Malam ini Rabu
Malam Khamis
11 Safar 1433- 05
Jan 2012
Tazkirah Mingguan
Masjid Abu Bakar,
Kg Pintu Gerbang
Surah Isra’ ayat
85-93
85. Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: "Roh itu dari
perkara urusan RABBku; dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan
sedikit sahaja".
86. Dan sesungguhnya jika KAMI kehendaki, tentulah KAMI akan hapuskan apa yang KAMI telah wahyukan kepadamu, kemudian engkau tidak akan beroleh sebarang pembela terhadap KAMI untuk mengembalikannya.
86. Dan sesungguhnya jika KAMI kehendaki, tentulah KAMI akan hapuskan apa yang KAMI telah wahyukan kepadamu, kemudian engkau tidak akan beroleh sebarang pembela terhadap KAMI untuk mengembalikannya.
87. kecuali rahmat dari RABBmu; Sesungguhnya limpah kurnia-Nya ke atasmu
(Wahai Muhammad & umat) amatlah besar.
88. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya jika sekalian manusia
dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan yang sebanding dengan
Al-Qur’an ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang serupa
dengannya, walaupun adanya sebahagian mereka saling bantu-membantu sesama
sendiri".
89. Dan sesungguhnya KAMI telah menerangkan berulang-ulang kepada manusia,
dalam Al-Quran ini, dengan berbagai-bagai contoh perbandingan (yang
mendatangkan iktibar); Dalam pada itu, kebanyakan manusia tidak mahu menerima,
mereka lebih menyukai kekufuran.
90. Dan mereka berkata: "Kami tidak sekali-kali akan beriman kepadamu
(Wahai Muhammad), sehingga engkau memancarkan mata air dari bumi, untuk kami.
91. Atau (sehingga) engkau mempunyai kebun dari pohon-pohon tamar dan
anggur, kemudian engkau mengalirkan sungai-sungai dari celah-celahnya dengan
aliran yang berterusan terpancar.
92. Atau (sehingga) engkau gugurkan langit berkeping-keping atas kami,
sebagaimana yang engkau katakan (akan berlaku); atau (sehingga) engkau bawakan
AlLah dan malaikat untuk kami menyaksikannya.
93. Atau (sehingga) engkau mempunyai sebuah rumah terhias dari emas; atau
(sehingga) engkau naik ke langit; dan kami tidak sekali-kali akan percaya
tentang kenaikanmu ke langit sebelum engkau turunkan kepada kami sebuah Kitab yang
dapat kami membacanya". Katakanlah (Wahai Muhammad):" Maha suci
Tuhanku! bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi Rasul?
Menghadapi & Menjawab Soalan Sang
Penanya
serta Permintaan daripada Sang Kafir
Quraisy
85. Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: "Roh itu dari
perkara urusan RABBku; dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan
sedikit sahaja".
Sebagai pencipta manusia AlLah SWT amat mengetahui
citarasa yang mewarnai jiwa manusia. AlLah SWT Maha Tahu bukan sahaja yang
tersurat, malah pengetahuan ilmu AlLah SWT dapat menembusi yakni mengetahui apa
yang tersirat. DIA mewajibkan kita berdakwah; menyeru manusia untuk kembali
kepada ajaran agama yang diredhai-NYA (Islam), agar manusia tidak
selama-lamanya sesat, tersesat, & disesat. Semasa terjun & menggeluti
sepak terajang & tribulasi dakwah, AlLah SWT dari awal-awal bagi
memberitahu bahawa para pendakwah akan dihujani dengan pelbagai soalan. Pelbagai
karenah soalan bakal ditusuk kepada jurudakwah. AlLah SWT telah menyediakan
skima-NYA yang tersendiri sebagai jawapan yang mantap.
