About Me

My photo
saya guru di maahad al-sabirin,ayer lanas, kelantan memberi kuliah/ceramah/tazkirah/khutbah / bengkel dsb secara percuma berminat hubungi saya di 01113091996 atau fauziamirgus@gmail.com

Followers

Saturday, January 14, 2012

Tafsir Surah al-Fatihah siri 2 ayat 4-7



Tafsir Surah al-Fatihah siri 2 ayat 4-7
Tazkirah Dwi Bulanan
21 Safar 1433 – 15 Jan 2012
Sabtu Malam Ahad
Minggu kedua & keempat
Masjid Tok Ku Yam, Kg Pulau Melaka,
Sering, Kota Bharu, Kelantan


Surah al-Fatihah  ayat 4-7


 مٰلِكِ يَومِ الدّينِ ﴿٤﴾ إِيّاكَ نَعبُدُ وَإِيّاكَ نَستَعينُ ﴿٥﴾اهدِنَا الصِّرٰطَ المُستَقيمَ ﴿٦﴾ صِرٰطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ ﴿٧﴾
4. Raja pada  hari  Din.
5. ENGKAU sahaja (Ya AlLah) Kami sembah, & kepada ENGKAU sahaja kami memohon pertolongan.
6. Tunjukilah kami jalan yang lurus.
7. Iaitu jalan orang-orang yang ENGKAU telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang ENGKAU telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.





4. Raja pada hari Din.
          AlLah SWT menegaskan bahawa DIA merupakan Raja Maha Agung pada suatu hari yang dipanggil Yaumi Din=Hari Akhirat=Hari Qiyamat. Kita diwajibkan paling kurang dalam 24 jam, membaca & mengingati 17 kali sehari perkataan Yaumiddin, iaitu pada setiap kali kita solat, kita diwajibkan membaca al-fatihah. Begitu serius AlLah SWT meminta kita menyebut perkataan Yaumiddin ini, mudah-mudahan dengan penyebutan yang begitu kerap itu akan menyebabkan Yaumiddin itu lekat dalam hati. Yaumiddin kadangkala dipanggil Yaumil Akhir, iaitu hari yang terakhir adanya & tidak ada lagi hari yang lain sesudahnya.
          Apakah agenda yang bakal menanti pada Yaumiddin itu? Sehingga kita diminta menyebut & mengingatinya? Samakah dengan adanya hari-hari yang lain, misalnya hari kemerdekaan? Rupanya tidak sama & tidak akan sama sampai bila-bila. Kita boleh berkecuali & tidak payah berbuat apa-apa pada hari kemerdekaan jika kita malas atau kita sibuk dengan hal yang lain atau kita boleh pergi bercuti. Pada Yaumiddin bolehkan kita berkecuali atau tidak mahu terlibat? Yaumiddin semua yang pernah diberi pinjaman nyawa sesama di dunia sama ada sebentar atau lama, dipaksa terlibat & mengambil bahagian dalam setiap atur cara yang ditetapkan. Untuk apa semua manusia dipaksa terlibat & mengambil bahagian? Manusia dipaksa terlibat untuk dibicara & diadili dengan seadil-adilnya. Pada hari itu AlLah SWT bertindak sebagai Hakim. Kita semua akan berada di kandang pesalah untuk dibicarakan satu persatu yang kita laku sejak umur kita akhir baliq sehinggalah kita ditutupkan mata(mati). Anggota kita kita dari hujung rambut sehingga hujung kaki& semua makhluk AlLah SWT yang ada juga bertindak sebagai saksi; sama saksi yang mendakwa kita atau saksi yang mempertahankan kita. Kita akan diadili berpandukan al-Qur’an, adakah yang kita lakukan sewaktu di dunia ini tetap seperti arahan al-Qur’an atau apa yang kita lakukan itu bercanggah dengan tuntutan yang terdapat dalam alQur’an.
          Apakah agenda yang telah ditetapkan itu? Sebenarnya pergerakan kita untuk ke sana sudah diberitahu sejak sekian lama. Siapa pula gerangan manusia yang memberitahukan itu? Manusia yang memberitahukan itu ialah tidak lain & tidak bukan ialah para nabi & para rasul yang diutus AlLah SWT ke dunia ini yang diperkirakan sebanyak 124 000 orang. Nabi pertama yang memberitahu manusia pergerakan kita di Yaumiddin ialah Nabi Adam AS, sementara rasul terakhir yang berbuat demikian ialah Nabi Muhammad SAW.
Pada hari  ini Nabi Muhammad SAW sudah wafat. Siapa pula yang menyampaikan hal-hal ini kepada manusia? Sebagaimana manusia mati meninggalkan zuriat & pewarisnya, Baginda Nabi SAW juga demikian. Hari ini pewaris-pewaris Baginda SAW lah melaksanakan tugas memberitahukan agenda Yaumiddin kepada manusia. Pewaris nabi pada abad ini ialah para ulama.
          Agenda pertama pada Yaumiddin ialah kita semua akan dibangkit & dihidupkan semula  daripada tempat kita dikebumikan. Kemudian kita semua dikerah menuju sebuah padang yang amat luas bernama Mahsyar. Luasnya padang Mahsyar itu kira-kira boleh memuatkan semua manusia yang pernah hidup bermula daripada zaman Nabi Adam AS sehinggalah manusia yang paling akhir sekali dimatikan. Dicampur dengan semua penghuni yang berada di setiap 7 langit. Manusia menuju Mahsyar itu dibahagikan kepada 3 kumpulan; iaitu yang berjalan kaki, yang berkenderaan, & yang berjalan dengan mukanya. 3 kumpulan manusia itu dikelaskan mengikut amalan masing-masing semasa di dunia ini.
          Sebelum melangkah ada 4 soalan yang jawabkan, sesiapa yang berjaya menjawab & lulus dengan cemerlang barulah boleh menuju Mahsyar. Soalan-soalan itu ialah;
1. Umurmu ke mana dihabiskan?
2. Masa mudamu ke mana digunakan?
3. Hartamu dengan cara manakah engkau dapatkan?
4. Bila kaumiliki harta ke mana pula kauhabiskan?

