About Me

My photo
saya guru di maahad al-sabirin,ayer lanas, kelantan memberi kuliah/ceramah/tazkirah/khutbah / bengkel dsb secara percuma berminat hubungi saya di 0199923418 atau fauziamirgus@gmail.com atau fauzi15766@yahoo.com

Followers

Monday, February 27, 2012

surah al-Kahf ayat 44 - 50

Surah al-Kahf  Ayat 44 - 50

Tazkirah Bulanan Masjid Kg Aur, Budi, Bachok, Kel
Minggu Keempat- Selasa Malam Rabu
07 Rabiul Akhir 1433 – 29 Feb 2012

وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ مُّقْتَدِرًا [١٨:٤٥]
الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا [١٨:٤٦]
وَيَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا [١٨:٤٧]
وَعُرِضُوا عَلَىٰ رَبِّكَ صَفًّا لَّقَدْ جِئْتُمُونَا كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّن نَّجْعَلَ لَكُم مَّوْعِدًا [١٨:٤٨]
وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ۚ وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ۗ وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا [١٨:٤٩]
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ ۗ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ ۚ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا [١٨:٥٠]

Dan kemukakanlah kepada mereka misal perbandingan: Kehidupan dunia ini samalah seperti air yang KAMI turunkan dari langit, lalu bercampur aduklah tanaman di bumi antara satu sama lain (dan kembang suburlah ia) disebabkan air itu; kemudian menjadilah ia kering hancur ditiup angin; dan (ingatlah) adalah AlLah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi RABBmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan.

Dan (ingatkanlah) hari KAMI bongkar dan terbangkan gunung-ganang dan engkau akan melihat (seluruh) muka bumi terdedah nyata; dan KAMI himpunkan mereka (di padang Mahsyar) sehingga KAMI tidak akan tinggalkan seorangpun dari mereka.

Dan mereka tetap akan dibawa mengadap RABBmu dengan berbaris teratur, (sambil dikatakan kepada mereka): "Kamu sekarang telah datang kepada Kami - (berseorangan) sebagaimana Kami telah jadikan kamu pada mulanya; bahkan kamu dahulu menyangka, bahawa kami tidak akan menjadikan bagi kamu masa yang tertentu (untuk melaksanakan apa yang Kami telah janjikan)".

Dan "Kitab-kitab Amal" juga tetap akan dibentangkan, maka engkau akan melihat orang-orang yang berdosa itu, merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya; dan mereka akan berkata:" Aduhai celakanya kami, mengapa kitab ini demikian keadaannya? Ia tidak meninggalkan yang kecil atau yang besar, melainkan semua dihitungnya!" Dan mereka dapati segala yang mereka kerjakan itu sedia (tertulis  dalamnya); dan (ingatlah) RABBmu tidak berlaku zalim kepada seseorangpun.

Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika KAMI berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam"; lalu mereka sujud melainkan iblis; ia adalah berasal dari golongan jin, lalu ia menderhaka terhadap perintah RABBnya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: pengganti yang mereka pilih itu.


And present to them the example of the life of this world, [its being] like rain which We send down from the sky, and the vegetation of the earth mingles with it and [then] it becomes dry remnants, scattered by the winds. And Allah is ever, over all things, Perfect in Ability.

Wealth and children are [but] adornment of the worldly life. But the enduring good deeds are better to your Lord for reward and better for [one's] hope.

And [warn of] the Day when We will remove the mountains and you will see the earth prominent, and We will gather them and not leave behind from them anyone.

And they will be presented before your Lord in rows, [and He will say], "You have certainly come to Us just as We created you the first time. But you claimed that We would never make for you an appointment."

And the record [of deeds] will be placed [open], and you will see the criminals fearful of that within it, and they will say, "Oh, woe to us! What is this book that leaves nothing small or great except that it has enumerated it?" And they will find what they did present [before them]. And your Lord does injustice to no one.

And [mention] when We said to the angels, "Prostrate to Adam," and they prostrated, except for Iblees. He was of the jinn and departed from the command of his Lord. Then will you take him and his descendants as allies other than Me while they are enemies to you? Wretched it is for the wrongdoers as an exchange.


وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ مُّقْتَدِرًا [١٨:٤٥]
Dan kemukakanlah kepada mereka misal perbandingan: Kehidupan dunia ini samalah seperti air yang KAMI turunkan dari langit, lalu bercampur aduklah tanaman di bumi antara satu sama lain (dan kembang suburlah ia) disebabkan air itu; kemudian menjadilah ia kering hancur ditiup angin; dan (ingatlah) adalah AlLah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
          AlLah SWT membawakan satu perbandingan untuk difahami oleh manusia, iaitu satu perbandingan berhubung dengan lama atau sekejapnya seseorang itu boleh hidup di dunia ini. Pada pandangan AlLah SWT lama atau sekejapnya kita sebagai manusia dapat hidup di dunia ini hanyalah sekadar masa bertakungnya air hujan yang turun ke bumi selepas hujan. Manusia diibaratkan tanah atau bumi. Air hujan itu diibarakan keberadaan roh dalam diri. Sudah tentu tanah yang berlopak-lopak lebih lama dapat menakung air, sementara tanah yang rata lebih cepat air menjadi kering, & lebih cepat lagi jika tanah itu tanah berpasir. Demikianlah manusia yang usianya agak lanjut dia diibaratkan tanah yang berlopak-lopak.
          Air yang berada dalam lopak-lopak boleh menjadi kering dengan sebab panasnya cahaya matahari & laju serta lamanya angin yang bertiup. Demikianlah misalan yang dikemukakan AlLah SWT agar manusia beringat-ingat bahawa hidup mereka di dunia ini hanya cukup sementara sahaja & tidak ada sesiapa yang kekal di sini, samalah seperti air yang bertakung, lama-kelamaan akan menjadi kering! Sementara hidup ini masih bersambung nyawa & kita faham ada kehidupan lain lagi yang sedang menanti, suatu kehidupan yang kekal & abadi; lalu kita diminta mempersiapkan bekal, sementara bekal yang terbaik ialah tunduk & patuh kepada semua titah & perintah AlLah SWT (taqwa)





الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا [١٨:٤٦]
Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi RABBmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan.
          Untuk setiap manusia umumnya telah AlLah SWT bekalkan dengan rangkaian harta & anak-anak. Jarang-jarang sangat manusia yang tidak mempunyai harta & anak-anak. Harta & anak-pinak sengaja AlLah SWT berikan kepada hamba-NYA untuk menjadi perhiasan semasa hidup di dunia. Walau bagaimanapun sesuatu yang dikira perhiasan itu bersifat sementara & tidak kekal. Begitu jugalah dengan anak & harta, sesuatu yang tidak kekal, boleh habis & boleh hilang.
          Agama memberi luang & peluang untuk kita menukarkan status barangan yang disifat sebagai perhiasan kepada bahan kekal; iaitu dengan cara menjadikannya sebagai amal soleh. Anak-anak menjadi aset yang kekal kepada kedua ibu bapanya apabila si anak dididik menjadi soleh & solehah. Doa anak yang soleh akan tetap bersambung pahalanya untuk si ayah bonda walaupun mereka berdua sudah lama meninggalkan dunia. Semantara harta boleh ditukar statusnya menjadi saham kekal dengan cara berinfak pada jalan AlLah SWT. Perjalanan pahala dari infak yang dihulurkan ke jalan AlLah SWT tidak akan pernah terhenti, walaupun jasad kita sudah lama digigit & ditelan bumi.



وَيَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا [١٨:٤٧]
Dan (ingatkanlah) hari KAMI bongkar dan terbangkan gunung-ganang dan engkau akan melihat (seluruh) muka bumi terdedah nyata; dan KAMI himpunkan mereka (di padang Mahsyar) sehingga KAMI tidak akan tinggalkan seorangpun dari mereka.
          Walaupun kini kita masih ada di bumi, walaupun kini kita masih belum mati, tetapi AlLah SWT yang Maha Pengasuh & Maha Penyayang, telah diberitahu-NYA kepada kita apa yang bakal berlaku pada suatu masa nanti. Antara perkara yang bakal kita hadapi ialah Hari Qiayamat. Pada hari itu nanti AlLah SWT akan mencabut semua gunung-gunung yang berdiri megah pada hari ini, sama ada Gunung Tahan, Gunung Kinabalu, Gunung Everest, Gunung Fujiyama, Gunung Kilimanjaro, dsb bukan sahaja dicabut bahkan DIA akan menghancurleburkan gunung-gunung tersebut selepas itu semua gunung tadi akan berterbangan menjadi debu di udara.
          Setelah bumi ini dibersihkan sebersih-bersihnya, AlLah SWT akan menukarkannya dengan satu alam yang baharu yang bernama Mahsyar. Di padang yang terlalu luas yang bernama Mahsyar itu, semua yang pernah menerima subsidi nyawa akan dihimpunkan bersama, sama mereka penduduk dunia atau penduduk di langit sana. Tidak seorangpun yang terkecuali daripada beraksi di Mahsyar nanti dengan maksud mengikuti & akur pada setiap inci atur cara rasmi yang ditentukan sendiri oleh IlLahi.




