Tazkirah
Mingguan- Jumaat Malam Sabtu-
27 Safar
1433 bersamaan 21 Jan 2012
Masjid Pak
Da Nor, Padang Embon, Pasir Mas
Pengharaman Riba
130.
Wahai orang-orang yang ada iman! janganlah kamu makan atau mengambil riba
dengan berlipat-lipat ganda & bertaqwalah kepada AlLah supaya kamu berjaya.
131.
Dan peliharalah diri kamu dari api neraka, yang disediakan bagi orang-orang
kafir.
132.
Dan taatlah kamu kepada AlLah dan Rasul-NYA, supaya kamu mendapat rahmat.
133.
Dan segeralah kamu kepada keampunan dari
RABB kamu, & syurga seluas langit
& bumi, disediakan bagi orang-orang
yang bertaqwa;
134.
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang & susah, dan
kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. dan (ingatlah),
AlLah mengasihi orang-orang yang berbuat baik;
135.
Dan juga orang-orang yang terbuat perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri,
mereka segera ingat kepada AlLah lalu memohon ampun akan dosa mereka &
tidak ada yang boleh mengampunkan
dosa-dosa melainkan AlLah & mereka tidak meneruskan perbuatan keji , setelah
mereka mengetahui .
136.
Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari RABB mereka
& syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di
dalamnya; & yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang
beramal.
137.
Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu peraturan-peraturan Allah yang tetap;
oleh itu mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana
akibat orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul).
138.
(Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia & petunjuk
serta pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.
130.
Wahai orang-orang yang ada iman! janganlah kamu makan atau mengambil riba
dengan berlipat-lipat ganda & bertaqwalah kepada AlLah supaya kamu berjaya.
AlLah SWT melarang orang-orang yang
ada iman dalam hatinya daripada terlibat dalam sebarang urusan yang ada riba
& yang berunsur riba. Sebagai hamba,
kita wajib mendengar & mentaati perintah & titah-NYA sahaja. Kamus Dewan
mendefinisikan riba sebagai; bunga berganda yang membebankan, yang diharamkan oleh
Islam; makan riba a) hidup dengan membungakan wang; b) membungakan wang
dengan bunga yang tinggi
Riba
merujuk kepada penetapan agar adanya lebihan bayaran yang dibuat oleh si pemberi pinjam
kepada yang meminjam. Misalnya si A terpaksa meminjam dengan si B. Si B
menetapkan untuk meminjam darinya mesti dibayar lebih 10% daripada jumlah pinjaman
asal. Oleh sebab keterpaksaan si A pun bersetuju. Lalu si A diberi pinjam RM
1000.00, tetapi semasa membayar kelak si A mesti menambahkan 10%. Jadi si A
terpaksa membayar RM 1100.00. jadi RM 100 lebihan yang dibayar oleh A itulah yang
dikatakan riba. AlLah SWT mengharamkan urusniaga yang semacam ini kerana adanya
unsur penindasan.
Seandainya
si B tidak menetapkan 10% lebihan mesti dibayar, sebaliknya si A semasa
membayar memberikan jumlah yang lebih, hal tersebut tidak dikira riba. Malah si
A mendapat pahala, kerana kita disunatkan membayar lebih, apabila kita
meminjam, jika kita berkemampuan.
Bertaqwalah
kepada AlLah SWT, kerana dengan tunjangan taqwa itu DIA akan memberikan pahala
kepada yang memberi pinjam atau hutang, selama pinjaman atau hutang itu belum
dibayar.
131.
Dan peliharalah diri kamu dari api neraka, yang disediakan bagi orang-orang
kafir.
Secara
langsung AlLah SWT memberitahu bahawasanya urusniaga secara riba ini prinsip
& amalan orang kafir, jadi janganlah kita sebagai orang Islam sekali-kali menirunya.
Seandainya aktiviti & urus riba ini ditiru oleh orang Islam dalam agenda
hidupnya, AlLah SWT tidak keberatan untuk memasukkan pengamal riba ini ke dalam
neraka, untuk bersama-sama si kafir yang diikutinya.
132.
Dan taatlah kamu kepada AlLah dan Rasul-NYA, supaya kamu mendapat rahmat.