Antara soalan yang biasa dipanahkan
kepada jurudakwah ini ialah berhubung dengan roh. Roh inilah yang membezakan
fungsi antara manusia dengan yang bukan manusia di dunia ini. Dalam menangkapi
soalan berhubung dengan roh ini, AlLah SWT meminta kita agar menjawab dengan
tegas bahawa persoalan roh ini semata-mata
urusan RABBku. Manusia tidak dibukakan pintu-pintu pengetahuan tentang roh ini
kecuali hanya sedikit pengetahuan sahaja. Seterusnya AlLah SWT memberitahu
bukan hanya pengetahuan tentang roh ini sahaja ilmu manusia terlalu cetek,
bahkan keseluruhan ilmu yang dimiliki oleh seseorang itu sebetulnya amat terhad & terlalu sedikit pula. Masih terlalu banyak
ilmu yang tidak diketahui manusia & tidak diizinkan untuk manusia
memilikinya. Contohnya ilmu manusia tidak dapat mengilustrasikan udara, masa, tenaga,
di manakah mimpi, dsb.
Ulama menjelaskan bahawa istilah roh
itu merujuk kepada 3;
1- Roh itu ada masa-masanya bermakna al-Qur’an.
Misalnya
ayat 52 surah asy-Syura & ayat 2
surah an-Nahl.
2- Roh itu pada waktu tertentu bermakna
Malaikat Jibril.
Misalnya ayat 193 & 194 surah asy-Syu’ara
3- Roh yang ada dalam badan manusia,
seperti yang terdapat dalam ayat yang sedang kita bicarakan.
86. Dan sesungguhnya jika KAMI kehendaki, tentulah KAMI akan hapuskan apa yang
KAMI telah wahyukan kepadamu, kemudian engkau tidak akan beroleh sebarang pembela
terhadap KAMI untuk mengembalikannya.
AlLah SWT menegaskan bahawa ilmu
yang dimiliki manusia hanyalah sedikit bahkan ilmu tersebut boleh hilang
daripada ingatan manusia disebabkan lupa. Kehilangan ilmu juga boleh berlaku
dengan matinya seseorang. Apabila berlaku gejala lupa ini seolah-olah AlLah SWT
telah mengangkat ilmu-NYA yang ada pada dada manusia. Apabila AlLah SWT telah
mengangkat ilmu tersebut maka tidak ada sesiapa yang boleh mengembalikannya
kepada kita. Mati & lupa merupakan 2 cara AlLah SWT menarik balik nikmat
ilmu-NYA daripada manusia. Ada waktunya berlakunya kematian & kelupaan ini
disebabkan manusia tidak lagi menghargai ilmu yang ada.
Misalnya banyak tuan-tuan guru
pondok ra di negara kita diwafatkan AlLah SWT & kehilangannya tidak dapat
digalanggantikan oleh semua muridnya. Kewafatan tuan guru pondok ini tidak
sedikit kesnya yang mengheret sama berkuburnya institusi pengajian yang
diasaskan tuan guru tersebut. Jelaslah ilmu yang ada dalam dada tuan guru
tersebut ditarik balik oleh AlLah SWT. Misalnya dulu alam Melayu ada Tok Kenali, tapi dengan kewafatannya itu
tiada seorangpun yang mampu menggantikannya, menyebabkan institusi pondok yang
diasasnya turut sama mengiringinya. Lupa merupakan salah satu cara lagi AlLah
SWT menarik balik ilmunya. Gejala lupa ini terjadi disebabkan oleh sesuatu ilmu
itu tidak lagi diguna pakai atau diamalkan. Misalnya ilmu faraid sekarang
semakin menghilang, tak banyak dalam kalangan kita yang menguasai ilmu
tersebut.
Keadaan yang sama juga akan berlaku
kepada wahyu AlLah SWT yang agung iaitu al-Qur’an. Suatu masa manusia tidak
sudi lagi memperuntukkan sedikit masa untuk menatap, memahami, menghayati,
mengamal, menyebarkan, & mempertahankan suruh & tegahan al-Qur’an. Lama-kelamaan
apabila al-Qur’an tidak dilazimi bacaannya menyebabkan seseorang itu akan
terlupa. Apabila menjadi lupa lama-kelamaan manusia tidak lagi akan membacanya.
