hayatnya! Adakah kita sehingga ke
hari ini solat sebagaimana Baginda SAW solat? Apabila berjemaah tentunya ada
sof-sof solat. Baginda SAW mengarahkan agar sof solat dibetulkan &
dirapatkan; bahu bersentuh dengan bahu sementara disamakan kedudukan tumit
belakang. Sudahkan kita membentuk sof solat seperti yang diajari nabi?
Baginda SAW juga tidak lupa untuk
mengerjakan solat sunat. Adapun solat yang disunahkan ini Baginda SAW
melakukannya sendirian di rumah, atau berjemaah di tempat tertentu. Baginda SAW
solat kesemua jenis solat sunat yang ada; sama ada tahajud, witir, hajat,
dhuha, minta hujan, solat gerhana sama ada bulan atau matahari, tahayatul
masjid, solat qabliyyah & ba’diyyah, solat hari raya, dll
3- membelanjakan
sebahagian daripada rezeki pemberian AlLah yang dimiliki
Islam bukan hanya agama yang
menggariskan perhubungan manusia dengan Pencipta semata-mata, tetapi menetapkan
perhubungan antara manusia sesama manusia. AlLah SWT Yang Maha Tahu citarasa manusia,
kehendak & keperluan manusia, menggariskan pemberian sebahagian kecil
daripada rezeki yang AlLah berikan kepada insan lain sebagai satu ciri orang
yang muttaqim. Andai kesemua orang Islam memahami & menghayati ayat ini,
tidak akan ada gejala curi-mencuri dalam dunia Islam; kerana Islam mengajarkan
agar kita memberi apa yang ada kepada orang lain, bukan menunggu untuk mengaut
hak orang lain ke dalam kantung sendiri. subhanalLah, awal-awal catatan al-Qur’an
sudah AlLah SWT jelaskan keindahan masyarakat Islam. Tidak akan ada gejala
kecurian kerana umat Islam ini saling berebutan untuk memberikan sebahagian
rezeki yang menjadi milik sementaranya; sama ada wang, tenaga, ilmu, fikiran,
dll.
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ
وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ [٢:٤]
Dan juga orang-orang yang
beriman kepada Kitab "Al-Quran" yang diturunkan kepadamu (Wahai
Muhammad), dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka
yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).
Ciri orang yang muttaqim yang lain turut
diwartakan oleh AlLah SWT dalam ayat ini, iaitu beriman,& beramal dengan
kitab yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW. Kitab yang diturunkan oleh
AlLah SWT kepada Nabi Muhammad SAW ini melalui perantaraan Jibril yang hebat
& gagah perkasa ini hanyalah al-Qur’an. Jadi umat Islam diwajibkan
menjadikan al-Qur’an ini sebagai rujukan sepanjang masa dalam menghadapi &
mendepani apa sahaja kekalutan masalah yang dialaminya. Mereka wajib meyakini
kesemua 6236 ayat yang termuat dalam al-Qur’an itu maha suci daripada segala
kelemahan, dulu, kini, & selama-lamanya. Ajaran atau titah & perintah
AlLah SWT yang termuat dalam al-Qur’an itu tetap sesuai diamalkan sehinggalah
datangnya hari Qiamat. Tidak ada terdetik di hatinya walaupun setengah saat,
al-Qur’an ini tidak sesuai lagi untuk dipraktik & diikuti pada zaman ini
sebab kita masyarakat majmuk. Bagi kita orang Islam yang muttaqim, al-Qur’anlah
segala-galanya, tanpa al-Qur’an siapalah kita. Tanpa al-Qur’an kita tidak ada
harga. Tanpa al-Qur’an kita terhina selama-lamanya. Dengan mengamalkan
kandungan al-Qur’an secara menyeluruh sahajalah yang akan menjadikan kita
mulia.
Selain daripada al-Qur’an, AlLah SWT
meminta kita beriman dengan semua kitab terdahulu yang pernah diturunkan-NYA. Walaupun
ada banyak sama ada kitab atau suhuf, kita diminta beriman dengan;
Taurat yang
diturunkan kepada Nabi AlLah Musa AS
Zabur yang
diturunkan kepada Nabi AlLah Daud AS
Injil yang
diturunkan kepada Nabi AlLah Isa AS.
أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ ۖ
وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [٢:٥]
Mereka itulah yang tetap
mendapat petunjuk dari RABB mereka, dan merekalah orang-orang yang berjaya
DIA memberikan jaminan kepada
sesiapa sahaja yang mampu mencapai ciri yang digarisi-NYA itu
1- beriman
dengan perkara yang ghaib
2-
menyempurnakan solatnya
3- membelanjakan
sebahagian daripada rezeki pemberian AlLah yang dimiliki
4- beriman &
melaksanakan segala titah & perintah yang termuat dalam al-Qur’an tanpa
takut & bimbang
5- beriman AlLah
SWT juga menurunkan kitab untuk para anbiya terdahulu
Mereka akan
mendapat petunjuk langsung dari-NYA setiap masa & mereka pasti berjaya;
sama ada di dunia lebih-lebih lagi di akhirat sana. Hal ini dapat kita lihat
kepada para sahabat Baginda SAW seperti Syaidina Ali Abi Talib KW, Syaidina
Usman Affan RA, Syaidina Abu Bakar as-Siddiq RA, Syaidina Umar al-Khattab RA
dan sahabat-sahabat yang lain yang mendapat petunjuk langsung dari-NYA.
No comments:
Post a Comment