Sebagai orang yang ada iman hendaklah
kita mentaati semua titah & perintah AlLah SWT tanpa kompromi. Segala perintah
AlLah SWT itu termuat dalam al-Qur’an secara konsepnya. Pada masa yang sama
kita wajib pula mentaati perintah rasul-NYA. Untuk akhir zaman ini rasul yang
dimaksudkan ialah Nabi Muhammad SAW. Kenapa perlu mentaati rasul? Tak cukupkah
jika taatkan AlLah SWT sahaja? Rasul wajib ditaati kerana Baginda SAW
menterjemah secara terperinci segala titah &perintah AlLah SWT. Memang tidak
lengkap & karut jika mahu taatkan AlLah SWT sahaja. Kononnya nak mentaati
AlLah SWT sahaja & tak mahu taatkan rasul kerana rasul manusia seperti
kita, dakwaan sebegitu sesat & menyesatkan. Hal ini kerana mentaati AlLah
SWT & mentaati Rasul ibarat isi dengan kuku, tak boleh dipisahkan. Dalam al-Qur’an
ada perintah AlLah SWT menyuruh manusia solat/sembahyang. Dalam al-Qur’an tidak
dinyatakan solat apa, bila waktunya, berapa rakaatnya, bagaimana cara
melakukannya. Jadi siapa yang menjelaskan perincian solat itu, jika bukan rasul
atau nabi. Untuk kita tentunya Nabi Muhammad SAW.
Apabila
Allah SWT & Rasul ditaati, rangkaian rahmat AlLah SWT akan dapat kita
hirupi.
133.
Dan segeralah kamu kepada keampunan dari
RABB kamu, & syurga seluas langit
& bumi, disediakan bagi orang-orang
yang bertaqwa;
Allah SWT amat mengetahui kelemahan
manusia yang sering terjerat ke dalam lembah dosa tanpa tersengaja. Untuk merawat
dosa yang tak tersengaja ini AlLah SWT mempelawa kita agar segera memohon keampunan
dari-NYA. Apabila kita berjaya memperoleh keampunan tersebut DIA akan
membukakan untuk kita anugerah syurga-NYA yang seluas langit & bumi. Apabila
kita tiada lagi karat dosa mudahlah kita bergerak menuju daerah taqwa.
Untuk bertaubat & memohon keampunan
dari-NYA, kita tak payah pergi ke mana-mana. Kita tak payah pergi berjumpa
sesiapa. kita tidak payah mengisi borang permohonan dahulu untuk bertaubat
& kemudian menunggu kelulusannya. Kita boleh memohon ampun dari tempat kita
terbuat dosa itu, & AlLah SWT akan mengampunkan dosa tersebut serta-merta. AlLah SWT boleh mengampunkan dosa kita semua
sekali, sebaik sahaja kita selesai bertaubat. Misalnya kita bertaubat jam 12;00
jam 12;00 jua dosa kita diampuni. Itulah Maha Hebat & Pengampunnya AlLah
SWT kita. SubhanalLah.
134.
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang & susah, &
menahan kemarahannya, orang-orang yang memaafkan
kesalahan orang, serta (ingatlah), AlLah
mengasihi orang-orang yang berbuat baik;
Selain daripada
orang yang suka bertaubat, AlLah SWT juga menyenaraikan sifat orang bertaqwa yang lain, antaranya
ialah; orang yang suka berderma sewaktu berada atau susah,
orang yang dapat
menahan kemarahannya kepada orang bawahan,
orang yang memaafkan
kesalahan orang lain walaupun dia boleh membalasnya
sifat lain bagi orang
yang bertaqwa ialah merujuk kepada mereka yang istiqamah dalam masalah derma,
derma darinya tetap dia sama ada sewaktu dirinya dalam keluasan rezeki atau
dalam kesempitan rezeki. Sewaktu dia dilapangkan rezeki oleh AlLah SWT
banyaklah rezekinya yang mengalir sebagai derma. Sewaktu dia dihimpit kesukaran
tetap dihulurnya derma walaupn dalam kuantiti yang agak sederhana.
Ya menahan marah
kepada orang yang status sosialnya lebih rendah dari kita memang amat susah. Sama
jugalah susahnya untuk melepaskan peluang untuk membalas kesalahan orang lain
bila diberi peluang. AlLah SWT yang maha segala maha ini menawarkan ganjaran yang
lumayan buat sesiapa yang mampu melakukannya, tak kira di mana juga dia berada.