Apabila tidak ada lagi manusia yang sudi membacanya, maka naskhah al-Qur’an
tidak akan ada lagi di pasaran. Tidak akan ada lagi cetakan sebab tiada
permintaan kepada al-Qur’an. Pada masa itu seolah-olah ALLah SWT telah hapuskan
wahyu-NYA.
87. kecuali rahmat dari RABBmu; Sesungguhnya limpah kurnia-Nya ke atasmu
(Wahai Muhammad & umat) amatlah besar.
Oleh sebab adanya rangkaian rahmat dari RABB kamu yang tak
pernah terhenti biarpun sedetik, di samping adanya timbunan limpah kurnia-NYA memayungi
& meliputi ke atas manusia, maka DIA tidak mengangkat wahyunya (al-Qur’an)
dari dalam dada manusia & juga dari catatan yang terdapat dalam kitab. Bahkan
sampai bila-bila pun akan ada segolongan manusia yang sudi membaca, menghafal,
menyebar & mempertahankan titah perintah AlLah SWT yang ada termuat kejap
dalam al-Qur’an, walaupun orang tersebut mungkin bukan kita.
Imam Fakhruddin ar-Razzi menyatakan;
AlLah SWT telah menyeliakan 2 nikmat-NYA kepada manusia,
1-
Nikmat memudahkan mereka membaca al-Qur’an walaupun mereka bukan orang yang
berketurunan Arab
2-
Nikmat memudahkan mereka untuk menghafal al-Qur’an & hafalan itu kekal
bersamanya di dalam dada & tidak boleh dicuri sesiapa
Antara nikmat terbesar yang akan
kita dapati ialah nikmat hendak atau ingin sangat membaca al-Qur’an, nikmat
membaca al-Qur’an tidak akan terhenti sekadar untuk mengenal hurufnya sahaja,
bahkan seseorang itu akan cuba memahami kandungan al-Qur’an pula, nikmat
berikut dirasakan tidak cukup jika tidak ditunaikan titah perintah-NYA, kerana
al-Qur’an merupakan hidangan untuk jiwa yang paling lazat & berkhasiat.
88. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya jika sekalian manusia
dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan yang sebanding dengan
Al-Qur’an ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang serupa
dengannya, walaupun adanya sebahagian mereka saling bantu-membantu sesama
sendiri".
Umum mengetahui al-Qur’an merupakan wahyu & mukjizat
yang paling hebat. Al-Qur’an merupakan garapan & hasil pena AlLah SWT. Pemilihan
fonemnya, pemilihan diksinya, susunan morfologinya, deretan frasa-frasanya,
muatan klausa-klausanya membentuk semantik yang menerbitkan pragmatik yang
pelbagai tidak akan mampu ditiru oleh semua manusia yang pakar dari dahulu
hinggalah ke hari kiamat. AlLah SWT tetap membuka gelanggang cabaran untuk
manusia menghasilkan sebuah surah seumpama yang ada dalam al-Qur’an; sama ada
surah yang paling panjang Surah al-Baqorah dengan muatan 286 ayat, atau
menghasilkan Surah al-Kauthar yang sepanjang 3 ayat.
Sehebat mana pemilihan kata yang
dibuat oleh kumpulan pakar yang dianggotai oleh manusia & jin, pemilihan
kata yang dihasilkan hanyalah pemilihan kata dari seorang hamba. Tidak ada
pernah sama sekali akan sama dengan pemilihan kata oleh AlLah SWT Pencipta
semua hamba. Oleh sebab al-Qur’an merupakan wahyu & mukjizat; memandang
al-Qur’an kita diberi pahala, memegang al-Qur’an juga berpahala, membaca al-Qur’an
berpahala, memahami makna ayat al-Qur’an berpahala, mengamal titah perintah
al-Qur’an berpahala, menyebarkan ajaran al-Qur’an berpahala, &
mempertahanakan keindahan ajaran al-Qur’an berpahala.