Agenda berikutnya ialah pembahagian buku catatan amalan di Padang Mahsyar, segala amal kita semuanya akan ditimbang, kemudian kita semua dihadapkan dalam Mahkamah Allah SWT untuk menjawab segala pertuduhan yang dikenakan, selepas itu kita akan dipaksa menyeberang titian. Jika kita selamat meniti berjayalah kita ke syurga & jika kita gagal kita akan jatuh ke gaung atau jurang neraka.



5. Engkaulah sahaja (Ya AlLah) Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
        Itulah ikrar kita sewaktu mengadap-NYA; menyembah & menjadi hamba hanya kepada-NYA. Memang hanya ALLah SWT yang wajar kita sembah kerana DIA yang menjadikan kita, DIA juga menyediakan segala kemudahan untuk kita hidup di dunia ini. DIA juga yang menyembuhkan kita daripada penyakit. DIA yang memberikan kita kenyang bila kita menyuap makanan & menghilangkan dahaga apabila kita meneguk air. DIA juga memberikan kepada lidah kita pelbagai rasa; manis, pahit, masin, masam, tawar, dsb, DIA yang mengizinkan mata kita melihat &  objek yang masuk ke mata kita nampak berbeza-beza; ada yang kecil, besar, tinggi, rendah, hijau, putih dll, DIA juga yang membenarkan telinga kita menapis pelbagai suara & kita dapat mengecam suara walaupun tanpa melihat siapa yang berucap & becakap. Pendek kata DIA lah segala-galanya. Katakanlah ada manusia menyembah berhala, apa sebenarnya yang diberikan berhala itu kepadanya? Mana lebih cerdik agaknya dia dengan berhala itu? Cuba senaraikan sifat-sifat yang ada pada objek yang disembah selain daripada AlLah SWT. Setalah tuntas senarai tersebut diperoleh, renung betul-betul dengan sifat yang terserai itu layakkah objek itu disembah? Adakah objek yang disembah itu mampu menjadikan atau dia pun dijadikan? Dalam sejarah umat orang ini, ada beberapa objek yang manusia sembah selain daripada AlLah SWT; misalnya kayu, batu, patung, berhala, haiwan, manusia, bintang, dsb. Pasti akal yang waras berkata hanya AlLah SWT sahaja yang layak disembah. Apa yangpasti semua objek yang disembah itu sama taraf dengan manusia iaitu sama-sama makhluk, & ada sesetengahnya manusia lebih baik daripada objek itu’ misalnya kayu, batu, binatang, patung, berhala. Ada pula yang sama cerdik & sama bodohnya dengan kita iaitu manusia.
          Kita juga diajari agar memohon pertolongan hanya kepada AlLah SWT sahaja, kenapa? Sebabnya yang lain-lain itu tidak ada keupayaan & kemampuan untuk menolong, kerana mereka juga perlu diberi pertolongan atau meraka juga amat berhajat kepada pertolongan. Kerapkali manusia pergi jumpa menteri & orang besar-besar untuk mendapatkan pertolongan & seringkali pula harapan itu menjadi sia-sia, kerana pak menteri juga manusia yang kekurangan. Kalau menteri itu memiliki satu sumber, milikan itu hanya sedikit boleh habis juga bila-bila sahaja. Lain dengan AlLah SWT Yang Maha Kaya. Apa yang ada di langit & di bumi & yang terletak di antara kedua-duanya, milik mutlak AlLah SWT sampai bila-bila. Ibarat air laut atau air sungai walau sebanyak manapun diambil & digunakan air itu tetap sama tak luak walaupun sedikit. Kecualilah AlLah SWT berkehendakkan laut itu airnya berkurang & kekeringan. AlLah SWT boleh menolong untuk setiap hajat & niat kita, kerana DIA amat berkuasa. Selain AlLah SWT statusnya makhluk  belaka tidak pernah AlLah SWT membahagi-bahagikan kuasanya kepada sesiapa sama daripada penduduk bumi atau lainnya. Apabila bernama makhluk statusnya amat lemah & saling memerlukan.