135.
Dan juga orang-orang yang terbuat perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri,
mereka segera ingat kepada AlLah lalu memohon ampun akan dosa mereka &
tidak ada yang boleh mengampunkan
dosa-dosa melainkan AlLah & mereka tidak meneruskan perbuatan keji ,
setelah mereka mengetahui .
Sifat
orang bertaqwa seterusnya dinyatakan
AlLah SWT dalam ayat ini, iaitu DIA mengulangi tawaran istimewa-NYA untuk
mengampunkan dosa-dosa yang terbuat oleh kita sebagi insan yang lemah ini.
jangan kecewa & terputus asa jika terbuat dosa kerana DIA belum lagi
menutup pintu keampunan-NYA yang lebih luas daripada langit & bumi. DIA
sekali-kali melarang kita daripada mengulangi kesalahan yang sama untuk kali
berikutnya. Kerana amat tidak wajar apabila kita mengetahui perkara itu dosa
kita ulang-ulangi berkali-kali.
136.
Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari RABB mereka
& syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di
dalamnya; & yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang
yang beramal.
Orang
yang bertaubat, ibarat dia tak pernah terbuat dosa. Apabila tiada dosa Allah
SWT menawarkan kita agar masuk ke syurga. Syurga yang dijanjikan-NYA itu kekal
buat kita selama-lamanya, & kita tidakl akan tua-tua & tidak akan mati
lagi. Kerana kita hanya layak sekali sahaja untuk mati. Dalam syurga kelak ada
sungai-sungai yang pelbagai. Ada sungai air, ada sungai susu, ada sungai madu,
& ada sungai arak.
137.
Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu peraturan-peraturan Allah yang tetap;
oleh itu mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana
akibat orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul).
AlLah SWT mengutuskan kira-kira 124
000 para anbiya untuk mengajak umat masing-masing kembali kepada Islam, kembali
berserah kepada peraturan AlLah SWT. Adapun Baginda Nabi Muhammad SAW dihantar
ke dunia sebagi penutup & penyempurna nikmat Islam ini untuk para hamba. Pada
seiap zaman menyaksikan pertembungan antara ajaran yang dibawa para anbiya
dengan anutan sesat masyarakat.
Sejarah membuktikan anutan
sesat masyarakat lebih memikat walaupun bersifat palsu & jahat. Justeru tidaklah
menghairankan jika pada malam Isra Mikraj Baginda diperlihatkan ada para anbiya
yang hanya diikuti oleh beberapa orang sahaja pengikut & ada para anbiya
AlLah SWT ini tiada pengikut.
Setiap
umat yang sesat mereka turut menetang ajaran yang dibawa para anbiya. Tidak
terhenti di situ tingkah mereka, malah mereka tidak segan silu menyakiti & seterusnya ada sampai ke tahap mereka
membunuh para anbiya ini, misalnya Nabi Yahya AS & ayahnya Nabi Zakaria AS.
Untuk mengajar umat yang setolol itu, AlLah SWT telah menurunkan azb &
balanya, sehingga mereka mati baka. Keturunan mereka tidak ada lagi di dunia
ini. lalu AlLah SWT mempelawa kita melancong ke seluruh pelusok dunia &
lihatlah bagaimana kesudahan kaum Nabi Nuh, bagaimana pula kesudahan kaum Nabi
Hud, bagaimana pula kesudahan kaum Nabi Salleh, bagaimana pula kesudahan kaum Nabi
Luth dll apabila mereka derhaka kepada AlLah SWt. Ya semua mereka binasa sebinasa
binaanya. Subhanallah.
138.
(Al-Quran) ini ialah penerangan kepada seluruh umat manusia & petunjuk
serta pengajaran bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa.
Kebinasaan yang dirasai umat terdahulu
sebagai pengajaran kepada semua manusia yang sedang hidup & kepada mereka yang bakal hidup, bahawa mereka
juga boleh dibinasakan jika AlLah SWT mahukan, jika mereka mengekalkan skrip
lama; menderhakai ajaran-NYA. Kejadian sedemikian itu hanyalah orang yang
beriman sahaja yang mendapat pengajaran. Kerana kisah-kisah sedemikian tidak
menarik minat golongan kufar untuk menelitinya.
No comments:
Post a Comment