وَعُرِضُوا عَلَىٰ رَبِّكَ صَفًّا لَّقَدْ جِئْتُمُونَا كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّن نَّجْعَلَ لَكُم مَّوْعِدًا [١٨:٤٨]
Dan mereka tetap akan dibawa mengadap RABBmu dengan berbaris teratur, (sambil dikatakan kepada mereka): "Kamu sekarang telah datang kepada KAMI - (berseorangan) sebagaimana KAMI telah jadikan kamu pada mulanya; bahkan kamu dahulu menyangka, bahawa KAMI tidak akan menjadikan bagi kamu masa yang tertentu (untuk melaksanakan apa yang Kami telah janjikan)".
          Semua manusia & jin akan dipaksa mengadap Allah SWT pada Hari Qiyamat nanti seorang demi seorang untuk didakwa & dibicarakan. Pada hari itu hakimnya ialah AlLah SWT. Undang-undangnya diputuskan mengikut apa yang termuat dalam al-Qur’an. Pendakwarayanya para malaikat. Saksinya pula seluruh anggota badan kita. Peguam bela kita pula ialah keimanan & kepatuhan kita kepada titah & perintah al-Qur’an, dengan maksud sejauh mana kita membela & memperjuangkan apa yang tersurat dalam al-Qur’an semasa kita hidup, agar al-Qur’an direalisasikan, maka kesungguhan usaha kita untuk membela kandungan al-Qur’an itu, InsyaAlLah  akan bertukar menjadi peguam bela di akhirat kelak.
          Ya, memang banyak manusia pada hari ini, lebih-lebih lagi pada zaman manusia sudah melupakan intipati ajaran Islam ini yang beransur-ansur untuk tidak mempercayai bahkan menafikan wujudnya Qiyamat. Kepada sesiapa yang tidak mengimani Qiyamat, AlLah SWT akan menempelaknya kelak! Jika kita susuri sirah sepanjang 13 tahun dakwah RasullulLah SAW berada di Mekah, Baginda SAW diberikan wahyu untuk memantapkan aqidah dengan ayat-ayat yang menceritakan hal ehwal Hari Qiyamat. Bermakna lebih daripada seperuh usia dakwah Baginda SAW diisikan dengan menanam keimanan kepada keberadaan Allah SWT & kemuculan Hari Qiyamat.





وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ۚ وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ۗ وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا [١٨:٤٩]
Dan "Kitab-kitab Amal" juga tetap akan dibentangkan, maka engkau akan melihat orang-orang yang berdosa itu, merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya; dan mereka akan berkata:" Aduhai celakanya kami, mengapa kitab ini demikian keadaannya? Ia tidak meninggalkan yang kecil atau yang besar, melainkan semua dihitungnya!" Dan mereka dapati segala yang mereka kerjakan itu sedia (tertulis di dalamnya); dan (ingatlah) RABBmu tidak berlaku zalim kepada seseorangpun.
          Seterusnya di Mahsyar, agenda yang telah lama diatur ialah pembahagian suatan amalam kepada semua manusia. Ya, sewaktu di dunia ada 2 malaikat yang bertugas untuk mencatat semua sekali apa yang dilakukan manusia pada setiap masa. Bermakna 24 jam sehari tanpa henti Raqib & Atiq akan mencatat apa sahaja aksi kita. Segala aksi yang positif akan dicatat Raqib semua sekali walaupun sekecil zarah. Semua laku negatif kita pula tidak terlepas daripada rakaman Atiq walaupn sekecil atom dibelah berjuta. 2 kali seminggu catatan ini akan dipersembahkan oleh Raqib & Atiq kepada AlLah SWT untuk didokumentasikan; iaitu hari Isnin & Khamis. Lalu Baginda Nabi SAW mempelawa kita agar berpuasa pada hari-hari tersebut. Bermaksud untuk seminggu sahaja buku catatan kita berjumlah 4 buah; 2 yang ditulis Raqib & 2 buah lagi yang ditulis Atiq.
          Buku-buku inilah yang akan dibahagi-bahagian kepada penama masing-masing. Kepada mereka yang banyak melakukan amal yang negatif semasa hidupnya, mereka akan takut untuk menerima buku catatan amalan mereka apalagi untuk dibicarakannya satu-persatu. Mereka tidak beriman dengan tugas-tugas malaikat yang setia itu, lalu mereka merintih untuk meluahkan perasaan yang amat kecewa, kerana semua kelakuan mereka yang negatif dicatatkan malaikat, walaupun pada mereka itu kesalahan kecil. Tetapi AlLah SWT Yang Maha Pengasih & Yang Maha Penyayang berlaku adil pada semua hamba. Sesiapa yang sudi berbuat sesuatu yang diperintah-NYA walaupun terlalu kecil, DIA sedia membalas dengan kebaikan. Demikianlah sebaliknya sesiapa juga yang berbuat onar DIA bersedia untuk membalasnya tak kira sama ada onar itu berupa penumpahan darah ataupun onar itu menyakiti binatang belaan.





وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ ۗ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ ۚ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا [١٨:٥٠]
Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika KAMI berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam"; lalu mereka sujud melainkan iblis; ia adalah berasal dari golongan jin, lalu ia menderhaka terhadap perintah RABBnya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: pengganti yang mereka pilih itu.
          Berikutnya AlLah SWT membawakan kita suatu kisah yang mula-mula berlaku pada awal kejadian manusia yang pertama iaitu Adam AS. Setelah berlaku sayembara ilmu yang menyaksikan para makhluk AlLah SWT tewas di tangan Adam AS, maka sebagai tanda menghormati ilmu para makhlut semua diminta sujud dengan maksud hormat & mengakui kepada kehebatan ilmu Adam AS, maka semua makhluk lain akur pada perintah AlLah SWT lalu serentak memberi penghormatan tersebut. Cuma ada satu makhluk sahaja yang enggan tunduk & menghormati kewibawaan Adam AS iaitu iblis and the gang. Dalam masa yang sama iblis telah menderhakai perintah AlLah SWT. Kerana sebetulnya iblis tidak tunduk kepada perinta AlLah SWT bukan tidak sujud kepada Adam AS. Iblis gagal memahani bahwa sujud kepada Adam itu perintah AlLah SWT. Gejala ini samalah yang berlaku kepada sebahagian besar umat Islam kini, apabila mereka mendengar seruan azan, mereka gagal memahami & mentafsirkan bahawa itu perintah & ajakan AlLah SWT untuk bersolat jemaah cuma melalui mulut seorang muazzin. Banyak orang fikir itu hanya suara muazzin yang mengajak & muazzin itu hanyalah orang kampung sama seperti saya juga.
          Oleh sebab iblis pernah & mencetuskan permusuhan secara tradisi dengan keturunan manusia, amatlah malang sekali jika pada hari ini kita anak cucu Adam AS menjadikan iblis and the gang sebagai teman keakraban dalam pergaulan. Menjadikan bisikan iblis & setan sebagai rujukan untuk sebarang tindakan. Bagaimanakah cara untuk kita mengetahui sama ada kita pada hari ini menggabungkan diri ke dalam geng iblis atau tidak? Untuk mengetahuinya mudah sahaja iaitu, seandainya dalam apa juga tindakan atau tutur kata kita yang bercanggah dengam apa yang termuat dalam al-Qur’an, bermakna kita menjadi pengikut setan! Misalnya kita menolak cara yang diajar & dianjurkan Islam, pada masa yang sama kita mengambil isme yang lain, bermana kita telah mendaftarkan diri menjadi pengikut iblis & setan tanpa perlu mengisi borang permohonan. Misalnya kita tolak Islam kita pilih kebangsaan dalam perjuangan. Kita tolak sistem ekonomi Islam kita ambil sistem ekonomi kapitalis atau komunis, kita menolak hukum hudud kita amalkan undang-undang rekaan otak manusia.



No comments:

Post a Comment

Tetamu