About Me

My photo
saya guru di maahad al-sabirin,ayer lanas, kelantan memberi kuliah/ceramah/tazkirah/khutbah / bengkel dsb secara percuma berminat hubungi saya di 0199923418 atau fauziamirgus@gmail.com atau fauzi15766@yahoo.com

Followers

Monday, January 2, 2012

Tafsir Surah Hud



Tazkirah Bulanan Minggu Pertama
Hari Selasa Malam Rabu
Masjid Haji Jaafar, Kg Bilut, Jejulok

Pengenalan Kepada Surah Hud

        Surah Hud merupakan surah yang ke-11 mengikut susunan  dalam al-Qur’an & berada pada penghujung  juz yang ke 11.  Terdiri daripada 123  ayat. Ada 1625 kalimah & 6905 huruf. Hanya 5 sahaja ayatnya berada dalam juzuk yang ke-11, selebihnya berada dalam juzuk yang ke-12.

          Hud diambil sempena nama salah seorang nabi & rasul  AlLah, yang mana kita diwajibkan mengetahuinya, dari sejumlah 25 rasul. Nabi AlLah Hud merupakan rasul yang keempat mengikut kronologi susunan para rasul AlLah SWT.  Baginda Hud AS juga merupakan antara anbiya yang bukan berketurunan Bani Israel.  Sedangkan para anbiya yang lain bermula dengan Nabi AlLah Ishak AS hingga Nabi AlLah Isa AS, semuanya berketurunan Bani Israel. Nabi AlLah Hud AS diutuskan kepada kaum Ad yang menghuni tempat yang dikenali sebagai al-Ahqof yang terletak di antara Oman dengan Yaman. Kisah Nabi AlLah Hud AS dimuatkan bermula ayat 50-60 dalam surah Hud ini.                                                                                                                                                                                                      

Adapun nama para rasul yang 25 itu adalah seperti berikut;
1.       Adam AS             
2.       Idris AS
3.       Nuh AS
4.       Hud AS
5.       Salleh AS
6.       Ibrahim AS
7.       Luth AS
8.       Ismail AS
9.       Ishak AS
10.     Yaakob AS
11.     Yusoff AS
12.     Ayub AS
13.     Syuaib AS
14.     Musa AS
15.     Harun AS
16.     Zulkifli AS
17.     Daud AS
18.     Sulaiman AS
19.     Ilyas AS
20.     Ilyasa’ AS
21.     Yunus AS
22.     Zakaria AS
23.     Yahya AS
24.     Isa AS
25.     Muhammad SAW




1. Alif, Laam, Raa'. sebuah kitab yang tetap teguh tersusun ayat-ayatnya (al-Qur’an), kemudian dijelaskan pula kandungannya secara terperinci itu adalah dari sisi Zat Yang Maha Bijaksana, lagi Maha mendalam pengetahuannya.