Pahala membaca al-Qur’an terlalu
hebat; satu huruf dapat 10 pahala. Jika dibaca Aliif Laam Mim, kita akan
mendapat 30 pahala. Jika kita tergagap-gagap membaca al-Qur’an kita diberi doublepahala,
misalnya kita membacakan Aliif Laam Mim kita akan mendapat 60 pahala. Jika kita
menjadi pembaca al-Qur’an yang mahir, bacaan kita akan disertai oleh para
malaikat. Al-Qur’an yang dibaca, difahami, diamal titah perintahnya, akan
menjadi peguambela kita dalam 2 suasana ;sewaktu berdepan dengan Mungkar &
Nakir di alam pusara; sewaktu kita dibicarakan di Padang Mahsyar di samping itu
pembaca al-Qur’an akan dipakaikan dengan mahkota. Dengan mengenakan mahkota
pembaca al-Qur’an akan diberi peluang untuk membebaskan 10 orang kerabatnya
yang menjadi penghuni tegar di neraka.
89. Dan sesungguhnya KAMI telah menerangkan berulang-ulang kepada manusia,
dalam Al-Quran ini, dengan berbagai-bagai contoh perbandingan (yang
mendatangkan iktibar); Dalam pada itu, kebanyakan manusia tidak mahu menerima,
mereka lebih menyukai kekufuran.
Untuk lebih mudah memahami kandungan al-Qur’an, AlLah SWT
telah menyebut & membawakan pelbagai ragam perumpamaan kepada manusia. Seringkali
DIA membandingkan manusia dengan haiwan ternak bahkan manusia lebih sesat. Hal ini
terjadi kepada manusia yang ada akal tapi tidak digunakan untuk berfikir tetang
keesaan AlLah SWT. Ada mata tetapi tidak digunakan untuk melihat tanda
kebesaran AlLah SWT. Ada telinga tetapi tidak digunakan untuk mendengar
peringatan & ayat-ayat AlLah SWT. Ada masanya AlLah SWT membanding
buah-buahan di syurga sebagaimana buahan yang kita lihat di dunia. AlLah SWT juga
mendatangkan perumpamaan syurga-NYA itu ada sungai, penghuninya memakai pakaian
sutera yang berwarna hijau. Syurga warnanya hijau. Penghuni neraka pula matanya
berwarna biru.
Perumpamaan yang seumpama ini untuk
memudahkan manusia memahami dengan sejelas-jelasnya apa yang disampaikan AlLah
SWT. Dengan erti kata lain, akal yang dibekalkan-NYA kepada semua manusia mampu
& boleh memahami dengan sejelas-jelasnya titah perintah AlLah SWT walaupun
seseorang itu tidak mengenal huruf & angka.
90. Dan mereka berkata: "Kami tidak sekali-kali akan beriman kepadamu
(Wahai Muhammad), sehingga engkau memancarkan mata air dari bumi, untuk kami.
Dalam ayat ini AlLah SWT membawakan sejarah RasulLulLah
SAW kepada kita semasa kerja-kerja dakwahnya, suatu waktu dahulu. Apabila Baginda
Nabi SAW mengajak mereka supaya beriman hanya kepada AlLah SWT, mereka meminta
pelbagai projek daripada Baginda SAW. Pemikiran kebendaan kejap tertanam dalam
naluri geng-geng jahiliyyah ini sama ada pada zaman dahulu ataupun kini. Ganjaran
pahala yang dioferkan Baginda Nabi SAW tidak menaik minat mereka sebab pahala
tidak nampak dilihat dengan mata & kepala mereka. Mereka tetap mahukan
projek fizikal yang dapat ditonton. Antara projek yang mereka pinta ialah
projek tali air, longkang, atau parit.