           


6. Tunjukilah kami jalan yang lurus.
          Inilah kemuncak permohonan, inilah kemuncak permintaan, inilah sebenarnya kemuncak keinginan seorang hamba, memohon ditunjuki jalan yang lurus bukan jalan-jalan yang penuh liku. Jalan yang lurus ialah jalan yang membolehkan kita berjumpa dengan Pencipta; iaitu AlLah SWT. Dalam ayat ini kita bermohon kepada Allah SWT agar membimbing kita  ke jalan yang memampukan kita untuk berjumpa dengan-NYA & DIA redha kepada kita. Jalan yang lurus ini merupakan jalan yang telah dilalui para nabi & rasul. Kemudian jalan ini dikuti oleh mereka yang bergelar siddiqin, jalan para syuhada, jalan orang-orang yang soleh.
          Jalan yang lurus itu hanya Islam, jalan lain selain daripada Islam merupakan cara hidup & jalan yang sesat & menyesatkan. Sesiapa yang mengikutinya pasti tersesat. Tak kira apapun namanya, di manakah tempat tumbuhnya, siapa pula mengasasnya; apabila menolak Islam, tetap sesat! Kerana jalan-jalan lain jika diikuti dengan teliti tidak akan memungkinkan kita bertemu dengan AlLah SWT & DIA redha dengan kita. Apabila kita memilih jalan lain selain Islam, AlLah SWT menolaknya. Pada hari ini banyak manusia tergila-gila untuk memperjuangkan nasionalisme, sedangkan nasionalisme itu salah satu daripada jalan yang sesat.
          Kesemua para nabi & rasul yang diutuskan membawa seruan & menyeru kepada Islam sahaja. Tidak ada seorangpun para anbiya Allah SWT ini mengajak manusia memperjuangkan nasionalisme. Semaklah buku sejarah & bacalah kitab sirah, adakah seorang nabi yang mengajak manusia untuk memperjuangkan nasionalisme? Kalaulah nasionalisme itu satu seruan suci yang diredha IlLahi tentunya para anbiya ini bertungkus-lumus untuk mengajak manusia mendaulatkan nasionalisme.
          Umumnya semua para nabi & rasul ini dibekali dengan kitab suci  masing-masing yang mencatatkan titah & perintah AlLah SWT. Semua manusia yang mengikuti ajaran yang termuat alam kitab suci para nabi dikira mengikuti jalan yang lurus. Untuk umat pada akhir zaman ini, telah dikirim AlLah al-Qur’an sebagai kitab suci. Sesiapa yang menjadikan al-Qur’an sebagai ikutannya; titah AlLah SWT dipraktik sekadar kemampuannya, segala larangan AlLah SWT dibuang jauh-jauh dari kalendar hidupnya; dia berada pada jalan yang lurus.
         