          AlLah SWT memulakan surah Hud ini dengan huruf-huruf potong; Alif, Laam, Raa’. Dalam bahasa Melayu dikenali sebagai huruf akronim. Kebanyakan mufassirin (ahli tafsir) tidak menafsirkan apakah maksud huruf ini. Hanya Ibnu Abbas, AbdulLah bin Abbas sahaja yang menafsirkannya. AbdulLah bin Abbas RadialLahuanhuma menafsirkan Alif Laam Raa’ dengan makna; Akulah AlLah Yang Maha Melihat.
          Kesemua surah yang dimulakan dengan huruf muqataah ini akan diikuti dengan penegasan terhadap kehebatan & kekaguman terhadap al-Qur’an. Misalnya Yaasin, diikuti dengan wal Qur’anil hakim. Qaaf, wal Qur’anummajid. Huruf potong ini merupakan sumpah AlLah SWT untuk menobatkan kemahahebatan al-Qur’an. Demikianlah dengan surah Hud ini, setelah AlLah SWT bersumpah dengan  Alif, Laam, Raa’, AlLah SWT memberikan jaminan bahawa kitab-NYA; al-Qur’an ini, kukuh &teguh susunan ayat-ayatnya, tak mampu diganggu gugat & ditiru ayat-ayatnya sama ada susunannya ataupun diksi-diksinya yang cukup hebat & mengesankan.
          Kandungan al-Qur’an ini keseluruhannya dijelaskan secara terperinci & menjadikannya jelas sejelas-jelasnya. Penjelasan terhadap maksud ayat al-Qur’an ini terdapat dalam ayat-ayat yang lain. Penjelasan terhadap maksud ayat-ayat al-Qur’an juga datangnya daripada tafsiran Nabi Muhammad SAW yang termuat dalam sunnah Baginda SAW. Tidak ada satupun ayat al-Qur’an yang tergantung & tidak dapat difahami; kerana semuanya telah ada tafsirannya dengan ayat-ayat yang lain ataupun sabda Baginda SAW. Cuma kita sahaja yang malas untuk membelek-belek maksud ayat-ayat AlLah SWT. Kita lebih suka & seronok menghabiskan masa berjam-jam untuk memuaskan nafsu mata dengan menonton tv & membaca tulisan-tulisan manusia yang kita tak kenal susuk badan & batang hidungnya. Amat malanglah jika kita yang mengaku Islam ini boleh melaburkan masa 3 jam untuk menonton cerita hindi yang berkhurafat & menyesatkan dengan senang hati tapi apabila mendengar kuliah tafsir sejam sudah rasa terlalu lama & seringkali terlena.
          Al-Qur’an yang sedang mendampingi kita sekarang ini datangnya dari AlLah SWT yang bersifat hakiim(bijaksana). Bijaksana AlLah SWT bukan kerana DIA lulus dari mana-mana ipt atau berguru dengan sesiapa. Berbeza dengan kita walau sebagaimana bijakpun kita asalnya bodoh, kemudian kita berhempas pulas belajar, kemudian kita berhempas-pulas pula bergelut dengan peperiksaan untuk pandai, sampai ada antara kita yang sanggup meniru untuk menjadi bijak. Bijaknya kita hanya akerana kita boleh menjawab beberapa soalan peperiksaan sahaja, bukan kerana kita menguasai semua judul & tajuk yang kita pelajari.  Setelah itu kebijakan kita akan menjadi semakin tumpul dimamah usia yang semakin bertambah. AlLah SWT hakiim tidak berawal & tiada berakhir. Selama-lamanya.
          Kita pasti akan menjadi hakiim bila kita membaca al-Qur’an kerana al-Qur’an itu sendiri sifatnya hakiim & datangnya dari AlLah SWT Yang Maha Hakiim.



2. Supaya (dengan adanya kita tersebut) janganlah kamu menyembah selain AlLah. (Katakanlah Wahai Muhammad SAW): "Sesungguhnya aku diutus  kepada kamu, sebagai pemberi amaran  dan pembawa berita gembira.

          Setelah AlLah SWT menjelaskan bahawa DIA Yang Maha Hakiim, bersifat hakiim, maka dengan itu kita diminta agar tidak menyembah atau berabdi kecuali hanya kepada-NYA. Manusia semua sekai tanpa mengira apa warna kulit & pecahan warna budaya tempat kita dilahirkan, diminta menjadi hamba kepada AlLah SWT. Menjadi hamba bermaksud kita mesti berkerja kerana-NYA 24 jam sehari, 7 hari seminggu & 30 hari sebulan, seterusnya 12 bulan setahun, tiada masa untuk bercuti daripada menjadi hamba. Status hamba tidak sama dengan status pekerja.
          Baginda Nabi Muhammad SAW diminta oleh AlLah SWT supaya menyiar & menyampaikan dakwah, mengajak manusia supaya menjadi hamba kepada AlLah SWT dan mengkufuri kepada yang lain; kerana yang selain sesuatu yang datang daripada AlLah SWT & bercanggah dengan kehendak AlLah SWT itu, semuanya berasal & dicetuskan oleh iblis, setan and the gang. Dakwah yang diseru & disampaikan oleh Baginda Nabi Muhammad SAW itu menjadikannya sebagai pentazkirah; iaitu menyampaikan adanya ancaman siksa daripada-NYA untuk sesiapa yang melakukan larangan-NYA & memberitahu adanya khabar yang mengembirakan hanya untuk mereka yang setia dengan titah & perintah AlLah SWT.
          Memang begitulah tabiat dakwah yang dibawa & disebarkan oleh para anbiya di sepanjang zaman. Mereka (para anbiya) ini hanyalah sebagai penyampai janji gembira(syurga) kepada golongan yang taat & memberitahu adanya ancaman (neraka) kepada golongan yang engkar kepada titah & perintah AlLah SWT.  Tidak pernah sekali-kali tercatat dalam sirah ada antara anbiya yang memaksa umat yang didakwahnya kepada Islam. Islam tidak pernah tersiar dengan kekuatan persenjataan atau pelbagai jenis ugutan. Islam tersebar & disebarkan melalui hujah yang penuh lojik & bersalut kebenaran.



3. Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada RABB  kamu (dari perbuatan syirik), kemudian hendaklah kamu bertaubat  kepada-NYA; supaya IA memberi kamu nikmat kesenangan hidup yang baik hingga ke suatu masa yang tertentu, dan (di akhirat pula) ia akan memberi kepada tiap-tiap seorang yang mempunyai kelebihan (dalam sebarang amal yang soleh) akan pahala kelebihannya itu; dan jika kamu berpaling (membelakangkan tiga perkara itu), maka Sesungguhnya aku bimbang kamu akan beroleh azab hari yang besar (kiamat).

          Dakwah Baginda Nabi SAW mengajak & menawarkan kepada manusia agar mereka bertaubat & memohon ampun terhadap kesemua kesalahan (dosa) yang pernah mereka terbuat. AlLah SWT sebagai zat yang bersifat Maha Pengampun bersedia mengampun semua dosa hamba terhadap-NYA. DIA bersedia membuka pintu keampunan yang seluas langit & bumi untuk menerima permohonan ampun daripada para hamba & DIA bersedia mengampun semua dosa hamba-NYA sebelum nyawa berada di halkum.
          Asma’ AlLah al Husna ada 99 & salah satunya al-Ghaffar= Yang Maha Pengampun. AlLah SWT tidak hairan jika ada hamba-NYA terbuat dosa walau sebanyak mana, tapi DIA cukup hairan jika para hamba enggan & tidak mahu bertaubat.
          Apabila semua dosa dimaaf & diampunkan AlLah SWT, kita tidak akan terhijab lagi daripada menerima pelbagai nikmat daripada-NYA. Bentengan dosalah sebenarnya yang menjadi pendinding atau penghalang sampainya nikmat AlLah SWT kepada kita. Apabila kita telah dihujani pelbagai nikmat AlLah SWT, sudah tentunya hidup kita semasa di dunia ini diliputi kesenangan. Kesenangan yang datang akan berterusan hinggalah ke pengakhir hayat.
          Manusia yang diampun kesalahannya oleh AlLah SWT bermakna tiadalah karat yang melekat pada dirinya yang perlu dimasukkan ke neraka terlebih dahulu untuk mengikis & meleburkan karat tersebut. Apabila diri sudah bebas dosa, sudah tentunya AlLah SWT akan mengurniakan nikmat yang kekal abadi selamanya; syurga. Seandainya manusia enggan bertaubat & melepasakan diri daripada ikatan dosa, maka pastilah AlLah SWT akan memasukkan semua pendosa ke neraka; lembah api yang sentiasa menyala-nyala.



4. Kepada AlLah jualah kembalinya kamu, dan IA Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu".

          Umum mengetahui setiap yang bernyawa akan mati. Semua manusia mengakui akan keberadaan mati ini. yang berbeza hanyalah keyakinan terhadap implikasi selepas mati ini. Bagi kita penganut agama AlLah SWT ini diajar & diyakinkan; mati ialah tiket untuk bertemu AlLah SWT. Dengan maksud apabila seseorang itu mati, dia sebenarnya diminta & dipaksa untuk mengadap AlLah SWT. Mati bukan bermakna tamatlah riwayatnya. Mati merupakan perjalanan pertama menuju negeri & negara akhirat. Apabila kita dihadapkan kepada AlLah SWT, kita akan ditanya bermacam-macam soalan. Soalan-soalan itu diminta kita menyediakan jawapannya.
          Apabila kita mati kita akan dihadapkan untuk berhadapan dengan AlLah SWT, zat yang Maha Berkuasa, kerana DIA yang mencipta segala yang ada sama ada di dunia atau di akhirat sana.



5. Ketahuilah! Sesungguhnya mereka yang ingkar itu membongkokkan badan mereka untuk menyembunyikan (perasaan buruk yang ada dalam dada mereka) daripada AlLah. Ketahuilah! semasa mereka berselubung dengan pakaian mereka sekalipun, AlLah mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka zahirkan; Sesungguhnya IA Maha Mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada.

          Golongan yang engkar atau mereka yang gemar & hobinya melakukan dosa, tentunya akan cuba sedaya upaya untuk menyembunyikan kejahatan yang mereka lakukan. AlLah SWT menjelaskan bahawa DIA Yang Maha Mengetahui, pengetahuan AlLah SWT telus tiada sesuatu yang mampu menyekatnya. Walau sesembunyi manapun dosa dirancang & dilakukan, ALLah SWT tetap mengetahuinya. Pengetahuan AlLah SWT meliputi dulu, kini, & selamanya. AlLah SWT mengetahui secara terperinci walaupun apa yang terdetik dalam hati kita.





No comments:

Post a Comment

Tetamu

Blog Archive