Keadaan
yang sama berlaku pada hari ini, banyak manusia tidak sudi untuk menjadi
penyokong dakwah kerana mereka tidak dapat habuan apa-apa yang berbentuk
fizikal. Sebab itulah banyak manusia sanggup menyokong puak yang menetang
ajaran AlLah SWT kerana mereka dapat sehelai kain batik & sekilo gula. Misalnya
lagi banyak manusia yang sedia menjadi menyokong kepaa mereka yang menghalalkan
judi walaupun umum mengetahui AlLah SWT & Islam mengharamkan judi. Tapi ada banyak manusia yang sanggup membela
golongan yang mengizinkan judi ini kerana mereka diberi sebuah mangkuk tandas.
Sejak
dari dahulu lagi Baginda Nabi SAW tidak pernah menjadikan projek mee segera
sebagai modal & deretan janji manis untuk
menarik manusia kepada agama AlLah SWT. Baginda Nabi SAW menjanjikan pahala dari
AlLah SWT kepada sesiapa yang sudi mendokong & membela agama AlLah SWT ini.
walaupun Baginda Nabi SAW pemegang kunci & perbendaharaan kekayaan bumi,
tapi Baginda SAW tidak pernah menjanjikan pelbagai projek untuk sasaran
dakwahnya.
91. Atau (sehingga) engkau mempunyai kebun dari pohon-pohon tamar dan
anggur, kemudian engkau mengalirkan sungai-sungai dari celah-celahnya dengan
aliran yang berterusan terpancar.
Selain daripada mereka pinta projek tali air, longkang, atau parit. Mereka juga
akan beriman dengan ajaran Nabi Muhammad SAW jika Baginda SAW itu terdiri daripada
orang kaya, yang memiliki kebun-kebun tamar & anggur. Kalau Baginda Nabi
SAW tidak ada ladang kurma & anggur, mereka meminta Baginda Nabi Muhammad
SAW agar membuatkan untuk mereka projek-projek sungai & sungai tersebut
tidak akan kering walaupun pada musim kemarau. Mereka yang hanya buta hatinya
ini tidak nampak apa-apa kecuali hanya nampak apa yang ada di hadapan mata. Seandainya
Baginda SAW berjaya mendatang apa yang mereka pinta, kononnya selepas itu
mereka akan beriman.
Kalau
pun Baginda Nabi Muhammad SAW bermunajat kepada AlLah SWT memohon apa yang
mereka pinta & AlLah SWT memakbulkan semua permintaan, mereka tetap tidak
beriman. Mereka tetap kufur. Apa yang berlaku kepada Nabi AlLah Salleh boleh
dijadikan bukti. Kaum Thamud meminta kepada Nabi AlLah Salleh AS agar
mengeluarkan anak unta betina dari dalam batu dengan ikatan janji jika betul
& benar Nabi AlLah Salleh AS boleh mengeluarkan anak unta betina dari dalam
batu mereka akan beriman. Apa yang berlaku apabila AlLah SWT memakbulkan
permintaan Nabi AlLah Salleh AS ialah bukan sahaja mereka tidak beriman,malah
mereka berpakat untuk membunuh unta tersebut & membahagi-bahagikan
dagingnya.
92. Atau (sehingga) engkau gugurkan langit berkeping-keping atas kami,
sebagaimana yang engkau katakan (akan berlaku); atau (sehingga) engkau bawakan
AlLah dan malaikat untuk kami menyaksikannya.