7. Iaitu jalan orang-orang yang ENGKAU telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang ENGKAU telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.
            Umat Nabi Muhammad SAW merupakan umat yang terakhir dibangkit & dihidupak di dunia ini. Sebelum daripada umat ini sudah ada pelbagai nama umat yang pernah menghuni maya. Umat silam dibangkitkan lebih awal agar mereka terlebih dahulu menjadi pendokong & pelindung kepada dakwah para nabi. Mereka juga diharapka lebih dahulu untuk menjadi pejuang kepada agama AlLah SWT. Tapi sayangnya mereka memilih untuk menentang ajaran para nabi & rasul ini dengan gigihnya.
          Ada umat silam bukan sekadar tidak mahu beriman dengan ajakan para nabi bahkan mereka bertindak lebih jahat lagi dengan cara membunuh para nabi. Justeru tidak menghairankanlah jika ada umat silam yang dibinasakan AlLah SWT sebinasa-binasanya, sehingga tidak meninggalkan bakanya. Mereka terus pupus, tidak disebut, & tidak lagi diingati pada hari ini. seolah-olah mereka tidak pernah wujud & berada di maya ini. cuba cari di manakah umat Nabi Nuh AS, umat Nabi Luth AS, umat Fir’aun?
          Umat yang paling hampir dengan kita ialah umat Nabi Musa KalamulLah AS & umat Nabi Isa RuhulLah AS. Umat Nabi AlLah Musa AS dikenali sebagai Yahudi sementara umat Nabi AlLah Isa AS dipanggil Nasroni. Mereka juga umat yang dibekali kitab sebagaimana kita. Umat Yahudi diberi kitab Taurat melalui Nabi AlLah Musa AS, sementara kitab Injil dikurnia kepada kaum Nasroni melalui Nabi AlLah Isa AS. Walaupun mereka memiliki kitab yang diturunkan oleh AlLah SWT yang sama, umat Yahudi dipanggil Maudhub=umat yang dimurkai, sementara umat Nasroni dipanggil dhoollin= umat yang sesat. Anugerah Maudhub & Dhoollin diberikan kepada kedua-dua umat tersebut kerana mereka membelakangkan segala titah & perintah AlLah SWT yang termuat dalam kita Taurat & Injil. Mereka jadikan nasfu & keinginan mereka sebagai raja. Mereka memperkosa ajaran yang terdapat dalam Taurat & Injil sesuka hati mereka. Mereka menghalalkan apa yang diharamkan dalam Taurat. Mereka mengharamkan apa yang dihalalkan dalam Taurat & Injil ikut sedap mereka. Tidak terhenti di situ perbuatan lacur mereka, meraka sanggup menulis semula kitab Taurat & Injil mengikut citarasa mereka; yang dinamakan Talmud & Bible tetapi merak tanpa segan & tanpa silu mendakwa Talmud & Bible sebagai kitab AlLah SWT, padahal Taurat & Injil merupakan wahyu AlLah SWT sedangkan Talmud & Bible rekaan kepala otak mereka sahaja, sebab itulah pelbagai versi Bible yang kita temui yang mana antara satu Bible dengan Bible yang lain saling bercanggah sesama sendiri.
          Dalam kitab Taurat & Injil jelas AlLah SWT mengisyaratkan bahawa akan datang Nabi Akhir Zaman dengan dijelaskan sifatnya secara terperinci, tetapi setelah AlLah SWT utuskan Nabi Akhir Zaman merekalah golongan yang pertama menetang, hanya sedikit benar ahli kitab ini yang tunduk kepada petunjuk wahyu, iaitu beriman kepada Nabi Akhir Zaman. Sirah merakamkan cendekiawan Taurat yang sudi menggabungkan dirinya dengan Nabi Akhir Zaman ini AbdulLah bin Salam sementara sendekiawan Injil yang menundukkan nafsu rakusnya & menerima ajakan Nabi Akhir Zaman ini Adi bin Hatim at-Toi, sedangkan di Madinah pada masa itu ada berdosen-dosen mereka yang memahami isi kitab.
          Karut & jahatnya Kaum Yahudi mereka sanggup membunuh para nabi, banyak jumlah nabi yang mereka bunuh antaranya Nabi AlLah Zakaria & Nabi AlLah Yahya. Mereka membunuh kedua-dua beranak nabi tersebut kerana kerana ajaran yang dibawa nabi bercanggah dengan kehendak naluri & nafsu yang merajai jiwa mereka. Sementara Kaum Nasroni pula mendakwa nabi mereka sebagai anak AlLah disebabkan lahirnya Nabi AlLah Isa AS tanpa ayah. Mereka tidak membaca sirah & sejarah rupanya, AlLah SWT pernah menjadikan manusia pertama Adam AS tanpa melalui ayah & bonda. Dengan makna Nabi AlLah Adam AS tidak ada ayah & tidak ada bonda. AlLah SWT juga mencipta manusia kedua; Hawa tanpa ibu di sisinya. AlLah SWTyang sama juga itulah yang mencipta Nabi AlLah Isa AS tanpa ayah, itu semua kerana kudrat & iradat AlLah SWT yang Maha Berkuasa & tidak melayakkan manusia menjadi anak-NYA; sama ada Adam, Hawa, atau Isa.

No comments:

Post a Comment

Tetamu

Blog Archive

free counters