Permintaan golongan jahiliyyah ini rupanya semakin hari
semakin melampau. Mereka mencabar Baginda Nabi Muhammad SAW agar menggugurkan
langit menjadi sekeping-sekeping dan menimpa ke atas kepala mereka biar mereka
mati kerana mereka tidak mahu beriman. Sepanjang
sejarah anbiya dalam meneruskan agenda dakwah, Baginda Nabi ASW hanya
menyampaikan suruhan AlLah SWT, antara lain memberitahu AlLah SWT pernah
menurunkan azab & balanya kepada kaum yang tidak mahu beriman. Golongan jahiliyyah
ini sengaja memusing isu & meminta Baginda SAW menurunkan bala& azab. Sedangkan
Baginda SAW tidak pernah mendakwa yang dia yang akan menurunkan bala & azab
tetapi AlLah SWT. Azab & bala yang diturunkan AlLah SWT tidak payah
diminta, kerana ALLah SWT tidak pernah terikat dengan permintaan manusia. DIA
akan menurunkan azab & bala-NYA, sesuka-NYA, mengikut masa yang disukai-NYA
dengan cara-NYA.
Golongan jahiliyyah dahulu juga
pernah meminta dengan Baginda SAW untuk bertemu dengan AlLah SWT & para
malaikat sebagai prasyarat untuk mereka beriman. Permintaan mereka golongan
jahiliyyah ini sebenarnya hanya untuk mempersendakan RasullulLah SAW sahaja. Di
samping untuk mempersenda mereka juga ingin menyakiti perasaan Baginda Nabi SAW
dengan permintaan mereka yang tak masuk akal yang sihat itu. Kita juga sebagai
pendakwah pada hari ini akan berdepan juga dengan soalan & permintaan yang
sedemikian. SubhanalLah, sungguh benar al-Qur’an ini, apa yang diberitahunya
betul-betul berlaku.
93. Atau (sehingga) engkau mempunyai sebuah rumah terhias dari emas; atau
(sehingga) engkau naik ke langit; dan kami tidak sekali-kali akan percaya
tentang kenaikanmu ke langit sebelum engkau turunkan kepada kami sebuah Kitab yang
dapat kami membacanya". Katakanlah (Wahai Muhammad):" Maha suci
Tuhanku! bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi Rasul?
Persendaan melalui permintaan daripada golongan
jahiliyyah ini semakin bertambah kemengarutannya. Mereka seakan memaksa Baginda
Nabi SAW agar membina rumah Baginda SAW daripada emas sebagai salah satu syarat
untuk mereka beriman. Seterusnya mereka meminta Baginda Nabi SAW agar membuat
satu projek biar mereka & Nabi SAW naik ke langit selepas itu berjumpa
dengan AlLah SWT meminta sebuah kitab dari AlLah SWT untuk mereka membacanya,
jika Baginda Nabi SAW dapat melakukannya barulah golongan ini akan beriman,
kata mereka. Sebetulnya AlLah SWT tidak ada masalah sedikitpun untuk menunaikan
permaintaan mereka itu. Tetapi sengaja AlLah SWT tidak menunaikannya. AlLah SWT
yang Mahu Tahu niat & bisikan hati nurani mereka tahu, permintaan itu
hanyalah alasan sahaja. Sebelum ini mereka pernah meminta Baginda Rasul SAW
agar membelah bulan. Sirah merakamkan Baginda SAW pernah bermunajat kepada
AlLah SWT agar dijadikan bulan terbelah. Ya dengan izin-NYA bulan memang
benar-benar terbelah & dapat disaksikan di pelbagai lokasi yang
berbeza-beza. Tapi apa yang belaku berimankah mereka? Tidak, mereka tetap tidak
beriman, bahkan menuduh Baginda SAW yang mulia sebagai tukang sihir yang
handal.
AlLah
SWT meminta Nabi-NYA SAW agar beritahu kaum jahiliyyah itu bahawa Baginda SAW
hnayalah seorang rasul sahaja, yang berkerja menurut titah & perintah AlLah
SWT, bukan tukang bahagi projek itu & ini.
No comments:
Post a Comment